Jooakim Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Hei, jeg liker stort sett bare pop/rock, men har lyst til å teste litt elektronika. Så det hadde vært fint å begynne med litt rocket elektronika. Jeg vet at det finnes andre "tips til elekotronika"-tråder, men de var veldig gamle. :-) Her har dere listen over tips som kom inn. Jeg har ikke fått hørt gjennom alt, men jeg har i hvert fall satt et "<3" på det som stemmer med hva jeg spurte om. Altså småelektronisk med rockete tendenser. Vennligst gi beskjed om url til Last.fm ikke fungerer, eller om Last.fm-profilen ikke inneholder "samples". I så fall, link gjerne til MySpace eller lignende. The Prodigy (Last.fm) Basement Jaxx (Last.fm) Fatboy Slim (Last.fm) Chemical Brothers (Last.fm) Moby (Last.fm) Body Rock (Last.fm) Junkie XL (Last.fm) U.N.K.L.E. (Last.fm) Trentemøller (Last.fm) Röyksopp (Last.fm) (<3) (norsk) Chicane (Last.fm) Yonderboi (Last.fm) Aim (Last.fm) RJD2 (Last.fm) Ratatat (Last.fm) Shpongle (Last.fm) Ugress (Last.fm) (norsk) Aphex Twin (Last.fm) Lassigue Bendthaus (Last.fm) Venetian Snare (Last.fm) 120 Days (Last.fm) (<3) (norsk) Klaxons (Last.fm) (<3) SHITDISCO (Last.fm) (<3) Tangerine Dream (Last.fm) The Knife (Last.fm) Groove Armada (Last.fm) Thievery Corporation (Last.fm) Stephane Pompougnac (Last.fm) Hotel Costes (Last.fm) Ralph Myerz & The Jack Herren Band (Last.fm) Digitalism (Last.fm) Timo Maas (Last.fm) Aphex Twin (Last.fm) Overseer (Last.fm) RJD2 (Last.fm) The Avalanches (Last.fm) DJ Shadow (Last.fm) Daft Punk (Last.fm) Kraftwerk (Last.fm) Ulver (Last.fm) Indestructible (MySpace) Buckethead (Last.fm) Krüder & Dorfmeister (Last.fm) Gotan Project (Last.fm) Portishead (Last.fm) dZihan & Kamien (Last.fm) Jean Michel Jarre (Last.fm) Justice (Last.fm) Kavinsky (Last.fm) SebastiAn (Last.fm) Soulwax (Last.fm) Boys Noize (Last.fm) Digitalism (Last.fm) DJ Medhi (Last.fm) MSTRKRFT (Last.fm) Future Sound Of London (Last.fm) Massive Attack (Last.fm) Ladytron (Last.fm) Goldfrap (Last.fm) Koop (Last.fm) Thievery Corporation (Last.fm) Telefon Tel Aviv (Last.fm) Simian Mobile Disco (Last.fm) Nathan Fake (Last.fm) The Crystal Method (Last.fm) Activator (Last.fm) Agoria (Last.fm) Alter Ego (Last.fm) Micro (Last.fm) Drumcomplex (Last.fm) Ricardo Villalobos (Last.fm) Vitalic (Last.fm) Sven Wittekind (Last.fm) Ost & Kjex (Last.fm) manes (Last.fm) Teenage Bad Girl (Last.fm) datA (Last.fm) Biosphere (Last.fm) Boards of Canada (Last.fm) Infected Mushroom (Last.fm) Death in Vegas (Last.fm) Tosca (Last.fm) Peace Orchestra (Last.fm) Sounds From The Ground (Last.fm) Beanfield (Last.fm) Chromatiscs (Last.fm) Roisin Murphy (Last.fm) Datarock (Last.fm (<3) (norsk) Monomen (Last.fm) Radiohead (Last.fm) Ladytron (Last.fm) Gabriel & Dresden (Last.fm) Lindstrøm (Last.fm) Uffie (Last.fm) Ladytron (Last.fm) Le Tigre (Last.fm) Kraftwerk (Last.fm) Pitchshifter (Last.fm) Air (Last.fm) 65daysofstatic (Last.fm) Yelle (Last.fm) Chromeo (Last.fm) Boys Noize (Last.fm) Para One (Last.fm) Familjen (Last.fm) slagsmålsklubben (Last.fm) Rymdkraft (Last.fm) Endret 17. januar 2008 av Jooakim Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hallo! Jeg ser at det ikke finnes et fullgodt alternativ til en slik type sjangertråd, og lurer derfor på om du ettersom tiden går vil fylle ut førsteinnlegget med oppdagelser av gode band og artister innenfor denne sjangeren, noe à la tråden om trash metal. Jeg kan jo begynne med å anbefale noen rocka og ikke minst velkjente elektroniske artister: The Prodigy Basement Jaxx Fatboy Slim Chemical Brothers Vil du vite mer om disse og eventuelt hvilke album å starte med, spør Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg synes Moby lager veldig god electronica, selv om det kanskje ikke er så "rocka". Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 "Bodyrock" fra 1999s Play er vel litt rocka? Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jo'a. Når jeg tenker meg om så har han faktisk laget to albumer i sjangeren "rock". Jeg tok visst feil i sted Lenke til kommentar
DanielvanSand Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) The ProdigyBasement Jaxx Fatboy Slim Chemical Brothers Er vel ingen offisiell sjanger som heter elektronika. The Prodigy - Breakbeat, Big Beat. Basement Jaxx - House Fatboy Slim - Big Beat Chemical Brothers - House, Electro, Breakbeat, Big Beat. Elektronika er vel norsk for EDM (Electronic Dance Music)...? Kan vel likegjerne anbefale Junkie XL, U.N.K.L.E., Danske Trentemøller og Røyksopp når vi er inne på god "elektronika". _____________________________________ Til trådstarter: for rocka elektronisk musikk, sjekk ut U.N.K.L.E. - War Stories og Chicane - Somersault. Begge albumene er forsåvidt nye. Førstnevnte oser det indie av, mens Somersault inneholder mye bra innen rock, house, trance og downtempo. Beviser bare at personer som lager trance, ikke bare er nerder som sitter bak PC-en og lager det fjortisser liker, eller "techno" som uvitende folk pleier å kalle det, men at det faktisk finnes trance-producere som mange ambisjoner innen musikk-produksjon. Endret 27. november 2007 av Dalh Lenke til kommentar
flodhest Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Tja, har ikke så mye peil på denne sjangeren, men du kan jo sjekke ut: - - Aim (fant et par sanger på songza - - Ratatat edit: la til linker Endret 27. november 2007 av flodhest Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Er vel ingen offisiell sjanger som heter elektronika. Nok sjangerrunking. Det er offisielt. http://en.wikipedia.org/wiki/Electronica http://wc10.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=73:11605 Noen ganger er det godt å ha paraplysjangre. Mye musikk er vanskelig å båssette, derfor er det noen ganger greit med tråder om enorme felt som rock, electronica, hiphop osv. Junkie XL er med i stor grad på det falske Prodigy-albumet Castbreeder, forresten Lenke til kommentar
embark Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Shpongle og norske Ugress bør du også sjekke ut. Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Kan vel likegjerne anbefale Junkie XL Aaaah.. Junkie XL's første (?) CD.. Saturday Teenage Kick.. *mimre* Hele greia anbefalast på det sterkeste! Lenke til kommentar
Πεισιθάνατος Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg selv liker Aphex Twin, Lassigue Bendthaus, Venetian Snares og soundtrackene til The Matrix-filmene. Det kan kanskje være noe å sjekke ut? De tre siste skulle i hvert fall være "rocka" nok. Det er riktignok ikke bare elektronika på soundtrackene til The Matrix-filmene, men det anbefales like fullt. Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Hallo! Jeg ser at det ikke finnes et fullgodt alternativ til en slik type sjangertråd, og lurer derfor på om du ettersom tiden går vil fylle ut førsteinnlegget med oppdagelser av gode band og artister innenfor denne sjangeren, noe à la tråden om trash metal. Jeg kan jo begynne med å anbefale noen rocka og ikke minst velkjente elektroniske artister: The Prodigy Basement Jaxx Fatboy Slim Chemical Brothers Vil du vite mer om disse og eventuelt hvilke albu m å starte med, spør Jeg har hørt litt på alle de du listet opp der, men var ikke noe som falt i smak. Jeg er ute etter litt mer rolig - à la 120 Days, men kanskje litt mer elektronisk. Om du skjønner hvor jeg vil? Og jeg skal prøve å oppdatere tråden såsant jeg får svar som