josef_stalin Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg har en laptop med innebygd kortleser, og bruker SD og SDHC minnekort til kamera og mp3-spiller. Dessverre håndterer ikke kortleseren SDHC kort. Kortleseren er koblet rett på PCI-bussen (altså ikke USB-basert) og er laget med Ricoh brikkesett. SD-delen av leseren bruker en standard windowsdriver. Jeg har forstått at det er denne driveren som mangler SDHC-støtte, og Microsoft har rettet dette i Windows XP og Vista med en oppdatering. Dessverre har jeg ikke funnet en XP x64 versjon av denne oppdateringen. Er det noen måte å bruke SDHC-kort i kortleseren min uten å bytte operativsystem? --------- EDIT: Typisk, nå fant jeg selvfølgelig ut av det selv. Her er løsningen hvis noen skulle være interessert: Min laptop er en Fujitsu Siemens modell, men flere andre produsenter bruker samme brikkesett for minnekortleseren: Ricoh R5C592 (MemoryStick-delen av kortleseren) R5C843 (MMC/SD) og R5C852 (xD). Det er en separat driver for hver av disse kontrollerene. I dette tilfellet var det selvfølgelig R5C843-driveren som måtte oppdateres, og jeg fant en ny driverversjon på HP sine nettsider. Man må laste ned en HP-oppdatering som heter sp36256.exe (søk etter den). Når den kjøres pakker den ut en del filer til C:\SWSETUP\SP36256, og den nødvendige driveren havner i undermappen SDMMCx64. Installer denne over den eksisterende MMC driveren, og kortleseren får full SDHC og SDIO støtte! Endret 27. november 2007 av josef_stalin Lenke til kommentar
snorregoes123 Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Hei! Jeg har nøyaktig det samme problemet med mitt splitter nye transcend sdhc4gb kort. Har en fujitsu jeg også med en innebygd minnekortleser som ikke gjenkjenner, eller reagerer, når jeg putter inn kortet. Jeg prøvde det du skrev at man skulle gjøre, men fikk det ikke helt til. Kjørte setup og fikk denne feilmeldingen: string warning os not found in string table. Prøvde å gå inn på SDMMCx64-mappen men klarte ikke å åpne noen av filene. Vet du hva jeg har gjort galt? Er takknemlig for all hjelp! Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 13. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2008 Filene i SDMMCx64 er rene driverfiler uten installasjonsprogram, så de kan ikke åpnes av seg selv. Sjekk først at du har riktig kortleser for denne driveren (se det vedlagte bildet) Det skal stå VEN_1180&DEV_0843 Hvis det stemmer kan du gå til 'driver' i det samme vinduet og oppdatere driveren. Lykke til! Lenke til kommentar
snorregoes123 Skrevet 16. januar 2008 Del Skrevet 16. januar 2008 (endret) Hei! Takk for raskt svar:) Jeg prøvde å gjøre som du sa men før jeg kom så langt forsvant plutselig SD/MMC host controller fra listen over IDE ATA/ATAPI-kontrollere! Noen som vet hvor den har gjemt seg hen? Eller kanskje jeg an prøve å oppdatere driveren til en av de andre kontrollerne? La til et bilde som viser hvordan oppsettet ser ut nå. forvirra... Takk for all hjelp, virker som om Josef Stalin har peil på dette her Endret 16. januar 2008 av snorregoes123 Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Det er MMC host controller du skal oppdatere. Det er samme kontrolleren som brukes for MMC, SD og SDHC kort, siden disse er såpass like. Navnet på enheten i enhetsbehandling kan være litt forskjellig avhengig av hvilken driver du har installert. Lenke til kommentar
snorregoes123 Skrevet 17. januar 2008 Del Skrevet 17. januar 2008 Jeg forsøkte først å oppdatere driveren med en gang men det ville den ikke, så jeg rullet tilbake til den tidligere driveren og oppdaterte deretter. Det virket som om det funket fordi filer ble "overført fra mappe til mappe" og jeg måtte starte maskinen på nytt. Men det virket fortsatt ikke å sette inn SDHC-kortet. Kan det ha med å gjøre at vi har forskjellig PC-modell eller er det noe annet? Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 17. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2008 Prøv å åpne egenskaper for SD/MMC enheten i enhetsbehandling. Hvis driveren ble installert riktig skal det nå stå at du har versjon 6.0.2.5 datert 19/03/2007. Sjekket du om du har samme "VEN" og "DEV" nummer som meg? (Jf. bildet i det tidligere innlegget mitt) Lenke til kommentar
snorregoes123 Skrevet 18. januar 2008 Del Skrevet 18. januar 2008 den er ikke riktig installert for datoen står til 2005, men når jeg prøver å oppdatere driveren sier dataen at de ikke kan finne en driver som passer bedre enn den som allerede er installert. pussig, for da jeg forsøkte å oppdatere driveren i går, virket det som om det funket, (dataen startet på nytt etc) men datoen ble ikke endret. husket jeg stusset over det i går. Hva med å avinstallere driveren? det står (avansert). Kan det være litt risky? eller er det andre ting man kan gjøre? Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Når du vil installere en bestemt driver må du ikke la windows gjette selv hvilken driver som er best. Da blir det ofte feil. Pass på at du velger den avanserte delen av veiviseren og velger "don't search". Se vedlegg. Lenke til kommentar
snorregoes123 Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 jeg har ikke gjort det jeg har valgt mappen C:\SWSETUP\SP36256\SDMMCx64 funker ikke for det. Hva med å avinstallere? Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 jeg har ikke gjort det jeg har valgt mappen C:\SWSETUP\SP36256\SDMMCx64 Poenget mitt er dette: om du velger å "søke" etter driver, som er standardvalget, kan det hende windows ikke installerer den nye driveren. Selv om du spesifiserer riktig mappe å søke i, så hjelper det ikke... Windows sjekker mappen du har oppgitt, og finner en driver der. Driveren blir så undersøkt og Windows prøver å gjette om driveren du har spesifisert er bedre enn den som allerede er installert. Det kan godt tenkes at Windows tror den gamle driveren er best, og dermed blir den nye ikke installert. Den eneste måten å tvinge installasjon av den nye driveren er å velge "don't search" alternativet. Lenke til kommentar
snorregoes123 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 det har jeg gjort nå. først valgte jeg å finne fil selv. trykket på "har diskett" og valgte SDMMCx64-mappen. Først ville pcen ha inf filen og ba om rimmptsk.sys-filen som ikke fantes i mappen jeg var på. Da søkte jeg etter slike filer og valgte en som lå under C:\dell\drivers\R105921\MMC Dette godtok dataen, så alt så ut til å gå bra. starta dataen på nytt men dataen reagerer fremdeles ikke når jeg stikker inn kortet. jeg syntes det var rart at jeg ikke fikk brukt rimmpx64.sys filen som lå under \SDMMCx64. trodde den filen var ganske essensiell. what to do? Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 rimmptsk.sys ser ut til å være en 32-bit driver du antakelig har hatt liggende. Jeg begynner å ane at vi har hatt en liten misforståelse her... Jeg skrev i den første posten min om 64-bit versjonen av XP (Windows XP Professional x64 Edition). Jeg antok at du brukte den samme, og glemte å spørre om du brukte en annen versjon. Kan det tenkes at du har den vanlige 32-bit versjonen av XP? I så fall er den driveren jeg skrev om (sp36256.exe) ubrukelig for deg. sp36254.exe bør fungere i stedet. Lenke til kommentar
snorregoes123 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 hei du! du har helt rett, jeg har XP professional 32-bit. Lastet ned driveren du snakket om. Nå har jeg versjon 6.0.1.4 signert 14.11.2006 Funker fortsatt ikke.. kanskje jeg skal ta kontakt med fujitsu eller transcend(firmaet som har laget minnekortet) og høre om de har no tips? med mindre du fortsatt kan hjelpe meg, da:) Snorre Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Jeg begynner å gå tom for idéer... men det kan hende du trenger en oppdatering til windows for SDHC støtte: http://support.microsoft.com/kb/934428/en-us Denne oppdateringen er av en eller annen grunn ikke tilgjengelig fra nettsiden, men jeg har lagt den med som et vedlegg. WindowsXP_KB934428_v3_x86_NOR.zip Lenke til kommentar
snorregoes123 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Hei, Stalin! For det første må jeg si tusen takk for all hjelp jeg har fått. Ikke bare har jeg nå løst problemet, men har lært en hel del om drivere og enhetsbehandling i tillegg. Takk for at du har svart så raskt og så presist. Søkte opp problemet via google og fant dette. Pleier aldri å bruke forum til å få hjelp, så det var ren flaks. og jeg tenkte heller ikke at du kom til å svare fordi det var så lenge siden innlegget var blitt posta. Men det gjorde du. Hurra!!:D Snorre Lenke til kommentar
josef_stalin Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Glad to be of service Flott at det fungerte. Det er bare synd at ikke laptopprodusentene ikke opplyser om slike ting. Det at man ikke kan få oppdaterte drivere på nettsidene til laptopen er ganske skuffende. Lenke til kommentar
snorregoes123 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 helt enig! skulle fillerista dem hvis jeg ikke hadde hatt deg... Lenke til kommentar
rusup79 Skrevet 28. mars 2010 Del Skrevet 28. mars 2010 Hei! Jeg har prøvd alt dere snakker om her, men får det ikke til å fungere.... Har ASUS med XP Proffesional 32-bit. Har klart å laste ned og installere den nye driveren, men ingenting skjer allikevel. Når jeg prøver siste utvei: laste ned oppdateringen til windows, får jeg opp en beskjed om at jeg ikke trenger å installere denne oppdateringen fordi installasjonsprogrammet har oppdaget at oppdateringspakkeversjonen til dette systemet er nyere enn oppdateringen jeg prøver å installere what to do? Hjelp tas imot med STOR TAKK! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå