Gå til innhold

Hvorfor misliker du noen typer musikkgenrer?


g@bb@

Anbefalte innlegg

Jeg satt her om dagen og diskuterte med noen kamerater om hvorfor vi ikke likte noen typer genrer innenfor musikk og diverse.

De fleste kom med argumenter som lød følgende: Det er bare rævva! Det er stygt og fælt.

 

Men hvorfor misliker dere noen spesielle genre?

 

Jeg misliker veldig sterkt tekno/trance. Og det er av den enkle grunn at de fleste lydene er data-generert og uten instrument. Jeg sier de fleste. Noen har kanskje, men har ikke hørt veldig mange av dem.

OG får å legge til, mange av de som hører på trance/tekno mener at metal er dritt fordi det bare er bråk.

REGLER

Begrunn svaret ditt! Veldig viktig. Slik kan vi få frem meninger og ikke bare en ny telle tråd om hvem som kan finne opp den tåpeligste grunnen for å ikke like en sjanger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg misliker veldig sterkt tekno/trance. Og det er av den enkle grunn at de fleste lydene er data-generert og uten instrument.

Hva for en grunn er dette? Mesteparten av masseprodusert musikk i dag (inkludert metal) inkluderer på en eller annen måte elektroniske elementer/prosesser/etc. Det eksisterer ekstremt mye annen musikk enn techno og trance som også involverer datagenererte lyder, misliker du det også? Jeg kan jo nevne Gary Numan, Radiohead, The Prodigy, Coil, Björk osv.

 

OG får å legge til, mange av de som hører på trance/tekno mener at metal er dritt fordi det bare er bråk.

Dermed må du hevne deg ved å mislike sjangeren tilbake? Ser ikke helt poenget her.

 

Når det gjelder meg selv, misliker jeg ingen typer musikk. Jeg hører på god musikk, uansett sjanger (jeg veit, det dølleste alternativet i den gamle "Hva slags musikk liker du?"-tråden, men allikevel. Danseband, eurodance, svartmetall, rap, breakbeat, klassisk, country... You name it :thumbup:

 

Det finnes så klart horrible eksempler i alle sjangre.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Jeg var metal-fan før, men nå misliker jeg sjangeren (utenom industrial metal), uten at jeg klarer å sette fingeren på èn spesifikk grunn. Men det er vel det at jeg synes metal har en tendens til å ha et overdrevent cheesy image, og musikken er for min del ganske uinteressant i de fleste tilfeller. Men allikevel liker jeg fortsatt Maiden, gammel Helloween og Metallica (utenom Kill 'Em All, ..And Justice For All, Black Album og St. Anger). Forstå det den som kan.

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar

Ser ikke poenget i en tråd som dette. Vi vet at de fleste på musikkforumet er tilhengere av metal-sjangeren, og de fleste som hører slik musikk har negative fordommer mot Rap, pop og "techno". Trenger vel ingen tråd for å understreke at de syns "techno" er dårlig fordi de ikke lages av ekte instrumenter? (Noe de gjør pr dags dato foresten).

 

________________________________

 

Uansett:

Hva misliker jeg? - Jeg misliker black- og death metall og andre former for "hard" metall.

Hvorfor? - Fordi mine fordommer mot black metall er svartkledde menn som spiller random riffs på gitaren i et høyt volum mens en vocalist skriker inn i mikrofonen. Musikken har heller ikke mye takt, utifra det jeg har hørt (Jeg klarer ikke høre på musikk som ikke har noen form for takt. Enten om det er 3/8, 3/4 eller 4/4. Har ikke prøvd å sette meg inn i metal-sjangeren, og jeg har heller ingen planer for det. Jeg har full respekt for sjangeren(e), men liker de bare ikke.

Andre sjangre jeg misliker? - Rap uten mening, som f.eks over fargede personer som skryter av hvor mye penger de kan bruke. Slik musikk ødelegger rap-sjangeren. Hater også eurodance og handz up, noe de fleste vil kalle "techno" (noe som er en helt annen musikksjanger). Rett og slett fordi de gir lytterene en oppfatning om at standaren innen EDM (electronic dance music) er en 4/4 takt med hard bass, lys smurfe-stemme og random synth-stabbs.