treffer blink. Moby var litt for lite elektronikk. :| Edit: Oi! mange svar mens jeg skrev! Får sjekke de bandene på Last.fm. Forresten, hvorfor finner jeg ikke Røyksopp/Röyksopp på Last.fm? Endret 27. november 2007 av Jooakim Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeez... Tenke seg å ikke like de store (og ikke minst engelske) sønnene av røffere electronica. Du ber først om rocka, så vil du plutselig ha det litt mer rolig? Jeje, uansett burde denne tråden stå for alle typer electronica, syns nå jeg (emnetittelen tilsier nå det). Edit: Oi! mange svar mens jeg skrev! Får sjekke de bandene på Last.fm. Forresten, hvorfor finner jeg ikke Røyksopp/Röyksopp på Last.fm? Beats me... http://www.last.fm/music/R%C3%B6yksopp?q=R%C3%B6yksopp Endret 27. november 2007 av cun Lenke til kommentar
embark Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Du sier du liker 120 Days? Da er det stor fare for at du kommer til å like de tyske 70-talls synth-rockerne i Tangerine Dream. Ble selv anbefalt skiva "Stratosfear" her på forumet, og falt pladask for denne stemningsfulle og psykedeliske musikken. Anbefales på det varmeste... *frysninger* Lenke til kommentar
ersa Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Jeg har fått kick på The Knife den siste tiden. Noen som har noen tips om noe jeg kan like? Hører normalt ikke på elektronisk musikk. Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Tipset om Trentemøller tiltredes. Hvis Röyksopp er interessant bør du også sjekke ut Groove Armada. Og Thievery Corporation. Av roligere elektronika kan vel også nevnes Stephane Pompougnac (selv om det innimellom blir vel sløvt...), han mikser ofte inn flere stilarter og har også innimellom etnisk påvirkning. Blir ofte litt fascinert av å høre på ham. Du kan jo også sjekke ut Hotel Costes-serien. Forskjellige artister på ett album - tror det har kommet ut 9 eller 10 stykker nå og innimellom finner du sabla bra artister der. Men kanskje litt mye gråstein - du kan previewe (heter det det når man hører på?) albumet på nettsiden deres. Av mer rocka elektronika kan vel Ralph Myerz&The Jack Herren Band nevnes. Norske er dem også! Er vel etterhvert blitt mest kjent for villbass-sceneshowet sitt, men jeg mener albumene deres holder høy kvalitet. Må bare nevne Digitalism og Timo Maas også selv om de ikke passer rett inn elektronika-kategorien - kanskje mer mot techno uten at jeg er særlig god på sjanger-plassering. Førstnevnte er passe rocka (sjekk ut sporet Idealistic på albumet Idealism!) og Timo Maas gjør veldig mye rart, men på albumet Pictures er det tett mellom de gode sporene. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Det mest av Aphex Twin burde passe beskrivelsen "rocka elektronika", men også "til tider ekstremt syk elektronika". Ellers er jo Overseer - Supermoves en klassiker. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Ralph Myerz & the Jack Herren Band RJD2 The Avalanches DJ Shadow Trentemøller Röyksopp Daft Punk Kraftwerk Ulver Indestructible(mitt band ) www.myspace.com/indestructiblemusic 120 Days Buckethead har gitt ut et deilig drum n bass album kalt days of the robot Krüder & Dorfmeister En fin blanding av Electronica, Techno, Drum N' Bass, rock og trip-hop Endret 29. november 2007 av kristoffer1989 Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 "Similar artists" på Last.fm er ganske geniale greier, har funnet mye fint via den. Personlig er jeg en stor fan av Gotan Project, Portishead og dZihan & Kamien. Norske Ulver er også kanonbra saker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Hva går Jean Michel Jarre under? (bortsett fra 80/90tall ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå