stich_it Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 som emnet sier, kan en bedrift/selger nekte å selge sine produkter til en kunde? hva må til for å gjøre dette eventuelt Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 En bedrift kan selvfølgelig nekte å selge en kunde et produkt. Man er ikke nødt til å selge noe som helst. Hva gjelder saken egentlig? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 jeg diskuterte med min søster at en bedrift som selger hva som helst kan nekte å selge sine varer til personer som kommer inn i butikken vis de vil. min søster mener vis du gjør det så diskriminerer du og at du ikke har mulighet til det. jeg mener at det er selgers "privilegium" å kunne velge hvem de vil selge til.(innen for visse rammer) Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Bedrifter er ikke pliktet til å selge til hvem som helst. Dersom du f.eks driver med engrossalg kan du avvise privatkunder. Dersom du av erfaring vet at spesielle kundegrupper er dårlige betalere kan du selvfølgelig nekte å selge dem varer på kreditt. Dersom du selger potensielt farlige produkter og du vurderer det dithen at kunden kan skade seg eller andre med produktet kan du avise kunden. Dog du bør jo ha en rimelig grunn, å avise en potensielt betalende kunde fordi han/hun er farget kan muligens havne under diskrimminering pga hudfarge/kjønn osv. For selv om du ikke har noe plikt til å selge varer til hvem som helst kan jo eventuell medieomtale om slike hendelser være skadelig for bedriften. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 noen som vet om det står noe lov eller lignende på noe slikt? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 noen som vet om det står noe lov eller lignende på noe slikt? Finn heller loven som forbyr selgere å selge til kunder. Da må du lete lenge. Men om f.eks en mørkhudet person kommer inn i en butikk, og blir nektet pga hudfarge, så kan det være ulovlig. Lenke til kommentar
shakur Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Selvfølgelig kan en bedrift velge hvem de vil ha eller ikke ha som kunder. Det ser man jo bare på banker o.l som tilbyr lån. Godt eksempel: http://www.nettavisen.no/innenriks/article1205322.ece Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Finn heller loven som forbyr selgere å selge til kunder. Da må du lete lenge. Men om f.eks en mørkhudet person kommer inn i en butikk, og blir nektet pga hudfarge, så kan det være ulovlig. er det jeg og mener. men søsteren min mener det at vis du nekter noen å kjøpe noe i din butikk uansett høyde, hudfarge eller størrelse så er det diskriminering.( søsteren min er 25 år og jobber i hotellnæringen og vanligvis ikke helt idiot ) Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Selvfølgelig kan en bedrift velge hvem de vil ha eller ikkeha som kunder. Det ser man jo bare på banker o.l som tilbyr lån. Godt eksempel: http://www.nettavisen.no/innenriks/article1205322.ece No veit eg ikkje kva trådstarter er ute etter spesifikt, men det er litt forskjell å bli nekta kreditt som å bli nekta å kjøpe ei vare kontant i ein butikk. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 tenkte mest på salg av fysisk produkt, alt fra frukt å grønt til dresser eller bil Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg viser til straffelovens § 349A: § 349a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som i ervervsmessig eller liknende virksomhet, på grunn av en persons religion eller livssyn, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse nekter ham varer eller tjenester på de vilkår som gjelder for andre. På samme måte straffes den som i slik virksomhet nekter en person varer eller tjenester som nevnt på grunn av hans homofile legning, leveform eller orientering. På samme måte straffes den som av slik grunn som nevnt i første ledd, nekter en person adgang til offentlig forestilling eller oppvisning eller annen offentlig sammenkomst på de vilkår som gjelder for andre. På samme vis straffes også den som tilskynder eller på annen måte medvirker til en handling som nevnt i første eller annet ledd. