Gå til innhold

Nikon AF-S vs. skruefokus, fordeler og ulemper

Anbefalte innlegg

I lys av tråden Fanboiesmens høyborg, Canon-gutta tar'n helt ut hvor en forumbruker hevder at skruefokus på Nikkor objektiver er "håpløst".

Hvis man tar et midt-på-treet kamera fra Nikon (prismessig), som f.eks D200/D300 som utgangspunkt, hvordan vil du beskrive fordelene og ulempene med AF-S vs skrue-AF? Er fordelene med AF-S så overveldende at det rettferdiggjør all skrivingen rundt om på nettet hvor man venter utålmodig på AF-S oppdatering av utvalgte objektiver?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man tar et midt-på-treet kamera fra Nikon (prismessig), som f.eks D200/D300 som utgangspunkt, hvordan vil du beskrive fordelene og ulempene med AF-S vs skrue-AF? Er fordelene med AF-S så overveldende at det rettferdiggjør all skrivingen rundt om på nettet hvor man venter utålmodig på AF-S oppdatering av utvalgte objektiver?
Jeg personlig merker ikke nevneverdig forskjell på fokushastigheten på min AF-S 18-70 og min AF-D 50mm f/1.8. Noe er selvfølgelig fordi lysstyrken gjør det lettere å fokusere, men jeg må innrømme at jeg tror det er marginalt - og selv om jeg ønsker AF-S velkommen på nye objektiver, er ikke dét det avgjørende for om jeg vil velge dem. Det er sikkert objektiver som er tregere enn 50mm f/1.8, da det tross alt er et lite og lett objektiv med lite glass, men det er ikke så enorm forskjell til min gamle Tamron 28-200 heller - selv om forskjellen er større...
Lenke til kommentar

Ut i fra et teoretisk synspunkt er AF-S best fordi man da kan tilpasse AF-motoren til den belastningen man faktisk har i fokusmekanismen. Liten motor i et lett objektiv, stor motor i en 600mm tele.

Jeg hadde for mange år siden en Nikon F-501 (tror det var verdens første AF SLR slik vi kjenner de); og selv da var autofokus hastigheten grei. Det var andre ting enn fokusmotoren som gjorde at det gikk tregt.

AF-S (og Canon USM) har en annen fordel, og det er at ettersom fokusmotoren sitter i objektivet, slik at hvis den ryker, så er det bare et objektiv som du ikke får brukt. Ryker fokusmotoren, så er du uten hus og muligheter til å ta bilde.

AF-S er kun viktig hvis du har D40(x); ellers er det andre egenskaper som jeg ville konsentrert meg om.

Tom

Lenke til kommentar
Kan noen forklare hva AF-S er og hva skrue-AF er?

De to løsningene på autofokus som Nikon har. AF-S er det samme som Canon USM, skruefokus er at fokusmotoren sitter i kamerahuset og styrer fokusringen via en mekanisk overføring.

Tom

Ah. Og Nikons løsning medfører at ikke alle objektiver har AF med alle kamerahus?

Lenke til kommentar
Kan noen forklare hva AF-S er og hva skrue-AF er?

De to løsningene på autofokus som Nikon har. AF-S er det samme som Canon USM, skruefokus er at fokusmotoren sitter i kamerahuset og styrer fokusringen via en mekanisk overføring.

Tom

Ah. Og Nikons løsning medfører at ikke alle objektiver har AF med alle kamerahus?

Kun D40 og D40x. I motsetning til Canon hvor alle EOS kameraene kan bruke alle EF objektivene. Hvis vi ignorerer EF-S. Og FD.

Tom

Edit: Utydelig språk endret...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til at jeg ønsker meg SWM (som strengt tatt er Nikons paralell til USM, dersom man liker å være litt pedantisk :)) i fastoptikk, er strengt tatt, for å få slutt på problemene til alle D40-folka som oppdager at de kanskje ble litt mer entusiastiske enn de først hadde tenkt. Det jeg virkelig ønsker meg er en ny, lyssterk DX-normal, og da tar jeg det som en selvfølge at den har SWM.

"Bråket" skrue-AF liksom skal lage er totalt uvesentlig i de fleste sammenhenger (og ikke-USM-motorene i objektivene bråker, de også...), og D1-husene viste at når det gjelder AF-hastighet, så er motor i huset overlegent motor i objektivet når det gjelder fart, rett og slett fordi man kan sette inn en diger jævel av en motor i de store proffhusene.

Personlig merker jeg at hver gang jeg setter et "skrue-objektiv" på kameraet, å syns jeg det er litt ekstra tilfredsstillende med kneppet fra AF-skruen som smetter "i gear" og jeg kjenner dreimomentet i motoren, og tilsvarende er det tilfredsstillende når 18-70'en lydløst suser i fokus. For meg er det ene eller det andre totalt uvesentlig, og absolutt ikke under noen omstendighet utslagsgivende for valg av objektiv.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Kun D40 og D40x. I motsetning til Canon hvor alle EOS kameraene kan bruke alle EF objektivene. OG EF-S .
Njaaa... 1D og 5D sliter litt med det siste ;)

Synes ikke jeg merker noen nevneverdig forskjell på mine vanlige AF-D-objektiver og AF-S/HSM-objektivene når det kommer til fokushastighet, i hvert fall. Selv mitt tunge beist av en 80-200 f/2,8 fokuserer raskt nok for mitt bruk når det blir drevet av D80en min. Funker greit selv til å ta bilder av hest i fullt firsprang.

Eneste objektivet der mangel på AF-S får meg til å tvile på om jeg skal kjøpe eller ikke er AF VR 80-400D, som har blitt kritisert nettopp for treg fokus. Skulle likt å se en AF-S-oppdatering av det.

Lenke til kommentar

Jeg var jo en motstander av skrue-AF i den andre tråden. De som fulgte med, burde ha merket seg at det verken var hastighet eller støy som ble fremhevet som de største ankepunktene mot denne typen AF. Tar det punktvis:

1. Det jeg hater aller mest med skrue-AF, er at fokusringen spinner rundt hver gang AF-motoren trer i kraft. Dette kan i verste fall føre til at man mister grepet på objektivet, eller det kan skade AF-motoren i huset hvis man uforvarende holder rundt fokusringen når man autofokuserer. Prøver man å manuellfokusere, men har glemt å sette kameraet i manuell-modus, kan dette også skade AF-motoren.

2. Den andre klare ulempen med skrue-AF er mangelen på full-time-manual fokusering. Hver gang man vil bytte mellom AF og MF må man bevege på AF-modus-bryteren. Med AF-S kan man bruke AF og MF mye mer i samspill.

3. Støyen er selvsagt tydeligere ved bruk av skrue-AF enn ved AF-S, men dette er ikke et veldig stort problem.

4. Hastigheten ved bruk av skrue-AF er bare et problem med svære teleobjektiver, og disse har Nikon i stor grad oppgradert til AF-S allerede. Med små objektiver er skrue-autofokusen svært kjapp, særlig om man holder seg til de best spesifiserte husene.

Lenke til kommentar
Kun D40 og D40x. I motsetning til Canon hvor alle EOS kameraene kan bruke alle EF objektivene. OG EF-S .
Njaaa... 1D og 5D sliter litt med det siste ;)

Nettopp.

Det kommer ikke til å se mye EF-S i min samling. Har riktignok en Sigma DC - men jeg har også vært ung og dum :)

Tom

Lenke til kommentar
1. Det jeg hater aller mest med skrue-AF, er at fokusringen spinner rundt hver gang AF-motoren trer i kraft. Dette kan i verste fall føre til at man mister grepet på objektivet, eller det kan skade AF-motoren i huset hvis man uforvarende holder rundt fokusringen når man autofokuserer. Prøver man å manuellfokusere, men har glemt å sette kameraet i manuell-modus, kan dette også skade AF-motoren.

2. Den andre klare ulempen med skrue-AF er mangelen på full-time-manual fokusering. Hver gang man vil bytte mellom AF og MF må man bevege på AF-modus-bryteren. Med AF-S kan man bruke AF og MF mye mer i samspill.

1 er jeg delvis enig i. Spesielt med 50mm'en er det litt klønete med den roterende fokusringen, siden objektivet er så lite at jeg ikke får helt det grepet jeg liker. At man skal kunne skade AF-motoren ved å vri på den stiller jeg meg tvilende til.

2 har jeg liten forståelse for, men det er mulig det har med min måte å fotografere på - med dagens søkere er det sjelden aktuelt å overprøve AF (macro er kanskje untaket, men det driver jeg ikke med), så i min verden er FTM uinteressant.

Sikker på at det ikke mangler en "ikke" i den posten jeg siterte?

vooosh! Det kalles ironi, og er ikke alltid like lett å få øye på i tekst. ;)

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg lærte dette da jeg var liten husker jeg. Skulle ta bilde av familien med kameraet til en onkel eller liknende.

Han sa det om og om og om igjen:

IKKE hold på fokusringen, IKKE hold på fokusringen....

lurer på om det her lå i underbevisstheten og lurte da jeg fikk sansen for Cannkameraer? :)

Lenke til kommentar
Nettopp.

Det kommer ikke til å se mye EF-S i min samling. Har riktignok en Sigma DC - men jeg har også vært ung og dum :)

Tom

Øh :ermm:

Sikker på at det ikke mangler en "ikke" i den posten jeg siterte?

Neida. Kun dårlig norsk og mislykket forsøk på ironi. Skal rydde opp litt.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...