Gå til innhold

Vil det komme en ny HD DVD addon?


Lil-H

Anbefalte innlegg

Hellu

 

Jeg ser det er et par tråder om addonen til xbox, men de dreier seg ikke om akkurat dette emnet i tillegg til at de er litt gamle.

 

Jeg vet ikke helt om jeg har fått oversikt over dette med X360 helt ennå. Så here goes:

 

• Den støtter vel ikke LPCM, DD HD og DTS HDMA ennå? Men vil dette bli mulig med en ny patch?

• Vil det komme en ny spiller som støtter 1080p, evt når?

• Bråker addonen mye? Hvis ikke hadde det kanksje vært en idé å putte inn den i steden for drevet som er i xboxen fra før av? Garantien ryker vel tho' :p

• Fåes spilleren i sort?

http://www.engadgethd.com/2006/09/21/xbox-...nent-1080p-vga/ Støtter visst 1080p over VGA, men dette burde være mulig for HDMI og, no? Vet artikkelen er relativt gammel, men meh...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drevet støtter 1080p over HDMI og vga, teoretisk sett så kan det støtte det igjennom komponent også, men pga noe idiotisk DRM stuff (tror jeg) så gjør den ikke det.

 

Drevet i seg selv bråker ikke noe særlig imho, legger mer merke til vifta i selve 360'en (og den er også stillere når du spiller film).

 

Det er ikke annonsert noe svart HD DVD drev ennå, men du kan legge et sort skin på det (fra f.eks www.decalgirl.com).

 

Angående audio :

Analog stereo-audio jack outputs a Pro-logic compatible downmix of the movie's audiotrack. The TOSLINK (S/PDIF) jack offers more choice: 2-channel LPCM 48 kHz/16-bit stereo (Pro-logic compatible), Dolby Digital (AC-3) @ 640 kbit/s, DTS @ 1500 kbit/s, or WMA Pro @ 1500 kbit/s. The console handles transcoding, if necessary, so a movie soundtrack of any type (Dolby TrueHD, Dolby DD+/AC-3, DTS, LPCM) will be output in the selected format.
Lenke til kommentar

Så konklusjonen din er at drevet faktisk støtter 1080p, fult ut? geez, jeg trodde det var max 720p/1080i. Velvel, gladnyhet heter vel dette!

 

Blir til at jeg kommer til å bruke HDMI, så at den støtter LPCM er jo helt konge. Ser frem til 5.1PCM lydspor =]

 

Hvorfor har jeg trodd at den ikke støtter alt dette? weird

Lenke til kommentar

Jepp, har hørt rykter om det ;) Skal sies at jeg syns de fleste i den "5 free HD DVDs"-pakka er ganske crap, eller at jeg har noen av de, men gratis er gratis :D

 

Har en kompis med HD DVD greia, så vi skal teste litt frem og tilbake med bildekvalitet på HD DVD vs PS3 på min Samsung M87. blir nok fett!

Lenke til kommentar
Syns nå de 2 første var utter crap, siste har jeg ikke sett, så skal heller ikke uttale meg.

 

Men kommer med tilbakemelding i tråden hvordan HD DVD-en er på mitt oppsett. Håper jeg blir fornøyd!

Ja gjør det, kom gjerne med litt info om hvordan den oppfører seg da du prøver å sende Dolby true hd. Dts hd osv til den.

Sitter nemlig å vurderer en selv. ;)

Lenke til kommentar
Så konklusjonen din er at drevet faktisk støtter 1080p, fult ut? geez, jeg trodde det var max 720p/1080i. Velvel, gladnyhet heter vel dette!

 

Blir til at jeg kommer til å bruke HDMI, så at den støtter LPCM er jo helt konge. Ser frem til 5.1PCM lydspor =]

 

Hvorfor har jeg trodd at den ikke støtter alt dette? weird

 

Tror du kan lete lenge etter PCM 5.1 spor på HD DVD titler. De fleste titlene har Dolby Digital Plus eller True HD. Sparer plass og båndbredde i forhold til å la ukomprimerte 5.1 PCM spor ligge på diskene. Blu-ray har mange titler med 5.1 PCM, men så har Blu-ray mere plass (50 GB vs 30 GB) og større båndbredde tilgjengelig.

 

True HD er ikke noe mere enn pakket/kodet/(zippet om man vil) PCM - og skulle gi like lekker lyd. Men dessverre pga tekniske løsninger i Xbox 360 så får du aldri den lyden fram til forsterkeren som hverken True HD (udekodet) eller som PCM spor (ferdig dekodet). Så vidt jeg forstår problemet så vil ikke det la seg løse med noe nytt HD drev for 360 heller da drevet i seg seg leser av alt (og derved ikke er svakheten i kjeden) og sender det via USB 2.0 til 360 som består for behandling av signalene.

 

Drevet leser av og støtter som sagt over her 1080p da det er 360'n som står for billedbehandlingen og ikke drevet i seg selv. Og Draconcrest har også rett i det med noe DRM greier som gjør at HD DVD og Blu-ray spillere ikke får lov til å sende 1080p signaler via komponent. Det er lov via VGA derimot - forstå det den som kan. Og selvfølgelig via HDMI.

 

1080p via komponent på 360'n går derfor for alt mulig matriale, spill, trailere osv. men ikke for HD DVD filmer i seg selv, da svitsjer 360'n automatisk over i 1080i modus. Det er ikke en teknisk svakhet, men juss-svada som setter begresningen som Microsoft følger.

 

Tror ikke noe nytt HD drev er på vei heller da det ikke ville løse noen av de begrensningene som er der.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
True HD er ikke noe mere enn pakket/kodet/(zippet om man vil) PCM - og skulle gi like lekker lyd. Men dessverre pga tekniske løsninger i Xbox 360 så får du aldri den lyden fram til forsterkeren som hverken True HD (udekodet) eller som PCM spor (ferdig dekodet).

 

Velger å spørre deg siden det virker som om du har bra peil :)

Jeg leser på wiki om DD+, og da står det at den har en bitrate på 3mbit/s [HD DVD], mens en bitrate på 1.7mbit på BD

Men når jeg spiller av DD+ (PS3/BD/linear) hjemme er jeg sikker på at den ikke har en større bitrate på 1.5mbit/s, og det samme trodde jeg gjaldt for HD DVD også.

 

Men er det ikke slik at når man har satt PS3'en sin til linear, skal den ikke da bare dekode lyden og sende videre til forsterkeren slik at den bare spiller av? Jeg hadde alltid trodd at TrueHD hadde en høyere bitrate enn 1.5mbit, men det har den da altså ikke, det samme gjelder DTS MAHD? PCM-sporet derimot får jeg full utnyttelse av...

 

En del rare setninger her, og det er en stor sannsynlighet for at jeg ikke har den beste forsterkeren når det kommer til å spille av HDlyd. Men så lenge avspilleren sender dataene over som linear trodde jeg det skulle gå fett.

Vel, du kommer vel med noen pene ord om jeg kjenner deg rett ;)

Lenke til kommentar
Dr.PeeDee, jeg er ikke så sikker ang. å få ut trueHD lenger. Dette gikk ikke før, men nå som den har hdmi, burde det ikke være noe i veien for at man skal kunne få det ut..?

 

Det skulle man jo tro. Men så langt jeg har forstått så går ikke dette alikevel. Noen får heller rette meg hvis de oppdager noe annet med tiden.

 

Grunnen til at det ikke går er følgende: True HD lyd (med all informasjon inntakt) kan overføres til en forsterker på tre måter:

 

1. Som bitstream (i sin komprimerte form fortsatt/zippet forenklet sagt). Dette krever at sender har HDMI versjon 1.3 og at forsterker har HDMI versjon 1.3 + True HD dekoder. Xbox 360 har HDMI versjon 1.2 - så dette går ikke uansett.