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg viser til straffelovens § 349A: § 349a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som i ervervsmessig eller liknende virksomhet, på grunn av en persons religion eller livssyn, hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse nekter ham varer eller tjenester på de vilkår som gjelder for andre. På samme måte straffes den som i slik virksomhet nekter en person varer eller tjenester som nevnt på grunn av hans homofile legning, leveform eller orientering. På samme måte straffes den som av slik grunn som nevnt i første ledd, nekter en person adgang til offentlig forestilling eller oppvisning eller annen offentlig sammenkomst på de vilkår som gjelder for andre. På samme vis straffes også den som tilskynder eller på annen måte medvirker til en handling som nevnt i første eller annet ledd. dvs man kan nekte noen så lenge det ikke er på grunnlag som står i den paragrafen(som stort sett utelukker alt da, hehe). men vis du som selger rett og slett får skikkelig dårlig inntrykk av en person kan du da egentlig si det til personen? sånn beklager men du gjorde et slikt inntrykk på meg at jeg ikke vil selge deg *legg inn produkt her*? skal vel godt gjøres å klare det uten å sveipe innom den paregrafen hakke noe i mot å ta feil så lenge det bevises skikkelig *edit* f.eks vis jeg går inn i en butikk å diskuterer vel mye ang forbrukerkjøpslov og er på kantent til å krangle og rett og slett er litt høylytt og forstyrrende. kunne man da sagt jeg ønsker ikke selge noe til deg venligst forlat butikken? Endret 27. november 2007 av stich_it Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Å få handle hos nokon har vel aldri vore ein rett du har, men heller eit tilbod. Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det er som nevnt tidligere ikke ulovlig å nekte en privatperson å kjøpe av deg så lenge det ikke strider mot rasisme og diskrimineringslovene som er i landet. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 i varehuset mitt så er det ganske stor takhøyde, og det skal mye til før jeg nekter en kunde å handle. det er dog ett unntak, og det er hvis en kunde går på person og kommer med trusler og/eller fornærmelser. da ber jeg den kunden om å gå og aldri vise seg hos oss igjen. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Hvorfor i alle dager ville en bedrift nektet å selge til helt tilfeldige personer? Jeg vil tro det er en problemstilling man svært skjeldent ser, siden kunder = cash Lenke til kommentar
gorber Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Den rette kunden trenger ikke nødvendigvis bety cash, men uendelig mye krangel, syt og klaging om produktet, dårlig lukt, [sett inn rare ting her].-... Lenke til kommentar
badseeds Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Så vidt meg bekjent har ikke dette vært oppe i noen rettsinstans, men det er en interessant problemstilling. Etter mitt skjønn må det foreligge en saklig grunn for å nekte noen å handle i en butikk. Eksempel på dette kan være at kunden tidligere har blitt tatt for tyveri i butikken eller sjikanert betjeningen. Dersom selgeren «holder varen tilbake» uten en god begrunnelse, vil dette nok være ulovlig; kanskje spesielt i tilfeller der et produkt er annonsert. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Utgangspunktet er at man med hjemmel i avtalefriheten kan inngå avtale med hvem man vil. I dette ligger også at man kan la være å inngå avtaler med hvem man vil. Selvsagt gjelder dette også kjøpsavtaler. Innskrenkninger i denne rettigheten må ha et holdbart rettslig grunnlag. Én slik innskrenkning er som nevnt straffelovens diskrimineringsregler. For øvrig mener jeg å huske at apotek o.l. har kontraheringsplikt, dvs. at de ikke fritt kan nekte å gi noen medisiner. Videre finnes sikkert særlige regler for monopolister. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Så vidt meg bekjent har ikke dette vært oppe i noen rettsinstans, men det er en interessant problemstilling. Etter mitt skjønn må det foreligge en saklig grunn for å nekte noen å handle i en butikk. Eksempel på dette kan være at kunden tidligere har blitt tatt for tyveri i butikken eller sjikanert betjeningen. Dersom selgeren «holder varen tilbake» uten en god begrunnelse, vil dette nok være ulovlig; kanskje spesielt i tilfeller der et produkt er annonsert. Jeg skjønner ikke logikken din. Hvorfor kan ikke et privat firma nekte å selge en vare til en privat person? Du er ikke nødt til å selge varene dine. Så lenge det ikke går under de tidligere refererte lovene så er det da vel ikke noe problem. Og ja, det finnes veldig mange kunder man helst ikke vil selge noe til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå