Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noe er galt med datamaskinen min :S

Anbefalte innlegg

Har lidd litt det siste halvåret med en datamaskin som har blitt mer og mer slitsom.

Den er snart 2 år gammel, men jeg brukte ca. 14-15k på den og håper ikke at den skal være utdatert allerede.

Hovedproblemet jeg møter på nå er uroen ved at jeg er usikker på om drivere o.l er de riktige.

Er det noen programmer eller lignende online som man kan installere for å sjekke om ting er i orden?

Burde jeg kanskje bare formatere hele skiten og krysse fingrene for at den ordner seg?

Har lest om folk som har hatt datamaskinen inne til service. Er det noen muligheter for å gjøre dette i Østfold-området?

Jeg vil så gjerne spille TF2 :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

For min del høres det litt ut som PC-en trenger en formatering med tilhørende installasjon av windows og nyeste versjon drivere. Oppdaterte drivere finner du stort sett på hjemmesiden til produsenten av maskinvaren det er snakk om. F.eks www.nvidia.com for Nvidia skjermkort. Hvis du ikke føler at du har kontroll på dette selv, får du enten tak i en data nerd kompis til å hjelpe deg (alle har vel en slik? :p). Eller du kan sjekke i telefonkatalogen etter en pc doktor. Finnes flust av slike som gjør sånt mot betaling.

Lenke til kommentar
For min del høres det litt ut som PC-en trenger en formatering med tilhørende installasjon av windows og nyeste versjon drivere. Oppdaterte drivere finner du stort sett på hjemmesiden til produsenten av maskinvaren det er snakk om. F.eks www.nvidia.com for Nvidia skjermkort. Hvis du ikke føler at du har kontroll på dette selv, får du enten tak i en data nerd kompis til å hjelpe deg (alle har vel en slik? :p). Eller du kan sjekke i telefonkatalogen etter en pc doktor. Finnes flust av slike som gjør sånt mot betaling.

Ser ikke for meg at en formatering "magisk" løser problemet hans.

Når det gjelder drivere så er det som regel disse som er viktigst :

*Hovedkort og Bios.

*Skjermkort.

*Lydkort.

*SP2 for Xp (denne må du ha).

*DX oppdateringer.

Har du i det hele tatt lagt inn drivere i det hele tatt i den siste tiden?

Lenke til kommentar

Da har ikke du jobbet mye med Windows isåfall. En formatering med tilhørende reinstallasjon av operativsystem og drivere kan lett doble effektiv ytelse på en pc hvis den gamle operativsystem installasjonen er "sliten". Det er ikke alltid mulig å fikse ytelsesproblemer ved kun oppdatering av systemfiler og drivere. Spesielt ikke hvis man ikke har stålkontroll på hva man holder på med i utgangspunktet.

Men for alt vi vet så kan det være hardware feil som forårsaker disse problemene. Kan også hende at alle problemene forsvinner hvis OP åpner PC-en sin og skremmer bort alle hybelkaninene som har flyttet inn i viftene hans :p

Lenke til kommentar

Da har ikke du jobbet mye med Windows isåfall. En formatering med tilhørende reinstallasjon av operativsystem og drivere kan lett doble effektiv ytelse på en pc hvis den gamle operativsystem installasjonen er "sliten". Det er ikke alltid mulig å fikse ytelsesproblemer ved kun oppdatering av systemfiler og drivere. Spesielt ikke hvis man ikke har stålkontroll på hva man holder på med i utgangspunktet.

Men for alt vi vet så kan det være hardware feil som forårsaker disse problemene. Kan også hende at alle problemene forsvinner hvis OP åpner PC-en sin og skremmer bort alle hybelkaninene som har flyttet inn i viftene hans :p

Ståpunktet ditt blir veldig feil når det gjelder windows xp, hadde vi snakket om windows 95 / 98 så hadde du nok rett i at en formatering hadde vært den mest logiske løsningen.

Noen gode grunner for å ikke formatere :

1) Det er tidskrevende og krever at man tar backup av alle viktige data og lagrer "saves" for spill.

2) Enkelt å gjøre noe galt, har man for eksempel nettverkskabelen koblet til mens man formaterer og reinstalerer så kan man teoretisk bli infisert av virus / malware. Hvis man formaterer pga nettop virus malware så kan førstenevnte greit overleve en formatering. MBR kan infiseres etc.

3) I mange tilfeller så er en "vårrengjøring" mer en nok når det gjelder PC-en, rense opp i registeret (registry cleaner ( registry mechanics) , avinstallere alt ekstra og sørge for at man ikke har for mye "rusk" som starter opp med PC-en er en veldig lang vei å gå. Dette tar som regel langt mindre tid enn å formatere og reinstallere.

Uansett så vil jeg nok anbefale trådstarter å følge disse instruksjonene :

1.- Last ned siste Driver fra Ati/Amd : Velg riktig Ati kort her

2.- Start / Gå til kontrollpanel / Gå til Legg till eller fjern programvare og avinstaler den gamle skjermkortdriveren.

3.- Restart maskinen og ved oppstart kjører du filen du lastet ned fra Ati/amd.

4.- Sørg for å laste inn siste versjon av Dx9 , Direct X 9

November 2007

5.- Oppdater driver til hovedkort (her kan jeg ikke hjelpe deg om du ikke kommer med modelen på hovedkortet ditt).

6.- Oppdater driver til lydkort om du har det.

Dette burde være nok for å være oppdatert til å kjøre TF2.

Det kan jo også være lurt med en innvendig sjekk av PC-en din om du ikke har åpnet den på 2 år, da kan man komme langt med trykkluft på boks og en støvsuger som tar alt støvet som blåses ut fra PC-en (obs, ikke stikk støvsugerhodet inn i PC-en da du kan ta livet av komponenter med statisk elektrisitet.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...