 

Nei-musikk: 1 2

Ja-musikk: 1 2 3 4

 

 

Til trådstarter: Dette er techno. Dette er noe helt annet. Men dette viste du vel, siden du ikke liker techno?

Endret av Dalh
Lenke til kommentar

Vel, som sagt, så har jeg ikke så veldig store kunnskaper om tekno, men det smo jeg har hørt har som regel

nesten bare vært diverse lyder i forskjellige tonefall osv. Ja, klart, kanskje noen har en rytme som kanskje fenger

litt av og til. Men når musikken nesten bare går ut på å ha en lyd som blir høyere og høyere og en annen som er

dybere som skurrer hvert 4. sekund for å skape en effekt, syns jeg egentli det ikke blir musikk. Ikke i mine ører

ihvertfall.

 

Jeg syns musikk skal lages med musikk instrumenter. Hører jeg en tekno sang som er laget med instrumenter,

uten noe særlig påvirkning fra data/lydprogram skal jeg kanskje se annerledes på akkurat den genren :)

 

Slenger meg også på den med black/death- metall'en som bare går ut på å dælje-laus-på-noen-trommer-helst-uten-uten-takt-og-mest-mulig-bråk-og-vokalen-som-høres-ut-som-om-du-har-

en-mopp-i-halsen-og-et-ansiktsuttrykk-som-om-du-prøver-å-drite-og-skriker-for-full-hals-mens-en-annen-prøver-å-

denge-livskiten-ut-av-en-gitar-på-sia-av-deg-og-kaller-det-et-riff-uten-sidestykke-og-hele-bandet-har-mer-sminke-

enn-H&M's-landsdekkende-sminke-avdeling-og-mer-nagler-enn-en-bilopphøger-har, syns jeg er regelrett dritt.

 

Hvor er sjelen i musikken? Hvor er gleden i å spille musikk som folk kan høre på uten å ødelegge de små

trommehinnene som alerede sikkert er litt skadd?

Endret av g@bb@
Lenke til kommentar

Jeg misliker en del av dagens "pop" hip hop kultur(f.eks 50cent, Snoop dog). Hvorfor? Først og fremst fordi de synger bare om biler, damer og cash, skulle ikke forundre meg hvis de lager musikkvideo før de skriver "sangen". Jeg misliker det også fordi jeg synes det høres forferdelig ut, følelsesløst, lite spennende og ekstremt ensformig. Men det værste med hele greia er at mange kler seg, og hører på denne musikken, fordi det er såå kult i dagens ungdomsmiljø.

 

PS: Jeg synes det finnes en del bra hip hop og rap, men de artistene er langt unna VG-lista.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar
Trenger vel ingen tråd for å understreke at de syns "techno" er dårlig fordi de ikke lages av ekte instrumenter? (Noe de gjør pr dags dato foresten).

Så enig, så enig. Dette er sånn et typisk argument for stereotypen som sverger til metal, men hater alt annet slik som electronica, trance, etc. Helt prinsippielt kan man si at signalet fra en gitar, skiller ikke så mye fra signalet fra en synth. Slår man an en streng, induseres det spenning på pickup-en, som blir et slags signal, som går inn i et virrvarr av forsterkerkretser og effekter. På en synth trykker man ned en tangent, som trigger en jungel av kretser. Oscillatoren slår til med en eller annen modulert type signal (sinus, sagtann, sikksakk, blablabla), går igjennom en rekke filter og den slags. Tipper at egentlig en annen her på forumet kan utfylle denne delen mye bedre enn det jeg gjør, men altså, det blir bare så tafat å påstå at musikk er dårlig fordi man bare sitter å trykker på taster/keyboard.

 

Men over til noe annet. Musikk jeg ikke liker får være helt forutsigbare artister. Da dette gjelder særskilt danseband, rett-fram-rock, country, punk og den slags. Hater å si det, men dette er sjangrer jeg ikke har foretatt et dypdykk på, men skal ærlig innrømme at det ikke frister helt. Fordomsfull? Tjasj.

Lenke til kommentar
Slenger meg også på den med black/death- metall'en som bare går ut på å dælje-laus-på-noen-trommer-helst-uten-uten-takt-og-mest-mulig-bråk-og-vokalen-som-høres-ut-som-om-du-har-

en-mopp-i-halsen-og-et-ansiktsuttrykk-som-om-du-prøver-å-drite-og-skriker-for-full-hals-mens-en-annen-prøver-å-

denge-livskiten-ut-av-en-gitar-på-sia-av-deg-og-kaller-det-et-riff-uten-sidestykke-og-hele-bandet-har-mer-sminke-

enn-H&M's-landsdekkende-sminke-avdeling-og-mer-nagler-enn-en-bilopphøger-har, syns jeg er regelrett dritt.

 

Hvor er sjelen i musikken? Hvor er gleden i å spille musikk som folk kan høre på uten å ødelegge de små

trommehinnene som alerede sikkert er litt skadd?

 

Du skriver at de ikke har takt. Da vet du ikke mye om takt.

Mest mulig bråk? Nei, det er faktisk veldig mye melodisk i både black og death metal, men det kan være vanskelig å høre for et utrenet øre.

Du sier at vokalen er vrælete. De growler jo av en grunn. Det stemmer til imaget og sounden som bandet har. Hadde ikke passa med rolig fløtepus-vokal til en beinhard sortmetall-låt.

Denge livsskiten ut av en gitar og kalle det et riff? Jeg vil ikke si det. Veldig mange black og death metal band har skapt helt fantastiske riff som mange verdenskjente band bare kunne drømme om.

Det at de bruker sminke og masse nagler er jo nok en gang imaget. Disse sortmetall-gutta skal være beinharde og barske, med masse nagler og sånt. Det ser ofte helt patetiske ut, men så lenge de spiller musikk jeg liker så er det egentlig ikke noe å sippe for.

 

Du spør hvor sjelen i musikken er? Har du i det hele tatt hørt en black metal sang? Har du ikke hørt energien og sinnet i noen av sangene? Med de mest infernalske brølene med utrolig innlevelse. Det høres ut som om de faktisk er sinte som faen.

Det siste du skriver er fjas. Folk kan da virkelig høre på sort og dau metall uten å sprenge trommehinnene, selv om lydnivået på metallkonserter ofte er veldig høylytt.

 

Det siste jeg vil du skal gjøre er å høre på sangen jeg poster under her og tenke deg om litt. Jeg synes riffet er knall, growlingen står til den tunge musikken, synthbruken passer utmerket og musikken blir tung, men allikevel rask og mektig.

 

 

Lenke til kommentar

hater:

 

-Danseband

-Korps(spesielt skolekorps :cry: )

-Boyband

-folkemusikk

edit:viktig å få med hiphop

osv.

 

hvorfor?

fordi det høres helt jevlig ut(jeg får faktisk litt vont inni meg)

og du må nesten ha en mental skade for å lage sånn musikk!

 

hvem kaller seg for "oleivars" eller "lassestefans"!?

Pondus(frode øverli) hadde et fint felles navn på alle danse band "skrotingarna"...heh..

 

og litt bra musikk:

 

Dimmu Borgir- The Serpentine Offering

Dimmu Borgir - The Sacrilegious Scorn

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Liker ikke:

- Bedriten norsk Heidi Hauge-country. Smakløst og dårlig, og med tekster som gjør meg svett.

- Det meste som går under betegnelsen "hard" innen EDM. Ikke alt, men ting som markeres som "core" eller "hard" (gjerne begge to sammen) innenfor EDM... nei, det klarer jeg ikke. Eksempler her er "Rotterdam Terror Corps". Fysj!

- Bootyhouse ("face down, ass up, that's the way we're gonna fuck")

- Popgrupper/boyband som er noe rask samlet sammen av noen produsenter for å tjene penger. Stikkord: Tokio Hotel, Westlife og co, Spice Girls og alt annet upersonlig, smakløst pjatt.

- Kvisete fjortisser som spiller 'røff punk'. Værste som finnes, maken til raut. Vanskelig å skille de tre akkordene fra hverandre, tromme i utakt, skriking i mikrofonen og mellom stemmeskifterautet hører du noe svada som skal være politiske teskter... "Bush....kapitalisme.. vrææææææl".

- Nymotens "gangsta rap". Like smakløst og dårlig i mine ører som Backstreet Boys. Gi meg litt Run DMC eller litt 90-tallsgangster (altså, gangster er greit nok, i form av gammel gangster og g-funk, men ikke noe '2.50 kroner' som spiller playback).

Lenke til kommentar
Liker ikke:

- Bedriten norsk Heidi Hauge-country. Smakløst og dårlig, og med tekster som gjør meg svett.

- Det meste som går under betegnelsen "hard" innen EDM. Ikke alt, men ting som markeres som "core" eller "hard" (gjerne begge to sammen) innenfor EDM... nei, det klarer jeg ikke. Eksempler her er "Rotterdam Terror Corps". Fysj!

- Bootyhouse ("face down, ass up, that's the way we're gonna fuck")

- Popgrupper/boyband som er noe rask samlet sammen av noen produsenter for å tjene penger. Stikkord: Tokio Hotel, Westlife og co, Spice Girls og alt annet upersonlig, smakløst pjatt.

- Kvisete fjortisser som spiller 'røff punk'. Værste som finnes, maken til raut. Vanskelig å skille de tre akkordene fra hverandre, tromme i utakt, skriking i mikrofonen og mellom stemmeskifterautet hører du noe svada som skal være politiske teskter... "Bush....kapitalisme.. vrææææææl".

- Nymotens "gangsta rap". Like smakløst og dårlig i mine ører som Backstreet Boys. Gi meg litt Run DMC eller litt 90-tallsgangster (altså, gangster er greit nok, i form av gammel gangster og g-funk, men ikke noe '2.50 kroner' som spiller playback).

 

det du sier er knall ;) , men dimmu falt ikke i smak? :ermm:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

definer et instrument ?

hva skal til for at noe som lager lyd kan bli definert som et instrument ?

for meg er det klinkende likgyldig om lyden kommer fra en gitar,piano,hardware,software eller en motorsag for den del.

For noen år tilbake hadde jeg en liten sommerjobb i fiskeindustrien. Vi laget laksebiffer. Der hadde de en maskin som brettet sammen små pappesker som vi hadde visken i.

Den maskinen hadde en helt spesiell lyd og gikk i en helt bestemt takt hele tiden. Jeg syns den var grisetøff.

hadde jeg vært musikker hadde jeg sikkert tatt den opp å brukt den til noe..

 

Heldigvis finnes det folk som er litt mer kreative en trådstarter her. Du har så snevert syn på hva som er verktøy for musikk at det faktisk er litt trist.

 

Viktig å ikke opphøy musikk til noe det ikke er. musikk er lyd satt i et system. Om det er bra eller dårlig er noe annet men musikk er i bunn å grunn lyd og det er mye rart som lager lyd....

 

hør litt på og les om Amon Tobin. kansje noen kan få et lite innblikk en musikk verden der sanger ikke blir dømt på det villeste gitarriffet. En gitar vil jo alltid høres ut som en gitar.

Lenke til kommentar

At lyd ikke trenger komme fra er instrument for å bli musikk mener jeg er helt rett.

Det største problemet er vel at de som lager musikken til stadig skal velge å ha med lyder som er regelrett plagsome...!

Det finne my bra tecno, men det skal lite til før de blir en plage..(med tanke på kunstige, skarpe lyder)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

 

Slenger meg også på den med black/death- metall'en som bare går ut på å dælje-laus-på-noen-trommer-helst-uten-uten-takt-og-mest-mulig-bråk-og-vokalen-som-høres-ut-som-om-du-har-

en-mopp-i-halsen-og-et-ansiktsuttrykk-som-om-du-prøver-å-drite-og-skriker-for-full-hals-mens-en-annen-prøver-å-

denge-livskiten-ut-av-en-gitar-på-sia-av-deg-og-kaller-det-et-riff-uten-sidestykke-og-hele-bandet-har-mer-sminke-

enn-H&M's-landsdekkende-sminke-avdeling-og-mer-nagler-enn-en-bilopphøger-har, syns jeg er regelrett dritt.

 

Hvor er sjelen i musikken? Hvor er gleden i å spille musikk som folk kan høre på uten å ødelegge de små

trommehinnene som alerede sikkert er litt skadd?

