cHilfiger Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Hei! Vi har fått i oppgave å lage en 15 cm lang bil, som er elektrisk, og vi får utdelt bare et batteri Det jeg lurer på er hvordan å få bilen til å kjøre rettest mulig, og ganske fort. Jeg tenker at hvis man kobler til front/bak-lys vil bilen gå saktere siden strømmen brukes der og, og ikke bare til å få julene til å gå rundt. Men hvis man ikke gjør det blir jo ikke bilen så kreativt. tenker å lage en slags "erstatter" på lysene uten å bruke strøm fra batteriet, h\men hvordan? Vi skal også ha et bilrace, så tenker å lage en rask bil. Kreativitet teller mye siden oppgaven er innenfor Naturfag, matte og Kunst og håndverk. kansjke lage med luftinntaking, men lurer på hvordan å få utnyttet dette? Det vi får bruke er: -Akslinger -gummiringer: -gummistrikk -4 hjul -motoren -plastikk hvis vi vil ha kan vi også få 2 gule dioder(frontlys) og 2 røde dioder(baklys), og ledninger takker for alle svar! Bilder av bilen i papp: Burde jeg ha framhjulsdrift eller bakhjulsdrift? Endret 28. november 2007 av cHilfiger Lenke til kommentar
T homas Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Får du ikke noe form for motor? Prøv og lage noe aerodynamisk og med hjul som ruller lett Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 (endret) hva betyr aerodynamikk d vi får er: -Akslinger -gummiringer: -gummistrikk -4 hjul -motoren -plastikk hvis vi vil ha kan vi også få 2 gule dioder(frontlys) og 2 røde dioder(baklys), og ledninger Endret 27. november 2007 av cHilfiger Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) aerodynamiskform: form som gjør at luftmotstanden blir minst mulig aka: strømlinjeform Endret 27. november 2007 av OZ-Racing Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 ok. men hvordan få luften til å gjøre at bilen går raskere..har sett dette på formel1 race og andre fly/bileer etc. at de tar imot luft og bruker den Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Høres ut som et morsomt prosjekt dette. Har du bilder av motor og batteri dere har fått utdelt? Ser potensiale for å lage noe virkelig raskt her! Aerodynamikk vil spille en forholdsvis liten rolle i de hastighetene det er snakk om her. Hadde det vært snakk om å kjøre veldig langt, så ville en aerodynamisk bil gått lengre, men tror ikke det er saken her. En annen ting er jo å lage noe som ser litt tøft ut, og da må dere være kreative. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 En elmotor forbruker ikke luft slik en forbrenningsmotor gjør, så luftinntak betyr bare større luftmotstand i ditt tilfelle. Lag en mest mulig sigarformet og slankest mulig bil uten noe som stikker ut. Spoilere er unødvendig i hastigheter under 100 km/t, så bare lag bilen glattest mulig, også på undersiden, så blir den raskest. Mal heller et mønster på overflaten hvis du synes sigarformen blir for kjedelig. Må du absolutt ha lys på bilen, så ta strømmen fra batteriet. En lykt midt foran og en bak holder i massevis. Glem dynamoer og denslags, for de bremser bilen mere enn å bruke strøm direkte fra batteriet. Jeg ville ikke hatt lys på den i det hele tatt, dermed hadde jeg hatt mere strøm til framdriften. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Genial oppgave. Jeg har laget masse bra i Lego som barn. Hva skal dere bruke? Lenke til kommentar
HansU Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Du kan kanskje prøve store, smale hjul? Prøv med tjæreteip for god grip! :!: Endret 27. november 2007 av HansU Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Høres ut som et morsomt prosjekt dette. Har du bilder av motor og batteri dere har fått utdelt? Ser potensiale for å lage noe virkelig raskt her! Aerodynamikk vil spille en forholdsvis liten rolle i de hastighetene det er snakk om her. Hadde det vært snakk om å kjøre veldig langt, så ville en aerodynamisk bil gått lengre, men tror ikke det er saken her. En annen ting er jo å lage noe som ser litt tøft ut, og da må dere være kreative. ¨kan ta bilder av tingene i dag å poste dem Lenke til kommentar
T homas Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Du må poste bilder av den ferdige bilen også Kanskje du kan skjære den ut av isopor? Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 skal bruke plastikk.. forhjulsdrift eller bakhjulsdrift...hva går fortest? tror vi går for en gallarado Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Har nå lagd pappmodellen: Fikk ikke tatt bilde av delene HVa synes dere....skal lage den i plastikk i morgen.. Burde jeg ha framdrift eller bakdrift? edit:vi tenkte vi skulle sette inn høytallerre, noen små som jeg har, hvilken musikk burde jeg ha da. Tenkte på noe dunk dunk, men finner ikke noe av det. edit2: vi skal også kjøpre seigdamer til å legge oppå bilen, siden den skal utstilles. Endret 28. november 2007 av cHilfiger Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 høyttaler med dunking tror jeg nok bare du kan glemme. Skal du ha en høyttaler som passer inn i en 15 cm lang bil, så vil det bli av samme typen som lager pipelyder i ett armbåndsur. Ellers er lys også uheldig, om det skal kjøres kapp med den.De vil påvirke utladingen av batteriet, og den vil gå tregere. Men uansett, det som er interessant er ikke utseendet på bilen, men hvilken type batteri og motor dere har. Det er det som er avgjørende for hastigheten den blir å få. Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 vet ikke helt hvordan motoren er, men batteriet er 9 volts/røykvaslerbateri. Jeg skal ta med 2 ekstra batterier. 1 til lys og 2 til motoren(tror motoren går fortere da eller?) Vi skal bruke høytalerne som er under, og kolbe dem til en liten radio. Vi skal bruke ipoden min som er koblet til en fm sender(Itrip) og spille musikken. vi har prøvd og vi får plass i bilen!! Trykk her for å se høytalerne Lenke til kommentar
T homas Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hvis du har høyere spenning inn på motoren vil den gå fortere. Ikke skyt meg hvis dette er feil men Hvis du kopler batteriene i serie vill du få høyere volt Hvis du kopler dem i parallell vill du få lenger kjøre tid (?) Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hvis du har høyere spenning inn på motoren vil den gå fortere. Ikke skyt meg hvis dette er feil men Hvis du kopler batteriene i serie vill du få høyere volt Hvis du kopler dem i parallell vill du få lenger kjøre tid (?) Stemmer det, men 18V på en liten elektromotor vil sannsynligvis gi den er voldsomt turtall, og med 9V-batterier så vil batteriene knele med en gang det blir belastning på motoren. I tillegg, å laste en bil på 15cm med de høytalerene, en liten radio, tre batterier og tjafset med ledninger som må til, så kan man bare glemme at det skal gå fort i det heletatt. Vekt har alt å si her, og med så mye last så er det lite håp for at den blir å ha noe mer enn gangfart. Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 glemte å ta bilde av noen av delen men la til et bilde av motoren..vi har seriekoblet 2 batterier til nå, men har tenkt til å prøve 3 batterier? Vil motorene bli "overophetet" og stoppe å fungere. Vi fikk understellet til bilen å gå greit, men gumistrikken var ikke helt go. Vi har gitt opp høytalerne, men den ser ut til å bli ganske bra. Glemte også å ta bilde av bilen sånn den er nå, litt umontert. Lenke til kommentar
AlltidRett Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Er jo bare tull å lage strømlinjeformet bil når den er så liten og ikke kommer til å gå no fort uansett Kanskje det hadde blitt litt forskjell på en sigarformet en og en med front som et A4 ark men. Når det gjelder fram/bakhjulstrekk så er det vel lettest om bilen driver på de hjulene som er nærmest motoren? Men jeg ville gått for bakhjulstrekk, da kan man jo ha det gøy med sladding og sånn, spess om man finner en flate med is Lenke til kommentar
cHilfiger Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Vi tenker på bahjulsdrift, Men det er slik at det går en strikk fra motoren til akslingen som drive hjulene rundt, og da blir motoren ca midt på! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå