Gå til innhold

Vil det komme en ny HD DVD addon?


Lil-H

Anbefalte innlegg

Så konklusjonen din er at drevet faktisk støtter 1080p, fult ut? geez, jeg trodde det var max 720p/1080i. Velvel, gladnyhet heter vel dette!

 

Blir til at jeg kommer til å bruke HDMI, så at den støtter LPCM er jo helt konge. Ser frem til 5.1PCM lydspor =]

 

Hvorfor har jeg trodd at den ikke støtter alt dette? weird

 

Tror du kan lete lenge etter PCM 5.1 spor på HD DVD titler. De fleste titlene har Dolby Digital Plus eller True HD. Sparer plass og båndbredde i forhold til å la ukomprimerte 5.1 PCM spor ligge på diskene. Blu-ray har mange titler med 5.1 PCM, men så har Blu-ray mere plass (50 GB vs 30 GB) og større båndbredde tilgjengelig.

Meget godt skrevet innlegg, men plassmangel stemmer ikke da HD DVD har muligheter for trippel-layer plater på 51GB. Kilde

Approval of

DVD Specifications for High Density Read-Only Disc [HD DVD-ROM (51G)] Part 1 Physical Specifications, Version 2.0 - APPROVED

 

HD DVD har ikke mulighet for trippel layer i dag. Vis meg en avspiller som bekreftet kan spille av 51gb plater uproblematisk hvis de kommer, og fortell meg om en eneste film utgitt på dette formatet. Da blir jeg glad.

 

51Gb ble nylig vedtatt av DVD forum, men at de har jobbet med dette har vel vært kjent en god stund. Men de praktiske konsekvensene veit vi lite om ennå. Amir - HD DVD sjefsguru'n hos Microsoft sa vel blant de siste tingene før han sluttet at man ikke visste hva dette tredje laget skulle brukes til, film, ekstramatriale - eller om filmstudioene i hele tatt ville ta det i bruk - og ei heller om alle dagens spillere greit ville kunne spille av et tredje lag. Personlig tror jeg det er langt fram ut fra alt jeg har lest til at 51Gb blir tilgjenglig og vanlig - hvis i hele tatt.

 

HD DVD har fått muligheter for dette i framtiden ved dette vedtaket. Muligheter.

Sett i forhold til Blu-ray har HD DVD fortsatt plassproblemer nå.

 

Det er uansett ingen grunn for HD DVD å bruke plass til ukomprimerte PCM spor for HD lyd da True HD dekoding er obligatorisk for HD DVD standarden (i motsetning til Blu-ray) og gir like bra lyd og tar mindre plass. 360 løsningen derimot blir litt på siden der lydmessig da - slik som vi har diskutert lenger opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående 3 lags HD DVD så holder de på å teste dette ennå, det er mulig at eksisterende HD DVD spillere kun trenger en firmware oppdatering for å kunne lese diskene.

 

Men som Dr.Peedee sier så får man bare vente å se, personlig så er ikke dette verken ett problem eller tema. Hvis det ikke er plass til både filmen og ekstramateriale på en disk, så sleng med en disk til med alt ekstrastashet. 30 GB holder i lange baner til de fleste filmer ut der.

Lenke til kommentar
Angående 3 lags HD DVD så holder de på å teste dette ennå, det er mulig at eksisterende HD DVD spillere kun trenger en firmware oppdatering for å kunne lese diskene.

 

Men som Dr.Peedee sier så får man bare vente å se, personlig så er ikke dette verken ett problem eller tema. Hvis det ikke er plass til både filmen og ekstramateriale på en disk, så sleng med en disk til med alt ekstrastashet. 30 GB holder i lange baner til de fleste filmer ut der.

 

Jepp - og det var egentlig noe av poenget mitt også - selv om det kanskje ikke kom så godt fram. Ved å bruke tapsfri komprimering på lyd (True HD) kontra det å la det ligge ukomprimerte PCM spor på disken (BD) så spares noe plass der.( Pluss at videokvaliteten på selv lange filmer som King Kong har da vært ganske overbevisende).

 

Men Dragon - bare en firmware eventuelt sier du - det ha jeg også lest ryktene om. Men la oss si at det går da - alikevel - hva med produksjonssutstyret og investeringer der for selve plateproduksjonen, hva med det å trykke trelagsplater til en fornuftig pris i et fornuftig fungernde antall? Dette har vært et av HD DVD's fortrinn - nemlig at alle vanlige sd DVD produksjonslinjer som er 5 år eller nyere bare ved noen knastetrykk kan spytte ut HD DVD 2 lags plater - i motsetning til Blu-ray som har krevd nye og store invisteringer. Og eldre DVD produksjonslinjer enn 5 år har krevd bare små endringer for å lage HD DVD plater. Hva må til for at dette utstyret skal kunne trykke opp 3 lags plater? Det veit vi ikke noe om. Og det er ikke sikkert noen ønsker disse kostnadene hvis det bare er marginalt å hente kvalitetsmessig.

 

Jeg må flire også når den ene etter den andre Blu-ray filmen (kun) kommer i "Special 2 disk edition". Mange BD fans har skrytt av at BD gir plass til alt på en og samme plate. Men uansett - jeg har lenge sagt at type " 2 disc edition" er god markedsføring og at det fortsatt vil komme slike pakker fordi vanlige DVD kjøpere oppfatter 2 disk pakker som noe spesielt osv... Ingen grunn til at HD DVD ikke skal kunne gjøre det samme for store produksjoner, og splitte innholdet over 2 disker hvis nødvendig og "komme unna med det".

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Det er sant det du sier om produksjonsutstyr.

Jeg har ikke lest noe om det er mulig å bruke dagens utstyr for produksjon av 51GB plater, eller om det må modifiseres . Det er vel også noe vi må bare la tiden vise oss.

 

Personlig så synes jeg nesten det er litt stas med flerdisk sett selv, litt placeboeffekt, men henger vel igjen fra gamle dager når spill på mange disketter var stas. Elsker også flerdisk utgaver på DVD, jo fler DVD-er jo mer digg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...