Gå til innhold

Kolonisering av verdensrommet

Tygg3n

Anbefalte innlegg

Har den siste tida interesert meg veldig for dette temaet.

Det har seg jo sånn at om vi aldri flytter ut frå planeten så vil vi på ein eller anna måte bli utrydda. Grunnar kan være alt frå krig til kometkresj.

Denne koloniseringa kan være alt frå rom-habitat, månekolonisering, planetkolonisering, kometar osv osv..

Moglegheitane er enorme!

Personleg skulle eg ønske land som f.eks USA brukte mykje meir pengar på denne forskninga isteden for pengar på krig, men sånn er vel ein gang verden. budsjettet til nasa er på 16.8 milliarder, krigen i usa har kosta 20 årsbudsjett for nasa, såvidt eg fekk med eg(sorry, ingen kilder) 16.8 milliarder kan jo virke som mykje penger, men det ligger mykje pengar i dette og det er i mine auge viktig for menneskets framtid :)

Man kan gjerne spør kva rommet har som vi ikkje har her og kvifor skal man drive å reise rundt i verdensrommet? er det pengar å tjene på dette?

Om fusjonskraft blir det ledane på jorda i framtida vil vi få bruk for helium-3, som jorda er fattig på.

Dette stoffet er det visstnok mykje av på blandt anna månen, så ein permanent månekoloni er ikkje utenkeleg.

Og det er mange fleire grunnar som f.eks skjeldne metallar.

Wikipedia har ein haug med artiklar om rom-kolonisering og lignande:

space colonization

Space habitat

Månekolonisering

Kolonisering av Kometar

Terraforming: å gjere ein planet beboeleg

Human adaptation to space

korleis trur du at framtida kan bli for oss mennesker? diskuter :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror de planlagte menneskelige ferdene til Mars vil bane veien for kolonisering av planeten. Jeg er også overbevist om at kolonisering av andre planeter er måten vi best kan sikre menneskehetens overlevelse i det lange løp.

Det beste scenarioet med tanke på å sikre menneskeheten i det lange løp er nok å kolonisere noen planeter / måner, og deretter kutte av all kontakt mellom koloniene. På den måten slipper man at konflikter, som kan lede til at vi utsletter oss selv, sprer seg mellom koloniene.

Lenke til kommentar

Det med å kutte kontakten må jo være veldig rart. Satt igang et lite tankeekspriment på meg selv, etter beste evne og kom fram til at det er så uvirkelig. Skal man begynne å snakke om "den gangen vi skilte lag fra resten av menneskeheten" istedet for da vi skilte lag fra apene? Man må da også være ganske langt fra hverandre eller så vil jo radiokommunikasjon være et "problem" iform av at det kan oppstå konkuranse mellom (korrupte) ledere som skal ha en bedre planet enn de andre.

Nei, ble så virkelighetsfjernt at jeg ble helt satt ut :O

Lenke til kommentar

Hele poenget med liv, om det i det hele tatt er noe poeng, er å lage mer liv og å sørge for at livet som blir laget klarer seg lengst mulig. Dersom evolusjon gjør at mennesker utvikler seg til forskjellige raser er det stadig en suksess sett fra forfedrenes (våres) synspunkt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at vi er i stand til å leve optimalt på planeten Tellus er jo fordi vi har brukt millioner av år på å tilpasse oss til alle av naturens aspekter. Det å "bare" fly ut i verdensrommet i flerfoldige tiår før man kommer til planeten man har sett seg ut er nesten garantert å ende i fiasko hvis ikke planeten er tilnærmet klisslik jorden. Grunnen til dette er fordi man ikke får den gradvise tilpasningsutviklingen som har formet oss til det vi er i dag, men i stedet så kaster vi oss ut i et miljø vi aldeles ikke hører hjemme i.

