Kassetspiller Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Da er jeg ikke den som forstår meg så mye på Norges lover da. Men jeg kan jo ta opp noen som plager meg Man må være 18 år på å spille på oddsen. Idiotisk lov, skjønner ikke hvorfor den ble opprettet. Det å ha å ta rusmidler som feks hasj osv er ulovlig(noen stoffer er jo selvfølgelig ekstremt farlig da) men de som tar rusmidler "kontrollert" bør ha muligheten til det, såfremst de ikke setter andre i fare. En lov bør ikke bestemme va en person skal gjøre eller ikke. (Selvfølgelig finnes det grenser, feks drepe, gå inn i en butikk å stjele osv) Hasj brukes som medisin eller et middel for å slappe av når man virkelig trenger det. Ikke at jeg røyker regelmessig, bare testet det 1 gang. I mine øyne virker det som at noen ting er ulovlige fordi staten ikke tjener på det, alkohol er et lovlig rusmiddel, og alkohol er etter min mening(lest rundt omkring på forskjellige sider/forum osv) at det er farligere enn hasj. Hm, er ikke å lage Heimbrent ulovlig? som jeg har forstått det så er det det, visst man bruker heimbrenten selv så synes jeg det er greit + at man selger til de nærmeste bekjente osv. Det å lage en bedrift av det er å gå for langt. Svart arbeid er også ulovlig, latterlig, samme dealn som heimbrent, det å lage en bedrift av det er å gå for langt, men bør holdes innenfor den "bekjente sektoren" Kommer ikke på flere for øyeblikket. Korrekt meg visst jeg har tatt feil^^ Hvilke lover synes du er tåpelige? spytt ut Vill gjerne høre flere. Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg har ikke kunnskap nok å uttale meg om noen spesefikke norske lover, men jeg vil bare påpeke at lovene du nevner har en funksjon. Disse lovene er ikke bare funnet på for at staten ikke "tjener" på disse lovene. Staten er du og jeg, og ikke noe fremmedgjort og ondt. Tanken er at disse lovene tjener oss, og staten som helhet. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg har ikke kunnskap nok å uttale meg om noen spesefikke norske lover, men jeg vil bare påpeke at lovene du nevner har en funksjon. Disse lovene er ikke bare funnet på for at staten ikke "tjener" på disse lovene. Staten er du og jeg, og ikke noe fremmedgjort og ondt. Tanken er at disse lovene tjener oss, og staten som helhet. Problemet er at lovene ikke forrandrer seg i takt med samfunnet. I dagens sekulære Norge har vi fortsatt tekinsk sett ikke lov til å bedrive med blasfemi, men likevel går det programmer ala "De 7 Dødssynder" på TV. Vi har ikke lov til å røyke hasj, men likevel har 1 av 3 ungdom (15-24 år) prøvd hasj, og halvparten har blitt tilbudt hasj. Vi har også flere lover som er totalt meningsløse i den forstand at det er ulovlig å bryte de, men det innebærer ingen straff. Et eksempel er den nyelige "svartebørsloven". Det eneste som endrer seg i takt med samfunnsutviklingen er antall ekstra lover, det er skremmende få gamle som forsvinner. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Loer som forbyr hjembrent er jo helt rimelige, rett og slett fordi det skal ikke mye til før en feil skjer og det du drikker eller gir bort til venner og bekjente kan gjøre deg blind, eller det som værre er. Man må være 18 år på å spille på oddsen. Idiotisk lov, skjønner ikke hvorfor den ble opprettet. dette er jo for å beskytte mindreårige som ikke har samme dømme kraft som voksne. En som ikke har lært seg kontroll, kan fort spille bort alt dem eier å har på slike spill, fordi de har muligheten til å vinne. Dessverre er det ikke alle som lærer seg slik kontroll som trengs, uansett hvor gamle de blir. En lov bør ikke bestemme va en person skal gjøre eller ikke. og hvorfor tror du det heter "å ha lov"? Det er slikt lover gjør! De bestemmer hva du kan og ikke kan gjøre, hva du har rett og ikke rett til. Og hvorfor gjøre forskjell på lover? Hvorfor skal ikke en lov som forbyr deg å drepe ett annet menneske være viktigere enn en lov som forbyr stoffer som kan skade deg ikke bare fysisk men mentalt for resten av livet? Lenke til kommentar