 

2. Som PCM 5.1 signaler der avspiller har dekoder for True HD signalet og sender det i sin ukomprimerte tapsfrie form til forsterker via enten

 

a) analoge 5.1 utganger - noe 360'n ikke har.

eller

b) hvilken som HDMI utgang fra versjon 1.0 og oppover.

 

og dette da (a eller b) enten til en forsterker som har HDMI versjon 1.0 eller oppover med mulighet for mottak av lyd eller en forsterker med analoge 5.1 innganger (som er svæært mange forsterkere -også eldre).

 

Så muligheten her ligger i pkt 2 b) - at 360'n skulle dekode True HD signalet til et tapsfritt PCM 5.1 spor og sende det via HDMI. Men:

 

Xbox 360 gjør all signalbehandling av HDDVD informasjonen i software. Noen husker kanskje artikkelen som het "4 million lines of code" som gikk på hvor mye arbeid det lå i HD DVD avspillingsprogrammet på 360. Denne softwaren dekoder per i dag ikke True HD til PCM signaler med all informasjon inntakt. Jeg trodde derfor lenge at bare de oppdaterte programvaren på 360'n som behandler HD DVD avspilling så ville det kunne rettes på for de med HDMI på 360'n. Men i følge folk her på forumet så vil dette alikevel ikke gå pga noe med hvordan signalgangen rent fysisk er i 360'n for lyden.

 

Så hvis det ligger et True HD spor på platen så tar 360'n og ned-mikser dette til enten et Dolby Digital på 640 kb/s (noe høyere enn standard DVD Dolby Digital som er 440 kb/s), eller DTS 1.5 mb/s eller et WMA Pro 1.5mb/s spor. Så man velger det beste ut fra hva forsterken din kan håndtere. Åkke som - alle disse (nød-)løsningene gir en oppdradering av lyden i forhold til standard DVD - men det er ikke den riktige tapsfrie godlyden som mange kunne ønsket seg.

 

Altså at løsning 2 b) ikke går (som mange inkl. jeg trodde ville gått) skyldes kort fortalt at HDMI utgangene på 360 ikke støtter multikanals PCM spor. Softwaren ville jeg tro at MS lagde hvis nødvendig.

 

360' add on er en billig løsning tross alt. Og de som virkelig ønsker seg alt ut fra det nye formatet bør nok vurdere en standalone spiller. Men før man føler man savner noe og forbanner sin add on eller ønsker å oppgradere - spør deg selv: Har jeg utstyr ellers godt nok til å merke de store forskjellene? Har jeg en forsterker god nok og høyttaler sett god nok til virkelig å dra nytte av dette? Jeg sier ikke at man må ha "top of the line" utstyr for å få merke forskjellen, men en viss kvallitet på resten av annlegget gjør seg nok.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
True HD er ikke noe mere enn pakket/kodet/(zippet om man vil) PCM - og skulle gi like lekker lyd. Men dessverre pga tekniske løsninger i Xbox 360 så får du aldri den lyden fram til forsterkeren som hverken True HD (udekodet) eller som PCM spor (ferdig dekodet).

 

Velger å spørre deg siden det virker som om du har bra peil :)

Jeg leser på wiki om DD+, og da står det at den har en bitrate på 3mbit/s [HD DVD], mens en bitrate på 1.7mbit på BD

Men når jeg spiller av DD+ (PS3/BD/linear) hjemme er jeg sikker på at den ikke har en større bitrate på 1.5mbit/s, og det samme trodde jeg gjaldt for HD DVD også.

 

Men er det ikke slik at når man har satt PS3'en sin til linear, skal den ikke da bare dekode lyden og sende videre til forsterkeren slik at den bare spiller av? Jeg hadde alltid trodd at TrueHD hadde en høyere bitrate enn 1.5mbit, men det har den da altså ikke, det samme gjelder DTS MAHD? PCM-sporet derimot får jeg full utnyttelse av...

 

En del rare setninger her, og det er en stor sannsynlighet for at jeg ikke har den beste forsterkeren når det kommer til å spille av HDlyd. Men så lenge avspilleren sender dataene over som linear trodde jeg det skulle gå fett.

Vel, du kommer vel med noen pene ord om jeg kjenner deg rett ;)

 

Jeg er litt usikker på hva du mener .. Først og fremst: Du bruker HDMI utgangen for lyden også?

Optiske utgang har vel maks bithastighet på 1.5mb/sec uansett?

 

Hvilke BD filmer er det du har som har DD+ spor? Jeg har ikke sett noen ennå. Men det betyr jo ikke at de ikke finnes da. Er bare nysjerrig.

 

Har ikke lest den Wiki artikkelen. Men disse hastighetene 3mb/s og 1.7 mb/s er makshastigheter på disse formatene, og det betyr ikke at filmplatene har informasjon lagret som det på alle filmer med DD+. De HD DVD filmene med DD+ spor jeg har lest om har en hastighet på 1.5mb/sec.

 

Jeg faller litt ut når du nevner True HD på slutten der - regner med at du ikke blander disse to - DD+ og True HD? For det er kommet noen Blu-ray titler med True HD, bl.a. fra Sony filmstudios. (Men DD+ titler på BD har jeg ikke sett). For True HD er vel max teoretisk hastighet 18mb/s for begge format, men så mye er det ingen filmer som går eller trenger. Tror de ligger rundt 4-5mb/s eller så.

 

Veit ikke om jeg greide å svare på noe av det du spurte om, men jeg er litt usikker på alt du mente også :)

Lenke til kommentar

Takk for en meget oppklarende post Dr.Peedee!

 

Så hvis det ligger et True HD spor på platen så tar 360'n og ned-mikser dette til enten et Dolby Digital på 640 kb/s (noe høyere enn standard DVD Dolby Digital som er 440 kb/s), eller DTS 1.5 mb/s eller et WMA Pro 1.5mb/s spor

 

Så i de aller fleste tilfeller finnes det ikke PCM-spor på HD DVD filmene (som du nevnte), kun DD+, og da får man 1.5mbit/s uansett, noe som må sies å være et vesentlig bedre lydspor enn tradisjonell DD.

Lenke til kommentar
Takk for en meget oppklarende post Dr.Peedee!

 

Så hvis det ligger et True HD spor på platen så tar 360'n og ned-mikser dette til enten et Dolby Digital på 640 kb/s (noe høyere enn standard DVD Dolby Digital som er 440 kb/s), eller DTS 1.5 mb/s eller et WMA Pro 1.5mb/s spor

 

Så i de aller fleste tilfeller finnes det ikke PCM-spor på HD DVD filmene (som du nevnte), kun DD+, og da får man 1.5mbit/s uansett, noe som må sies å være et vesentlig bedre lydspor enn tradisjonell DD.

 

Altså, de fleste HD DVD filmer har enten DD+ eller True HD.

 

Hvis du har True HD spor så er det i teorien det samme som et tapsfritt ukomprimert PCM (5.1 evt opp til 7.1) spor, bare at det er pakket/enkodet/zippet tapsfritt (fyll inn det som låter enklest) til et True HD spor for å spare plass. Blu-ray har mange filmer med lydsporet liggende upakket ferdig som PCM (men så har de 20 gb mere boltreplass også (30gb vs 50gb)). Grunnen til BD gjør dette ofte tror jeg er dels at de har plass til det og dels at True HD er ikke obligatorisk for Blu-ray. Dermed ville man risikere at en del ikke ville fått spilt av lyd hvis avspiller ikke hadde dette. Men multikanals PCM kan alle avspillere på BD siden håndtere.

 

Åkke som True HD er plassbesparende tapsfri multikanals PCM som kan pakkes ut igjen tapsfritt til PCM av avspiller eller forsterker. I prinisppet det samme hvor du gjør det, det låter det samme. Men problemet med 360'n som sagt er at den kan ikke pakke det ut til tapsfritt PCM spor og sende det via HDMI fordi det er en begrensning på HDMI løsningen der. Men den mikser det heller ned (som nevnt over) til noe med "dårligere" kvalitet som kan overføres. Men som fortsatt låter bra!

 

Nå rører jeg fælt. Får komme meg på jobb.

Lenke til kommentar

Du forklarer i alle fall skikkelig når du først svarer på et spørsmål, det skal ingen ta fra deg :) Jeg var klar over det meste, men dette var nytt for meg:

Denne softwaren dekoder per i dag ikke True HD til PCM signaler med all informasjon inntakt. Jeg trodde derfor lenge at bare de oppdaterte programvaren på 360'n som behandler HD DVD avspilling så ville det kunne rettes på for de med HDMI på 360'n. Men i følge folk her på forumet så vil dette alikevel ikke gå pga noe med hvordan signalgangen rent fysisk er i 360'n for lyden.

Altså at løsning 2 b) ikke går (som mange inkl. jeg trodde ville gått) skyldes kort fortalt at HDMI utgangene på 360 ikke støtter multikanals PCM spor. Softwaren ville jeg tro at MS lagde hvis nødvendig.

Er da utrolig snodig å bruke slike hdmi-utganger når de først tar bryet med å oppgradere boksen? Ville trodd slike ting hadde visse standarder som måtte følges, men hvem vet...

360' add on er en billig løsning tross alt. Og de som virkelig ønsker seg alt ut fra det nye formatet bør nok vurdere en standalone spiller. Men før man føler man savner noe og forbanner sin add on eller ønsker å oppgradere - spør deg selv: Har jeg utstyr ellers godt nok til å merke de store forskjellene? Har jeg en forsterker god nok og høyttaler sett god nok til virkelig å dra nytte av dette? Jeg sier ikke at man må ha "top of the line" utstyr for å få merke forskjellen, men en viss kvallitet på resten av annlegget gjør seg nok.

helt enig, rett og slett en veldig billig inngang til HD verdenen...men det kan resultere i adskillige grunker hvis du først skulle bli hektet :blush:

Lenke til kommentar

USB er ikke flaskehalsen her. Problemet er at når MS bestemte seg for å klistre på en HDMI port, gjorde de nettopp det: klistra den på. De gjorde så minimale endringer på boksen som overhodet mulig. For å få lyd ut via HDMIen, rerouta de bare signalet fra den optiske utgangen, som har en maks bit-rate på 1,5mbps. Dermed vil ingen av dagens XBoxer noen gang kunne spille av TrueHD eller liknende lydformater.

Lenke til kommentar
Så konklusjonen din er at drevet faktisk støtter 1080p, fult ut? geez, jeg trodde det var max 720p/1080i. Velvel, gladnyhet heter vel dette!

 

Blir til at jeg kommer til å bruke HDMI, så at den støtter LPCM er jo helt konge. Ser frem til 5.1PCM lydspor =]

 

Hvorfor har jeg trodd at den ikke støtter alt dette? weird

 

Tror du kan lete lenge etter PCM 5.1 spor på HD DVD titler. De fleste titlene har Dolby Digital Plus eller True HD. Sparer plass og båndbredde i forhold til å la ukomprimerte 5.1 PCM spor ligge på diskene. Blu-ray har mange titler med 5.1 PCM, men så har Blu-ray mere plass (50 GB vs 30 GB) og større båndbredde tilgjengelig.

Meget godt skrevet innlegg, men plassmangel stemmer ikke da HD DVD har muligheter for trippel-layer plater på 51GB. Kilde

Approval of

DVD Specifications for High Density Read-Only Disc [HD DVD-ROM (51G)] Part 1 Physical Specifications, Version 2.0 - APPROVED

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...