Og hvis en eventuell romferd går over flere generasjoner vil ikke de siste generasjonene av mennesker utvikle sterkt nok skjellett til å fungere normalt, for det hjelper tyngdekraften her på jorden oss med.

Jeg er skeptisk :)

Endret av J-Core
Lenke til kommentar
Her er et seriøst firma som jobber mot å kolonialisere mars.

http://4frontiers.com/

Annen nyttig link:

http://www.mars-frontier.org/Home.html

Er folk med doktorgrader og mye relevant erfaring som er bak det her.

Var artig da jeg studerte i Usa og de lette etter interns der.

ja så på den ene liken din der http://4frontiers.com/

så litt rart ut det måtte blitt ganger til alle hus ikke sånn som de viser der.

tatt på deg en svær romdrakt å hoppet til et annet hus xD

men om de mener om noen 100 år så ja men vet ikke jeg ville ikke blitt født der

40% av miskelene blir svekket og tror ikke det hadde vært så mangen som ville bo der permanent. kanskje prøve det :)

tror vi menesker kommer til å bo på jorden til vi blir utryddet av en meteoritt eller noe

men om de hadde greid å lage en stor hall som du kunne gått inni uten noe drakt :)

men alt hadde blitt rart. så nei vi blir nok på jorden :)

har mye mer å si....

Lenke til kommentar

Å sei at vi er spesielt tilpasset til planeten vår er jo i og for seg sant, men er vi utviklet til å leve på f.eks grønnland? det var jo teknologien vår som gjorde det mulig.

Angåande mennesket og evolusjon, grunnen til at vi kanskje kan dra til andre planeter er jo vår eigen teknologi, og det som kan gjere det mulig for oss å leve andre plassar enn jorda er jo at vi tilpasser dei andre buplassane, vi tilpassar oss ikkje fysisk for dei.

ny teknologi for menneska er vel på ein måte ein slags evolusjon sidan det gjer levekåra våre beire og økar sjangsen for vidareføring av genene våre.

Det eg med andre ord meiner er at visst menneska skulle utvikle seg til nye rasar på forsjellige planetar så måtte det vore fordi dei hadde beire gener og dermed hadde større sjangse for å videreføre genane sine. men vi mennesker fungerer ikkje sånn lenger, vi utviklar teknologi som hjelper oss, ikkje nye genar som også ville tatt mykje lengre tid. så med mindre vi mista alt teknologi og måtte klart oss uten det så vil det ikkje være noken vidare evolusjon.

:)

Lenke til kommentar

Enig med han der oppe. Når det en gang blir aktuelt å bosette seg på andre planeter, har de vel teknologi som gjør dette mulig. Kanskje en eller annen dings (forhåpentligvis ikke fra clas-ohlson) som gjør at tyngdekraften er slik som på jorden. Nn kunstig atmosfære går vel sikkert an å lage, og da slipper man jo romdrakt..

Ville jo vært utrolig praktisk med en sak som kunne påvirke tyngdekraften lokalt forresten :p

Kanskje jeg skal finne opp det og bli supermann ^^

Lenke til kommentar

Spørs jo om mennesker kan trives med å bo innesperret, tror det romskipet måtte vært fantastisk stort for at det skulle være en mulighet..

Det kan jo tenkes at man må tilbringe noen år i et romskip for å komme seg til en kolonisert planet, men å leve et helt liv inni der tror jeg kan bli i meste laget.

Lenke til kommentar

Men må ikke romskipet være fantastisk stort hvis vi skulle klare å bruke det som en mellomstasjon i befolkningen av planeter?

Hvor lenge må vi regne med å reise for å komme til en beboelig planet utenfor vårt solsystem? Hvilke tilpasninger må vi gjøre på en slik planet for å kunne bo der? Er det i det hele tatt mulig og ønskelig å gjøre en planet bedre beboelig for mennesker enn et romskip?

Er vi ikke sperret inne på jorda? Kan man ikke titte på stjernene fra et romskip?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...