morra Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Det går an for hvem som helst å gå inn i hagen til en fremmed person, slå ned en pinne i bakken og gjøre krav på å kunne hente ut de ressursene som måtte finnes der, og alt dette på lovlig vis. Han har altså loven i hånd om han krever å plukke ut det gullet som skulle være i hagen til naboen Hvor aktuelt dette er vet jeg ikke... Hørte dette på et foredrag av professor Egil Lillestøl fra UiB... Edit: Garanterer ikke at det er ordrett hva som ble fortalt, men det var omtrent slik jeg oppfattet det. Endret 27. november 2007 av morra Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Eller det faktum at man kan bli frikjent for f.eks drap, men man risikerer allikevel å måtte betale erstatning fordi det er sannsynlig at det var du som gjorde det, jada....... Endret 27. november 2007 av trra Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Vi har ikke lov til å røyke hasj, men likevel har 1 av 3 ungdom (15-24 år) prøvd hasj, og halvparten har blitt tilbudt hasj. Denne logikken tok jeg ikke. Hvorfor skal det være naturlig å gå fra det deskriptive til det normative? Selv om de fleste røyker og drikker før de er 18 betyr ikke det nødvendigvis at man burde sette ned aldersgrensen på røyk. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Svart arbeid er også ulovlig, latterlig, Så det burde vært opp til den enkelte å bestemme om han skal betale skatt? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Vi har ikke lov til å røyke hasj, men likevel har 1 av 3 ungdom (15-24 år) prøvd hasj, og halvparten har blitt tilbudt hasj. Denne logikken tok jeg ikke. Hvorfor skal det være naturlig å gå fra det deskriptive til det normative? Selv om de fleste røyker og drikker før de er 18 betyr ikke det nødvendigvis at man burde sette ned aldersgrensen på røyk. Hvis lovene skal være for samfunnet, så blir det helt feil å kriminalisere store deler av samfunnet. Blir litt som diskusjonen rundt den såkalte "mp3 loven". Hvis samfunnet (det store flertall) laster ned mp3, er det da likevel greit å kriminalisere disse? Det er mange lover som rett og slett strider mot hva Ola Nordmann ønsker. Gode eksempler er narkotika og hjemmebrent. Det flommer over av narkotika i det norske samfunnet, og det er helt klart en etterspørsel etter det. Staten ønsker ikke at nordmenn skal bruke narkotika, og gjør det derfor straffbart å bruke narkotika. Dette har ført til Europas største samlig av heroinvrak samt kriminalisert en veldig stor del av befolkningen. Vi ser jo også de samme svarte markedene oppstå når det kommer til alkohol, hvor staten har lagt så mye hindringer at tilbudet rett og slett ikke er tilfredsstillende, og som igjen har ført til at veldig mange blir kriminalisert. Problemet med slike lover er at grensen for å bryte loven blir så lav, fordi en føler seg urettferdig behandlet. Det fører til at respekten for loven blir mye mindre (og respekten for politi og myndighetene generelt), og det fører til at politiet må bruke mer av de få resurssene de har til å bekjempe problemer som egentlig ikke ville vært så store problemer i det heletatt. Lover som forbyr ting som ikke skaper noen stor lidelse for andre burde ikke eksistere. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Da er jeg ikke den som forstår meg så mye på Norges lover da.Men jeg kan jo ta opp noen som plager meg Man må være 18 år på å spille på oddsen. Idiotisk lov, skjønner ikke hvorfor den ble opprettet. Fordi de under 18 ikke er ansvarlige nok. Det å ha å ta rusmidler som feks hasj osv er ulovlig(noen stoffer er jo selvfølgelig ekstremt farlig da) men de som tar rusmidler "kontrollert" bør ha muligheten til det, såfremst de ikke setter andre i fare. En lov bør ikke bestemme va en person skal gjøre eller ikke. (Selvfølgelig finnes det grenser, feks drepe, gå inn i en butikk å stjele osv)Hasj brukes som medisin eller et middel for å slappe av når man virkelig trenger det. Ikke at jeg røyker regelmessig, bare testet det 1 gang. Er forøvring enig i det at hasjrøyking bør være lov å røyke kontrollert. Altså slik at det ikke har noen skade på deg. Og at man får det rett fra staten eller andre som er litt mer seriøse enn noen av de som selger det nå. I mine øyne virker det som at noen ting er ulovlige fordi staten ikke tjener på det, alkohol er et lovlig rusmiddel, og alkohol er etter min mening(lest rundt omkring på forskjellige sider/forum osv) at det er farligere enn hasj. Eller kanskje det er fordi hasj kom så mye senere? Jeg er sikker på at hvis hasjen hadde blitt introdusert tidligere hadde det nok vært lovlig i dag. Det er liksom ganske vanskelig og bare innføre det nå, når så mange er imot det. Jeg syns at staten bør informere om hasj mer så vil det kanskje være mulig å legalisere det i fremtiden. Hm, er ikke å lage Heimbrent ulovlig? som jeg har forstått det så er det det, visst man bruker heimbrenten selv så synes jeg det er greit + at man selger til de nærmeste bekjente osv. Det å lage en bedrift av det er å gå for langt. Heimbrent kan være veldig farlig. I alle fall har jeg lært det hele livet. Så har jeg jo også lært at hasj dreper hele livet... Svart arbeid er også ulovlig, latterlig, samme dealn som heimbrent, det å lage en bedrift av det er å gå for langt, men bør holdes innenfor den "bekjente sektoren" Svart arbeid = ingen skatt = ingen skoler og sykehus til oss. Lenke til kommentar
Subishi Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hjemmebrent er strengt tatt ikke farlig bare man vet hvordan det skal drikkes. Jeg syns at det er helt latterlig at jeg ikke skal få brygge min egen hjemmebrent og drikke den i godt lag med mine venner. Man kunne jo heller ulovliggjort salg av hjemmebrent. Lenke til kommentar
morra Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Vi har ikke lov til å røyke hasj, men likevel har 1 av 3 ungdom (15-24 år) prøvd hasj, og halvparten har blitt tilbudt hasj. Denne logikken tok jeg ikke. Hvorfor skal det være naturlig å gå fra det deskriptive til det normative? Selv om de fleste røyker og drikker før de er 18 betyr ikke det nødvendigvis at man burde sette ned aldersgrensen på røyk. Hvis lovene skal være for samfunnet, så blir det helt feil å kriminalisere store deler av samfunnet. Blir litt som diskusjonen rundt den såkalte "mp3 loven". Hvis samfunnet (det store flertall) laster ned mp3, er det da likevel greit å kriminalisere disse? Skal vi fjerne lovene som flertallet av befolkningen bryter? Ganske mange (vet ikke om det er flertallet) kjører for fort, og allerede dør altfor mange i trafikken. 242 døde i trafikken i 2006 (iflg. Statens Vegvesen). Hvordan ville det blitt hvis man ble slappere på trafikklovene? Det var kanskje ikke et veldig relevant eksempel, men uansett er lovene for samfunnets beste, og lagd av de folkevalgte, dvs at enten er flertallet fornøyd uten at vi vet det eller så gjør ikke politikerne jobben sin... I mine øyne virker det som at noen ting er ulovlige fordi staten ikke tjener på det, alkohol er et lovlig rusmiddel, og alkohol er etter min mening(lest rundt omkring på forskjellige sider/forum osv) at det er farligere enn hasj. Eller kanskje det er fordi hasj kom så mye senere? Jeg er sikker på at hvis hasjen hadde blitt introdusert tidligere hadde det nok vært lovlig i dag. Det er liksom ganske vanskelig og bare innføre det nå, når så mange er imot det. Jeg syns at staten bør informere om hasj mer så vil det kanskje være mulig å legalisere det i fremtiden. Det hadde nok vært litt rart om staten skulle informere om hvor ufarlig hasj er... Mange ville nok tolket dette som at staten plutselig begynte å reklamere for noe som tydeligvis har vært ulovlig uten grunn i mange år. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 At ett fengselsår er 10 mnd, og at man får 21 år for å drepe noen, men vet ikke om det er noen som faktisk har sittet ut tida da, mulig det er noen, men jeg har ett sterkt inntrykk av at straffelovene her til lands er latterlig slappe Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Man må være 18 år på å spille på oddsen. Idiotisk lov, skjønner ikke hvorfor den ble opprettet. Fordi de under 18 ikke er ansvarlige nok. Ansvarlighet har nok mer med personlighet å gjøre enn antall år tilbrakt på jorden. Det at man magisk nok plutselig skal bli ansvarlig ved fylte 18 år er en foreldet tankegang. Hvorfor ikke gjøre myndighetsprosessen til en mer flytende overgang, istedenfor å plutselig gi en uansvarlig ungdom masse ansvar og friheter han ikke har erfaringen til å takle? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hjemmebrent er strengt tatt ikke farlig bare man vet hvordan det skal drikkes. Jeg syns at det er helt latterlig at jeg ikke skal få brygge min egen hjemmebrent og drikke den i godt lag med mine venner. Man kunne jo heller ulovliggjort salg av hjemmebrent. En side av saken er faren for foriftninger/blindhet/død, men noe man ikke skal glemme er brann og eksplosjonsfaren. Se for deg en blokk med 100 leiligheter. Hvor ofte tror du det ville sagt pang om halvparten av disse folkene skulle begynne å brenne hjemme? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Man må være 18 år på å spille på oddsen. Idiotisk lov, skjønner ikke hvorfor den ble opprettet. For å beskytte deg som mindreårig fra å bruke opp dine penger (når du er under 18, er det foreldrene dine som har ansvar for dine egne penger) og få et spilleproblem (påvist sykdom som ødelegger liv). Det å ha å ta rusmidler som feks hasj osv er ulovlig(noen stoffer er jo selvfølgelig ekstremt farlig da) men de som tar rusmidler "kontrollert" bør ha muligheten til det, såfremst de ikke setter andre i fare. En lov bør ikke bestemme va en person skal gjøre eller ikke. (Selvfølgelig finnes det grenser, feks drepe, gå inn i en butikk å stjele osv)Hasj brukes som medisin eller et middel for å slappe av når man virkelig trenger det. Ikke at jeg røyker regelmessig, bare testet det 1 gang. I mine øyne virker det som at noen ting er ulovlige fordi staten ikke tjener på det, alkohol er et lovlig rusmiddel, og alkohol er etter min mening(lest rundt omkring på forskjellige sider/forum osv) at det er farligere enn hasj. At alkohol er mer skadelig enn hasj er noe fullstendig tull! Hasj påvirker nervene (synpasene) i hjernen, hvor det skiller ut diverse kjemiske stoffer som påvirker deg og dine følelser. Når hasj blir innhalert reagerer hjernen med de stoffene som er i hasjen, blir da forvirret, og begynner å skille ut mange andre kjemiske stoffer som egentlig ikke skal skilles ut. Derfor øker sjansen til å få psykiske lidelser drastisk ved røyking av hasj, og det er derfor ulovlig. Alkohol har ikke denne effekten, og siden det har vært inne i vår kultur såpass lenge, blir det ikke gjort ulovlig. Hadde alkohol kommet