 

Du skriver at de ikke har takt. Da vet du ikke mye om takt.

Mest mulig bråk? Nei, det er faktisk veldig mye melodisk i både black og death metal, men det kan være vanskelig å høre for et utrenet øre.

Du sier at vokalen er vrælete. De growler jo av en grunn. Det stemmer til imaget og sounden som bandet har. Hadde ikke passa med rolig fløtepus-vokal til en beinhard sortmetall-låt.

Denge livsskiten ut av en gitar og kalle det et riff? Jeg vil ikke si det. Veldig mange black og death metal band har skapt helt fantastiske riff som mange verdenskjente band bare kunne drømme om.

Det at de bruker sminke og masse nagler er jo nok en gang imaget. Disse sortmetall-gutta skal være beinharde og barske, med masse nagler og sånt. Det ser ofte helt patetiske ut, men så lenge de spiller musikk jeg liker så er det egentlig ikke noe å sippe for.

 

Du spør hvor sjelen i musikken er? Har du i det hele tatt hørt en black metal sang? Har du ikke hørt energien og sinnet i noen av sangene? Med de mest infernalske brølene med utrolig innlevelse. Det høres ut som om de faktisk er sinte som faen.

Det siste du skriver er fjas. Folk kan da virkelig høre på sort og dau metall uten å sprenge trommehinnene, selv om lydnivået på metallkonserter ofte er veldig høylytt.

 

Det siste jeg vil du skal gjøre er å høre på sangen jeg poster under her og tenke deg om litt. Jeg synes riffet er knall, growlingen står til den tunge musikken, synthbruken passer utmerket og musikken blir tung, men allikevel rask og mektig.

 

 

 

 

QFT

 

Techno og Trance er så jævla overvurdert.

jeg har en quote som jeg gjentar:

Når det kommer over til musikk som burde blitt avlivet, ligger Techno og Trance på førsteplass.

Det er så intenst ekkelt å høre på!!! Dessuten er alle sanger nesten helt make.

Og de som kaller seg DJ... de burde blitt skutt på stedet!

man kan sammenlikne en DJ og en Rocker med en ungkar med ferdigpizza og en mesterkokk.

 

mesterkokken må slite for å kunne lage maten, og til slutt får du et bra resultat. og han må også slite for å få samme resultatet om igjen.

ungkaren fyrer inn pizzaen som han ikke har laget, og så er den ferdig... og spiselig...

 

IRL så vil en Rocker måtte skrive sangen, lære seg sangen, og kunne fremføre sangen på sparket!

DJen lager sangen en gang, og blir så populær blandt fjortissjenter som er ruset på ecstasy. og husk at det ikke er han som lager den, han setter sammen ferdige spor...

Blir som å klippe å lime fra daria.no på en eksamen!

Lenke til kommentar
*snip*

 

Bra du vet så jævlig mye om elektronisk musikk! :)

 

"DJen lager sangen en gang" - Ja, Sasha brukte jo bare 3 år på sitt Airdrawndagger-album. Vet om mye annen musikk utenom EDM som blir laget med en gang og. Gi meg en gitar, så skal jeg spille en acoustisk låt på sparket.

"...det ikke er han som lager den, han setter sammen ferdige spor..." - Og?. En DJ skal jo spille musikk, skal han ikke?. -Vent, du veit vel ikke forskjellen på en låt-produsent og en DJ?

Endret av Dalh
Lenke til kommentar

Dårlig musikk er jo dårlig musikk om du så bruker en gitar eller du står og gnikker isopor opp mot hverandre og legger en basslinje til :p

 

poenget mitt er at du ikke skal dømme musikkere på virkemidlene** men på resultatet.

 

Godeste Rob Dougan har en finfin kommentar på akkuratt saken her som jeg syns treffer spikeren ganske bra.

 

" I'm associated with dance music, with electronica, which makes me feel ill. I only learnt all the boring computer crap as a means to an end. Virtually all musicians these days use computers, but if you write a book on a computer, nobody calls it electronic writing; the format you use doesn't necessarily affect the outcome. " [Rob Dougan]

 

**ikke kom med noen absurde eksempler der noen tar opptak av å kvele en katt eller noe :p

Endret av oleboo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...