Noreng Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Satanmusikk, og homomusikk Death-metal og boy band altså Lenke til kommentar
Toa Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 definer et instrument ? hva skal til for at noe som lager lyd kan bli definert som et instrument ? for meg er det klinkende likgyldig om lyden kommer fra en gitar,piano,hardware,software eller en motorsag for den del. For noen år tilbake hadde jeg en liten sommerjobb i fiskeindustrien. Vi laget laksebiffer. Der hadde de en maskin som brettet sammen små pappesker som vi hadde visken i. Den maskinen hadde en helt spesiell lyd og gikk i en helt bestemt takt hele tiden. Jeg syns den var grisetøff. hadde jeg vært musikker hadde jeg sikkert tatt den opp å brukt den til noe.. Heldigvis finnes det folk som er litt mer kreative en trådstarter her. Du har så snevert syn på hva som er verktøy for musikk at det faktisk er litt trist. Viktig å ikke opphøy musikk til noe det ikke er. musikk er lyd satt i et system. Om det er bra eller dårlig er noe annet men musikk er i bunn å grunn lyd og det er mye rart som lager lyd.... hør litt på og les om Amon Tobin. kansje noen kan få et lite innblikk en musikk verden der sanger ikke blir dømt på det villeste gitarriffet. En gitar vil jo alltid høres ut som en gitar. Enig i det du skriver... Det er viktig å ha et åpent sinn. Det er kreative og entusiastiske sjeler i de fleste genrer, og det er mye dritt i de fleste genrer. Man skal være forsiktig med å kritisere en hel genre på bakgrunn av noe skvip som plateselskapene prøver å prakke på alle småungene. Anbefaler også Amon Tobin til folk som vil høre noe annet enn standard tromme+bass+gitar+sang. Ble introdusert for musikken i vår, og jeg må virkelig si det falt i smak (platen The Foley Room fikk meg inn i musikken, men har i ettertid hørt mye mye mer på Supermodified). Av ting jeg personlig misliker, må det vel være gangsterrap og rnb. Jeg sier ikke det er dårlig, men det gir meg null og niks. Tror nok jeg kommer til å la den verden være rimelig uutforsket for min del, da det er nok av andre veier å gå. Jeg er i utgangspunktet en rocke-person, men har begynt å se meg rundt i elektronika og jazz-verdenen i det siste. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Enig i det du skriver... Det er viktig å ha et åpent sinn. Det er kreative og entusiastiske sjeler i de fleste genrer, og det er mye dritt i de fleste genrer. Man skal være forsiktig med å kritisere en hel genre på bakgrunn av noe skvip som plateselskapene prøver å prakke på alle småungene. Anbefaler også Amon Tobin til folk som vil høre noe annet enn standard tromme+bass+gitar+sang. Ble introdusert for musikken i vår, og jeg må virkelig si det falt i smak (platen The Foley Room fikk meg inn i musikken, men har i ettertid hørt mye mye mer på Supermodified). Amon Tobin er jo smellhyggelig ja! Ble skikkelig revet med da jeg spilte Splinter Cell en tid tilbake Edit: det du sier er knall , men dimmu falt ikke i smak? Uh, jeg nevnte da ikke Dimmu (eller metall i det hele tatt) Endret 28. november 2007 av Der Kommissar Lenke til kommentar
oleboo Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Valkyria på tide å vokse opp nå. Dette klipp og lim sakerne trudde jeg folk hadde kommet over nå. Det er jo ikke akkuratt slik at "rockeren" finner opp igjen gitaren hver gang han lager en låt. Han bruker jo gammel viten om hvordan en gitar spilles. om hvordan han får fram den og den lyden som millioner før ham har gjort tidligere. Eneste forskjellen er at han spiller lyden i en anne rekkefølge ? Alle intrument har predefinerete lyder. det handler om artisten å få ut den lyden man er ute etter. Det er det som gjør en musikker dyktig. Og når du ikke tar i bruk de verktøyene du har tilgengelig er du bare dom spør du meg. Det blir som om du er snekker og nekter å bruke spiker pistol fordi det gjor de ikke i "gamle dager" Eller skaffe grave maskin for å grave ut en tomt for det gjor de heller ikke i gammle dager. Sier ikke at du skal like techno eller trance eller hva det skulle være. Bare ikke sitt der tråkk på andres kreativitet. Ta heller å utforsk dine egne muligheter. Du kan jo klart bare spille i band og være nok et band som spiller metallica coverer på det lokale vannhullet. Eller så kan du skaffe deg et særpreg. men så klart,det er ikke så rett å bli styrt rik når du prøver noe nytt. Det er nok best å holde seg i stimen å ikke skille seg ut.... det er skummelt. alt nytt er farlig. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg er ganske åpen for alle musikksjangere, selv om jeg ikke nødvendigvis liker dem. Men en gang klarte jeg ved en feil å spille av noe Celine Dion-lignende saker. Jeg fikk en intens følelse av at jeg måtte få av meg headsettet fortest mulig. Det var rett og slett utrolig ubehagelig. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 @ oleboo hmm... nei han finner den ikke opp hver gang han spiller den, han øver den inn og spiller noe han kan. DJen har et dataprogram som bokstavelig talt lager den for han. og etter han har satt sammen lydklipp som han selv har valgt kan han lagre sangen, komme på en konsert og trykke "play". Hadde han flyttet opp lydsporene etterhvert som han spilte, og kunne bevege hånden lynrakt live, så ja, da kunne jeg hatt noe respekt for han. du mener vel at de som spiller guitar hero er proffe musikere? for de gjør jo det samme som DJene, bare at de faktisk gjør det live. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Guitar Hero bygger nå på samme konsept som en rekke anerkjente instrumenter, selv om det er veldig forenklet. Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) hmm... nei han finner den ikke opp hver gang han spiller den, han øver den inn og spiller noe han kan. DJen har et dataprogram som bokstavelig talt lager den for han. og etter han har satt sammen lydklipp som han selv har valgt kan han lagre sangen, komme på en konsert og trykke "play". Ja, for de fleste EDM produsenter bruker eJay. Man kan sammenlikne slike musikkprogrammer hvor man drar samples til et vindu slik at det til slutt blir en sang med en ferdigpizza og programmer som Reason, Logic og CakeWalk Sonar (som brukes i studioer verden over) med en mesterkokk. "mesterkokken må slite for å kunne lage maten, og til slutt får du et bra resultat. og han må også slite for å få samme resultatet om igjen. ungkaren fyrer inn pizzaen som han ikke har laget, og så er den ferdig... og spiselig..." IRL må en erfaren låtprodusent lage melodier og temaer selv, akkurat som en gitarist kommer opp med ideer til et riff eller noe akustisk. Man må også kunne mye om lydoppsett og musikkproduksjon for å gi låta "liv". Si meg, hvis musikkproduksjon var så simpelt som å sette sammen lydklipp, hvorfor har man da alt dette: Min favoritt trance-produsent heter Andreas Schmidt og går under navnet "Ace's Delight" eller "Ace Da Brain". Selv trance-produsenter har store studioer som også personer innen pop, rock og hiphop kunne brukt. Noen gjennstander ser kanskje litt plastikk ut, men de kan lage mye mer enn en vanlig gitar og et trommesett. Endret 28. november 2007 av Dalh Lenke til kommentar
NightKeeper Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Enkel emo pop-punk-rock hater jeg mest av alt. Misliker også en veldig stor del av black metal, grindcore og alt det der. Selv om jeg er metal-fanatiker. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg er åpen for mye rart, men det knyter seg litt inni meg når jeg hører underholdningsmusikk av typen danseband eller "Las Vegas-pop". Danseband er som regel bruksmusikk, den jaller og går i bakgrunnen mens man svinger seg og har det kos med sin kjære, og det er i og for seg greit. Jeg får imidlertid ikke noe ut av å aktivt lytte på det, jeg har ennå til gode å høre en dansebandlåt som har gitt meg noe. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hvis man bryr seg så inni hampen om hvordan musikken er lagd burde man begynne å se på det på en annen måte. Musikk jeg ikke liker: Nu-metal, metalcore, punk, 70-talls rock, r'n'b, rap/hip hop og standard jazz med en kjedelig saksofon, en kjedelig kontrabass, en kjedelig gitar og et kjedelig piano. Hvorfor? Jeg finner alle disse sjangrene utrolig lite ny-skapende. Ikke alle, men de fleste av de er også helt utrolig forutsigbare. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) *znip* Du er min helt, Dalh! Hadde tenkt til å skrive et motinlegg, men nå som du har gjort det såpass bra, trenger ikke jeg det Jeg misliker noen musikkgenrer pga fordommer, noe pga. image og noe rett og slett fordi det høres forferdelig ut. Misliker: (rimelig sterkt) R&B (det finnes unntak, men de er få) Hvorfor? Fordi det er smørsangeri på sitt beste, makan til klisjepregete tekster finner du kanskje kun hos Iglesias og Ricky Martin.. Rap (merk: dagens rap altså, Public Enemy er ace) Pop uten sjel (da særlig grupper som er opplagt "skapt" av plateselskapene) fBlikeng: Jazz krever mer av lytteren, men det kan også fungere som bakgrunnsmusikk. Lytter du mer aktivt til jazz, vil du (kanskje) oppdage at det er bedre enn du tror. Album: (sjekk ut) Miles Davis - Kind of Blue Endret 28. november 2007 av Xtra Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Xtra: Hehe, må si at jeg hører litt på mer eksperiemental jazz, synes bare den standard kjedelige "sounden", for å kalle det det, kvalifiserer seg godt som heismusikk. Endret 28. november 2007 av fBlikeng Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Nå har vell jeg ganske bredt musikkøre og kan se bra musikk innenfor de fleste sjangere, men det finnes dårlige artister/band/sanger innenfor alle sjangerene. Jeg begynner å gå ganske lei RnB-musikk der vokalisten bare synger ut "Oh baby, I'm so sad, come back osv" Selv er jeg heller ingen fan av techno/trance, noe som kanskje ikke er så positivt med tanke på at det blir spillt veldig mye på fester o. l. Er heller ikke så veldig begeistret av noe Hiphop. Jeg synes rett og slett at det blir kjedelig i lengden. Lite varierende rytmer (eller er det beat det heter) og mye likt. Unntak her også Til slutt vil jeg legge til at jeg ikke liker den svarteste metallen. Har hørt melodiøse sanger av Dimmu Borgir som kan være greie til tider, men er som sagt ikke noe glad i sanger der vokalisten growler ut hele tiden, trommisen klikker på dobbeltpedal + at det er svært høye trommer, og noen tilfeldige grep på gitaren. Så, hva liker jeg egentlig? Selv er jeg mest glad i gammel rock. Blant annet klassisk rock, psychedelic rock, progressiv rock. Jeg har også et svært godt øre for mye av den skandinaviske punkrocken/hardrocken Lenke til kommentar
Uin Viel Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Jeg misliker musikk som kun er laget for å tjene penger. Slike eksempler finner man vel i de fleste sjangre. Misliker ikke en spesiell sjanger, finnes god musikk innenfor alle. Det handler for det meste om å ha et åpent sinn. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Selv er jeg heller ingen fan av techno/trance, noe som kanskje ikke er så positivt med tanke på at det blir spillt veldig mye på fester o. l. Det er dance, ikke techno og ikke trance Les Dahls post på side 1. Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Musikk jeg ikke liker: Nu-metal, metalcore, punk, 70-talls rock, r'n'b, rap/hip hop og standard jazz med en kjedelig saksofon, en kjedelig kontrabass, en kjedelig gitar og et kjedelig piano. Hvorfor? Jeg finner alle disse sjangrene utrolig lite ny-skapende. Ikke alle, men de fleste av de er også helt utrolig forutsigbare. Blir det ikke selvmotsigende å si at gammel musikk/rock ikke var nyskapende? eller NU-metal? (også kjent som Mallcore). Punk også var jo noe nytt på den tiden, og er også roten til thrash og black-metal. Synes det blir litt vel "vidt" å si noe sånt, men men. Lenke til kommentar
Der Kommissar Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Selv er jeg heller ingen fan av techno/trance, noe som kanskje ikke er så positivt med tanke på at det blir spillt veldig mye på fester o. l. Det er dance, ikke techno og ikke trance Les Dahls post på side 1. Foreslår at vi snart oppretter en sjangertråd som kan være sticky, som forklarer diverse sjangre som folk alltid tar feil av. Her tenker jeg spesielt på "techno/tekno" om alt som er elektronisk, samt at det er mye metall som skjæres under én kam her på forumet. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det finnes en sticky som linker til en tråd som har slik oppklaring. Lenke til kommentar
T-ooT Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Satanmusikk, og homomusikk Death-metal og boy band altså Detta var da et flott innlegg? Death Metal er satan musikk ja... Tror du virkelig burde lese litt mer om enkelte musikksjangere før du kommenterer de. Death Metal er overhodet ikke "Satan" musikk, ei er det noe som i det hele tatt er "Satan" musikk, bare pga at musikk en bygd opp av raske trommer, tung gitar og en av de mest krevende vokal stilene som finnes så er ikke musikken bokstavelitat laget for "Satan". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå