Mannen med ljåen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Mange bensinstasjoner kjører en 10-årsregel. Dvs at hvis bilen er over 10 år, anbefaler de ikke fullsyntetisk. Denne regelen tror jeg har pågått en stund. Hva er sannhetsgehalten? Jeg kjører en bil som er 11 år gammel, og forhandleren selger meg fullsyntetisk. (bensin) Lenke til kommentar
ColaDranker Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Ikke så mye det at den ikke er anbefalt. Mere at det i de fleste tilfeller blir snakk om å skyte spurv med kanon og stasjonene er ikke tjent med kunder som føler seg "lurt" til å kjøpe en dyrere olje en nødvendig. Når noe kommer med en 14 år gammel bil, skal ha olje men ike aner hva som er på bilen, så vil jeg gjette at det sansynligvis er delsyntetisk som er på fra før, og anbefaller da det samme. Hvis en bil med noen år på nakken har syntetisk på motoren, så er som regel eieren utmerket godt klar over det på egenhånd og trenger neppe rådgivning på hva han skal ha:) Det er også det at når en motor blir gammel og litt sliten, så er det ikke sikkert det er så god ide' med en olje som kan trenge gjennom de tynneste sprekker i pakningene og løser opp gammal grums i motoren... Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det som er helt sikkert er at det ikke er noen magisk grense ved 10 år. Hadde forøvrig en liten runde på dette med syntetisk olje på gamle biler for noen mnd siden, her Oljeskift på Ford Taunus Min personlige konlusjon og mening om dette er at det er mer avgjørende hva slags olje som har blitt brukt før, enn akkurat hvor gammel bilen er. Har også en 11 år gammel (96 mod) bil her, som nå har gått litt over 200.000 Km, og jeg har hatt den de siste 2 årene. Har da kjørt helsyntetisk så lenge jeg har hatt den, og vil fortsette med det. bruker ikke olje, og ikke noe svetting noe sted. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå