Gå til innhold

Finnes et program som gjør Latex litt enklere?

Anbefalte innlegg

Det kommer til å bli mye Latex på meg framover. Finnes det et program som gjøre skrivearbeidet litt lettere, slik at jeg f.eks slipper å skrive Longrightarrow hver gang jeg skal ha en implikasjonspil? Jeg kunne for eksempel tenkt meg muligheten til å skrive Lo og deretter f.eks trykke TAB slik at maskinen skriver resten av kommandoen. Eller finnes det en mulighet i Emacs til å lage shortcuts?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lyx er sikkert et flott program. Men det var i utgangspunktet ikke en WYSIWYG eller GUI jeg tenkte på.

Man kan også skrive inn LaTeX-kommandoer manuelt i LyX. Men om det har noen slik "Auto Completion" som du ønsker, vet jeg sannelig ikke.

Med et søk i google på LaTeX og "Auto Completion", finner man både emacs-modus og egne programmer som ser ut til å være interessante.

LeD

Lenke til kommentar
Det kommer til  å bli mye Latex på meg framover. Finnes det et program som gjøre skrivearbeidet litt lettere, slik at jeg f.eks slipper å skrive  Longrightarrow hver gang jeg skal ha en implikasjonspil? Jeg kunne for eksempel tenkt meg muligheten til å skrive Lo og deretter f.eks trykke TAB slik at maskinen skriver resten av kommandoen. Eller finnes det en mulighet i Emacs til å lage shortcuts?

I editoren VIM/GVIM finnes muligheten:

www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/pdf/C-editing-with-VIM-HOWTO.pdf

HOWTOen er for C, men prinsippene er de samme for latex. Du kan autocomplete ved å matche mot ord i filen du editerer(default), eller ved å matche mot ord i en separat fil som du spesifiserer.

Jeg føler meg rimelig sikker på at du kan få lignende oppførsel i Emacs også, noe en kjapp google-søk på "autocomplete" og "emacs" vil besvare. Good luck...

Lenke til kommentar

er det ikke denne du trenger da??

Name: xemacs

Version: 21.4.11-2mdk

Size: 50133 KB

Summary: An X Window System based version of GNU Emacs.

Description: XEmacs (and regular GNU Emacs, too) is a self-documenting, customizable, extensible, real-time display editor. XEmacs is self-documenting because at any time you can type in control-h to find out what your options are or to find out what a command does. XEmacs is customizable because you can change the definitions of XEmacs commands to anything you want. XEmacs is extensible because you can write entirely new commands--programs in the Lisp language to be run by Emacs' own Lisp interpreter. XEmacs includes a real-time display, which means that the text being edited is visible on the screen and is updated very frequently (usually after every character or pair of characters) as you type.

To use XEmacs, you'll need to install the XEmacs binary. The xemacs package includes the standard XEmacs binary that most people will use. The XEmacs binary is dynamically linked, with both X11 and TTY (ncurses) support, but without mule (MUlti-Lingual Emacs, the Asian character set) support.

Lenke til kommentar
[Auctex høres jo helt glimrende ut. Jeg har nå lest litt om den om nettet, men er litt i tvil om hvordan jeg aktiverer den. Hvordan gjøres dette egentlig?

Du kan lese litt om dette her. Maskina web-serveren er gammel og treig, og jobber av og til svært hardt, så ha tålmodighet når du laster ned siden :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det desidert enkleste programmet å skrive latex i er Scientific Workplace. Versjon 3.0 har noen problemer (med fonter, men det kan fikses) i windows XP (vet ikke hvordan workplace fungerer i Linux), versjon 4.0 er tut og kjør også i XP. Programmet leveres av TCI software.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...