på markede nå, så hadde det derimot blitt det. Hm, er ikke å lage Heimbrent ulovlig? som jeg har forstått det så er det det, visst man bruker heimbrenten selv så synes jeg det er greit + at man selger til de nærmeste bekjente osv. Det å lage en bedrift av det er å gå for langt. Hjemmebrent er ulovlig å brygge og drikke. Alkohol over 60 % blir behandlet som dop. Svart arbeid er også ulovlig, latterlig, samme dealn som heimbrent, det å lage en bedrift av det er å gå for langt, men bør holdes innenfor den "bekjente sektoren" Svart arbeid gjør slik at du ikke betaler skatt. Skatt er akkurat det som legger grunnlag for at Norge er en velferdsstat og verdens beste land å bo i. Hadde vi tillatt svart arbeid, ville vi ikke fått inn skatt. Ville vi ikke fått inn skatt, ville ikke Norge vært et velferdstat. At et land ikke er en velferdstat er et annet ord på at staten er fattig, og det ville vært store problemer her. Ville dette ha gjeldt i Norge, ville du sannsynligvis ikke ha sittet på PC-en nå, og du har heller ikke rett på lege når du er sjuk. Hvis svart arbeid blir innført, vil Norge etter en stund kunne bli sammenlignet med Somalia. Er det noe du vil? De du har nevnt nå er ingen teite lover. Det er lover vi må ha, og Norge ville ikke fungert uten det. Derimot så straffelovene våre helt på hodet... I noen tilfeller. Lenke til kommentar
Deezire Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det er 18-årsgresne på pengespill fordi man må være myndig for å kunne motta en pengepremie. Du kunne sikkert satset på oddsen hvis premien var bananer, men hvem ville i så tilfelle spilt på oddsen? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Ansvarlighet har nok mer med personlighet å gjøre enn antall år tilbrakt på jorden. Det at man magisk nok plutselig skal bli ansvarlig ved fylte 18 år er en foreldet tankegang. Hvorfor ikke gjøre myndighetsprosessen til en mer flytende overgang, istedenfor å plutselig gi en uansvarlig ungdom masse ansvar og friheter han ikke har erfaringen til å takle? Så du ser for deg at man skal bestå en eksamen for å bli myndig? Tror nok det ville blitt ramaskrik av det. Lenke til kommentar
Kassetspiller Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Svart arbeid er også ulovlig, latterlig, Så det burde vært opp til den enkelte å bestemme om han skal betale skatt? Nei, man må jo selvfølgelig betale skatt^^ Men man bør ikke bli straffet for å jobbe svart innen de nærmeste bekjente. For å leve litt bedre må man jo ha litt uskattet penger. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 At alkohol er mer skadelig enn hasj er noe fullstendig tull! Hasj påvirker nervene (synpasene) i hjernen, hvor det skiller ut diverse kjemiske stoffer som påvirker deg og dine følelser. Når hasj blir innhalert reagerer hjernen med de stoffene som er i hasjen, blir da forvirret, og begynner å skille ut mange andre kjemiske stoffer som egentlig ikke skal skilles ut. Dette var rotete forklart. Kilder, takk. Derfor øker sjansen til å få psykiske lidelser drastisk ved røyking av hasj, og det er derfor ulovlig. Alkohol har ikke denne effekten, og siden det har vært inne i vår kultur såpass lenge, blir det ikke gjort ulovlig. Hadde alkohol kommet på markede nå, så hadde det derimot blitt det. Tobakk øker sjansen for å dø av lungekreft, og McDonaldsmat øker faren for å dø av hjerte og karsykdommer. Alt kan være skadelig hvis det overdrives. Ved balansert bruk derimot, kan ofte fordelene ved rusen oppveie de potensielle skadevirkningene. Spørsmålet er heller; Hvilken rett har staten til å bestemme hva jeg skal putte i kroppen min? Når fikk staten eiendomsforhold til min kropp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå