aloras Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Hei, ganske nettopp fått meg ny pc som jeg bestilte fra komplett.no. Maskinvare finnes på side nummer 2 i dette emnet. De forskjellige problemene er: 1. Får opp feilmelding før jeg får startet opp systemet hver gang jeg skrur på PC-en. PC-en starter med en liten pipelyd, som varer nesten 1 sekund, så starter skjermen opp. Meldingen som kommer opp ser dere her: Dette har noe med harddiskene å gjøre, fordi en gang jeg trykket på F10 eller noe lignende, så kom det opp en liste der jeg kunne velge en av harddiskene. Har 2 x Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2, og en recovery disk, som komplett la med. Noen som vet hva jeg skal gjøre for å fikse dette? 2. Mitt andre problem har med bildefremvisning å gjøre. Når jeg dobbelt-klikker på et bilde, slik at det åpner seg i Windows Fotogalleri, så blir fargene herpet. Med det mener jeg at det er en gulfarge over alt, noe som ødelegger hele bildet. Men når jeg ser miniatyrbildene i mapper f.eks. så fungerer fargene fint. Fargene fungerer altså fint når det gjelder andre ting, men ikke når jeg åpner de i Windows Fotogalleri. Eksempel her: Original Windows Fotogalleri Som dere sikkert forstår er dette ganske irriterende når jeg skal se på bilder, så noen som har noen ideer? 3. Dette er et litt mindre problem, men til tider veldig irriterende. Når jeg skrur på maskinen, så kommer meldingen ned i høyre hjørne: " Windows har blokkert noen oppstartsprogrammer" opp. Blant annet er det programmet Gammatray (som har noe med skjermen min, Samsung Syncmaster 226CW, å gjøre regner jeg med. Andre programmer er f.eks. PowerDVD, Launchlist 2 Application fra Pinnacle og til og med "Operativsystemet Microsoft Windows" står huket av som "Ikke Klassifisert". Problemet er at det ikke fungere å trykke på knappen "Aktiver", noe som gjør at denne meldingen om oppstartsprogrammer popper opp hver eneste gang jeg skrur på maskinen. Help anyone? 4. Dette vet jeg ikke om det har noe med maskinvare, program, eller at det skjer rent generellt med mange. Uansett, så bruker Internet Explorer ofte å få opp meldingen "Svarer ikke", som er ekstremt irritirende når jeg sitter med mange nettsider oppe. Har dette noe med Vista å gjøre, som vil bli fikset i neste Service Pack, eller er det noe som er fryktelig galt på maskinen her? Meldingen "Svarer ikke", bruker å oppstå med andre programmer og i ny og ne, men dette har jeg jo blitt ganske vant med, så det er vel noe som skjer av og til regner jeg med. Men Explorer kresjer nok litt for mange ganger.. Syns det er ganske irriterende med slike feil når maskinen er litt over en måned gammel, og bør tilføye at det er komplett som har bygd PC-en. Uansett er det flott om det er noen som kan svare på både de små og de store problemene mine, og om det er noe som er ganske uforståelig, så har jeg som unnskyldning at jeg har begynt å bli ganske trøtt utover kvelden jeg og! Endret 2. desember 2007 av [NOR]Andreas Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 1: Det ser ut som at det er sata-kontrolleren som tar over boot fra bios, altså at det ikke er bios som styrer boot-prosessen. Se om du kan endre dette under bios-innstillinger. 2: Når du har vennet deg til å bruke et annet program som f.ex IrfanView eller FastStone Image Viewer så kommer du muligens til å foretrekke ett av disse fremfor det du nå bruker. 4: Hvis programmene tendenserer til å "ikke svare" så kan dette tyde på noe gærn't med hardware, særlig hvis det dreier seg om nyinstallert windows. Det jeg først vil gjette på er harddisk, etterfulgt av ram. I tillegg kan det skyldes drivere som installert feil versjon av. Lenke til kommentar
aloras Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Takk for svar geir__hk. Når det gjelder mitt første spørsmål så har jeg ikke fått sett på det enda, men jeg skal prøve å finne ut av det du skriver her. I mellomtiden er det spørsmål 4 som har blitt mye værre. I løp av 24 timer har både Internet Explorer, Opera, crysis.exe, bitlord og hitman blood money fått meldingen " ** har sluttet å virke". Det er vel faktisk talt de programmene jeg har brukt i dag og, så om jeg prøver å åpne noen andre programmet, så er det godt mulig at det samme skjer. Hitman får jeg ikke åpnet en gang før meldingen kommer, mens bitlord klikker etter et par minutt hver gang jeg skrur det på. Min hardware er her. Er det noen som kan hjelpe meg med dette eller? EDIT: Jeg bør kanskje også nevne at bitlord begynte ikke å kræsje før etter at jeg hadde instalert en cd som fulgte med pakken. "Intel P35 Chipset Support CD Rev.319.03" er det som står på den. Er vel drivere og styr til hovedkortet eller noe tenker jeg, og jeg la ikke merke til cden før nå (ca en måned etter jeg fikk PC-en). Endret 30. november 2007 av [NOR]Andreas Lenke til kommentar
aloras Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Da har det skjedd litt i løp av dagen. Har ikke funnet ut noe i BIOS, da jeg ikke er så flink på det området. Men, jeg har avinstalert både bitlord og hitman, og instalert begge deler på C disken (de var før instalert på D disken), og nå fungerer begge deler perfekt. Har instalert all software og lignende på D disken, siden jeg ikke hadde tenkt å ta C disken i bruk enda (bare til OS og slikt). Så kan det da tyde på at det er D disken som er herpa, og det er derfor jeg får en feilmelding om det hver gang jeg skrur på maskinen? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 .... Så kan det da tyde på at det er D disken som er herpa, og det er derfor jeg får en feilmelding om det hver gang jeg skrur på maskinen?Nja, hvis det er en fysisk disk - som ikke er samme disken som os er installert på - så kan det virke som at disken er på vei til å ta kvelden. Min erfaring er at enkelte disker som blir defekt, ikke blir ordentlig defekt. De fungerer tilsynelatende bra, men plutselig så slutter de å respondere. Windows kan -selfølgelig ikke- håndtere akkurat denne typen feil, så da får man programfeil og typisk at maskinen "henger". Så ser man i eventloggen etterpå, og der står det seff ikke at det er diskfeil - banna bein. Poenget mitt er altså at periodisk feil på harddisk er en av de vanskeligste feilene å finne, for ofte så avdekkes de ikke av disksjekk eller full formattering. En årsak til periodisk diskfeil kan komme av temperaturen på harddisken, så det kan være lurt å se etter. Et program du kan bruke til det er HD Tune. Der kan du også kjøre en benchmark av disken, og den kan av og til gi en pekepinn på om det er feil med disken. Bildet under visker hvordan en typisk benchmark med HDtune ser ut når disken er dårlig: De "hullene" i grafen skal ikke være der hvis disken er ok. Lenke til kommentar
aloras Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Da har jeg kjørt en benchmark på begge harddiskene, med desse resultatene: Som dere ser så er der "hull" som du kaller det på den ene harddisken. Så er det da ganske bekreftet at D disken er herpa? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 *snip* instalert begge deler på C disken (de var før instalert på D disken), og nå fungerer begge deler perfekt. Har instalert all software og lignende på D disken, siden jeg ikke hadde tenkt å ta C disken i bruk enda (bare til OS og slikt). Så kan det da tyde på at det er D disken som er herpa, og det er derfor jeg får en feilmelding om det hver gang jeg skrur på maskinen? Har 2 x Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2, og en recovery disk, som komplett la med. Syns det er ganske irriterende med slike feil når maskinen er litt over en måned gammel, og bør tilføye at det er komplett som har bygd PC-en. La de inn Vista også, eller er det noe du hadde liggende på en av harddiskene? Lenke til kommentar
aloras Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Satt inn Vista OS cd og slikt når jeg fikk pcen, så regner med at det var jeg som instalerte Vista? Det ligger i alle fall på C disken. Nå har forsåvidt Hitman begynt å ikke svare igjen. Instalert det på nytt på C disken, men det kresjer fortsatt. Hva er det nå som kan være feil? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Da har jeg kjørt en benchmark på begge harddiskene, med desse resultatene: Som dere ser så er der "hull" som du kaller det på den ene harddisken. Så er det da ganske bekreftet at D disken er herpa? Nei, ikke nødvendigvis. Måten kurven flater ut kan tyde på at det er noe som hindrer full overføringshastighet. Men om det er på grunn av harddisken, hd-kontrolleren eller drivertrøbbel er vanskelig å si. Du kan jo alltids teste på en annen maskin, å se. Små "hull" er forøvrig ingenting å bekymre seg for. Det er helt normalt for harddisker som windows er installert på. Lenke til kommentar
fujjii Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 (endret) tenkte jeg skulle spørre om en ting her jeg også, har de siste to dagene hatt problemer med at PC-en har vært uhyre treg. Så prøvde jeg dette HDtune programmet, og får jo bare maks 4,1mb/s overføringshastighet, noe som var veeldig lavt. Og i tillegg så ligger cpu usage på over 50%. Kan dette tyde på at harddisken er ødelagt? har undersøkt S.M.A.R.T verdiene, og der var alt ok, eller kan det være noe softwarefeil eller noe? EDIT ; Fikk forresten en BSOD igår, som angikk filen NTFS eller noe. MSI K9N SLI PLATINUM AMD 4600 x2 Corsair 2gb ddr 667 Legger ved bilde Endret 4. desember 2007 av fujjii Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå