Gå til innhold

Nikon AF-S vs. skruefokus, fordeler og ulemper

Anbefalte innlegg

D40 er vel omtrent så langt fra en flopp som det er mulig å komme - det samme med D80. Begge (alle tre) har solgt i hopetall. At en del går på en smell med D40 er et resultat av mangelfull behovsanalyse, men strengt tatt er det bare et ok fast portrettobjektiv og en billig macro som mangler, og hvem kjøper egentlig D40 for slik bruk? (noen - de som ikke har gjort en skikkelig behovsanalyse ;))

"Entry level" er egentlig litt feil om D40 - det er en p&s speilrefleks, ment for folk som ønsker seg en høykvalitets p&s, men jeg er enig i at det hadde gjort seg med en entry level entusiastmodell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
D40 er vel omtrent så langt fra en flopp som det er mulig å komme - det samme med D80. Begge (alle tre) har solgt i hopetall. At en del går på en smell med D40 er et resultat av mangelfull behovsanalyse, men strengt tatt er det bare et ok fast portrettobjektiv og en billig macro som mangler, og hvem kjøper egentlig D40 for slik bruk? (noen - de som ikke har gjort en skikkelig behovsanalyse ;))
Jeg påstår heller ikke at D40 er en flopp, men jeg tror de hadde solgt enda flere oppgraderte D50'er, og jeg tror ikke de hadde blitt dyrere. Så lenge de klarer å produsere nok, og det ser det ut som de har klart med D40(x), ville det kun vært til fordel for Nikon.
Lenke til kommentar
Samsung GX-10 koster godt under 6000 kr for kit, K10D-kit 7000. Canon 30D koster også under 7000 kr for huset, og alle sammen er bedre spesifisert enn D80.
Problemet her er jo mest at D80 ikke har hengt med på prisutviklingen. Når det ble sluppet var jo K10D en del dyrere enn D80, i hvert fall for bare huset (husker ikke hvordan det var for kitet, men K10D har vel noe billigere kitobjektiv enn D80?).

D80 er fremdeles et bra kamera, men det har havnet litt på sidelinjen, og det ser ut som Nikon sliter litt med å sette ned prisen på det uten å slå beina vekk under D40/D40x. Samtidig har jo D200 falt såpass i pris etter annonseringen av D300 at det er et reelt alternativ til D80 for de fleste som er interessert i å bruke såpass mye penger.

Det begynner rett og slett å bli litt vel trangt i Nikon sin produktrekke under 10000... Hvis D80 blir satt ned til 6-7000 for et kit så er det neppe plass til D40x. Hvis det ikke settes ned, så blir det utkonkurrert av sine egne lille- og storebrødre, samt andre produsenters tilsvarende hus som K10D.

Lenke til kommentar
Problemet her er jo mest at D80 ikke har hengt med på prisutviklingen. Når det ble sluppet var jo K10D en del dyrere enn D80, i hvert fall for bare huset (husker ikke hvordan det var for kitet, men K10D har vel noe billigere kitobjektiv enn D80?).
Det var faktisk priset temmelig likt D80 hvis vi ser på veil. priser, både kit og hus...

Det begynner rett og slett å bli litt vel trangt i Nikon sin produktrekke under 10000... Hvis D80 blir satt ned til 6-7000 for et kit så er det neppe plass til D40x. Hvis det ikke settes ned, så blir det utkonkurrert av sine egne lille- og storebrødre, samt andre produsenters tilsvarende hus som K10D.
Det er vel ikke helt utenkelig at Nikon før eller siden blir nødt til å droppe D40, og sette ned prisen på både D40x og D80. De vil nok vente til etter jul, likevel. Enten det, eller så må D40 ytterligere ned i pris, ser vi D40 ned mot 3000, kan de ha plass til alle tre.
Lenke til kommentar

Fikk akkurat en sms om de nye AF-S 50mm f/1,2 VR er på markedet.

En kompis i Thailand er på en sliten fotosjappe i et smug og av alle verdens steder har Nikon bestemt seg for å lansere de der!!

Han har ikke med kamera for å få testet de, men ba han kjøpe med alle 20 eksemplarene. Dere ser snart 18 av disse på finn.no til superpris. Fikk kjemperabatt når vi kjøpte alle. Bare 2k pr stk, og regner med at de går lett unna for 6 k pr stykk på finn.no. Dermed har jeg tjent litt på denne handelen og :fun:

Lenke til kommentar
Jeg, som D40 eier synes AF-S 50mm f/1,4 lyder fint! :)

Eller en AF-S 50mm f/1,2 VR

Nikkor_50VR.jpg

Må kanskje legge til at alt tyder på at dette objektivet er laget utenfor Nikons fire vegger. ;)

Aiaiai, ingen tvil om hva som er på handlelisten nå nei............. :) :) :)

Forresten, hvorfor står det AF NIKKOR helt til venstre ved glasset? skulle det ikke stått AF-S?

Endret av eb81
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...