kverna Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Har også hatt inngrodd tånegl. Fikk den fjernet av en kirurg. Jeg fikk lokal bedøvelse i stortåa, så skjærte han vekk en liten stripe av neglen hvor den hadde grodd inn. Min kom faktisk tilbake og jeg måtte ha en til operasjon, dog en mindre en. Det er en viss % sjanse for at kirurgen ikke får skrapt vekk nok inne ved neglrota, så da kan den fortsette å vokse. Etter den andre operasjonen har neglen vært så god som ny! Anbefaler å få gjort det samme om du sliter med inngrodd negl. Off samme historien som meg det der. Han kutta ikke langt nok ned, eller riktig. Så istedet for en svak D bue fikk neglen en F, og senere en E form som gjorde det hele helt sinnsykt. Hadde like stort ÅPENT sår som en lillefingernegl på innsiden av storetåa, klarte ikke gå ordentlig og det peip i øra bare jeg kom borti den. Det gikk seg til etterhvert, men nå etter jeg prøvde å gå inn noen litt for små og smale sko har det kommet tilbake. Off, kommer vel til å slite med det en stund før jeg lærer at brede sko er veien å gå for meg. Legeskrekk har jeg fått av det også. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 hei. jeg har det samme problemet, og har hatt det i flere år. jeg har prøvd noe som heter ONIXOL. produsenten heter scholl og er svensk. det er en vidunder middel. for den hjelper virkelig. smøres på pr ganger om dagen(løser opp/mykgjør neglen), så er det over. ikke mere ekstreme smerter. og ikke noe kirurgi. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Fåes det uten resept? Hva med pris? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 18. april 2008 Del Skrevet 18. april 2008 morningstar665 hvordan gikk det egentlig med den tåa? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 hmm, nå har den vokst ut igjen, og like vondt Lenke til kommentar
Gjest Guest_milla_* Skrevet 25. september 2009 Del Skrevet 25. september 2009 jeg har en akkuratt lik tå, stortåa. dritvondt!! det er nede i neglegroåa ved siden. en kul med en liten gul verk i. når det blir trykk på den, holder jeg på å skrike meg i hjel!forslag på hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Har hatt negl som gjør litt vondt i sida a toa flere ganger, men går over når man får ned hevelsen for meg. Dvs vente et par dager eller bruke noe lokalt antiinflammatorsik, f eks cayenne pepper. Tror ikke det er det samme som inngrodd negl. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 som sagt ett par ganger tidligere, stikk til legen. jeg hadde det problemet på begge stor-tærne samtidig en gang, dro til legen, fikk opperert bort begge, så knaset jeg smertestillende ett par dager og holdt meg VELDIG rolig(gikk knapt på do). gikk MYE smertestillende, måtte ta virkelig sterke tabletter for å i det hele tatt orke å gå på do, selv da var det mye smerte lenge etterpå. legen hadde fjernet ca halve neglen på begge tærne, dett skjedde i opperasjonshallen på ett sykehus. fastlegen min hadde ikke lyst til å ta det selv. det gikk da over og kom tilbake på den ene tåa etter veldig kort tid, dro da til fastlegen igjen, han fjernet da ca en halv centimeter av negleroten, var ett par dager hjemme igjen, var ikke vondt i det hele tatt. verste med operasjonen var kanskje å høre freselyd komme fra tærne og kjenne bacon-lukt, og vite at det er kjøttet mitt som lukter... Lenke til kommentar
Lineplx Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 (endret) Tips vet ikke om noen har sakt dette før men dette funker som faen lindrer smerten i løpet av 2 min. Det du gjør du klipper rett ned med en side avbiter helt ytterst på neglen på den siden den er inngrod på.(bare ned til huden IKKE begynn å klipp lengere enn du ville klipt neglene, bare vertikalt klipp istedenfor horisontalt) Så tar du taki den lille tampen som er igjen bite tenna sammen og dra den av... med dette vil du dra den ut lindre smerten og det vil bli bra igjen fort som f. Har vært hos legen for dette problemet før han klipte halve neglen min å skrapte huden under VIL IKKE REKOMENDERE, det blir bra igjen. bare prøv=D Endret 29. september 2009 av Lineplx Lenke til kommentar
blixbox Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Legen min fjerna hele negelen på stortåa mi. Klippet fra tåspissen og helt inn til rota før han tok tak med tang og bare dro de to delene ut. Fikk vite i ettertid at det kanskje ikke var beste måte å gjøre det på, men har faktisk ikke vært plaget i det hele tatt siden. Lenke til kommentar
slett meg plz Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Tips vet ikke om noen har sakt dette før men dette funker som faen lindrer smerten i løpet av 2 min. Det du gjør du klipper rett ned med en side avbiter helt ytterst på neglen på den siden den er inngrod på.(bare ned til huden IKKE begynn å klipp lengere enn du ville klipt neglene, bare vertikalt klipp istedenfor horisontalt) Så tar du taki den lille tampen som er igjen bite tenna sammen og dra den av... med dette vil du dra den ut lindre smerten og det vil bli bra igjen fort som f. Har vært hos legen for dette problemet før han klipte halve neglen min å skrapte huden under VIL IKKE REKOMENDERE, det blir bra igjen. bare prøv=D hmm, tror jeg har gjort noe lignende bortsett fra at jeg ikke behøvde klippe den først. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Tips vet ikke om noen har sakt dette før men dette funker som faen lindrer smerten i løpet av 2 min. Det du gjør du klipper rett ned med en side avbiter helt ytterst på neglen på den siden den er inngrod på.(bare ned til huden IKKE begynn å klipp lengere enn du ville klipt neglene, bare vertikalt klipp istedenfor horisontalt) Så tar du taki den lille tampen som er igjen bite tenna sammen og dra den av... med dette vil du dra den ut lindre smerten og det vil bli bra igjen fort som f. Har vært hos legen for dette problemet før han klipte halve neglen min å skrapte huden under VIL IKKE REKOMENDERE, det blir bra igjen. bare prøv=D Er enig i dette, dette fungerer bra. Det er kanskje ikkje ein kur men problemet forsvinner og det blir lengre og lengre mellom kvar gong du treng å gjere dette. Har også funnet ut at det er greit å bruke ei lita tang slik at du får godt tak i den splinten/hjørnet du klipper av, da er det lett å dra opp heile den delen av naglen som graver seg ned. Det kan også være lurt å vaske og desinfisere såret slik at du får skylt ut det som er av betennelse der nede samt at du ungår å få ny betendelse. Lenke til kommentar
Gjest Vidar Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Klipp neglen rett av heretter, altså ingen avbøyning i kantene. Da blir neglen stående litt i spenn og graver seg forhåpentligvis ikke innover. Stikk også gjerne til en fotpleier og få en "pakning" under neglen, dette vil også hindre at neglen graver seg innover. Fotpleieren fikser i grunn det meste, men det kan blø mye og gjøre vondt. Kjøp hydrogenperoksid 3% på apoteket og bruk dette til og rense med på egenhånd. Bare hell rett på, og la det trekke så lang inn og ned som det går. Grønnsåpefotbad er også bra, men apotekgrønnsåpe (barnengens) er å foretrekke. Hvis du skal operere etter hvert, ikke ta noe av selve neglerota. Dette er en irreversibel operasjon, og det er jo litt kjipt hvis det ikke funker. Mange som opererer neglerota må operere igjen og igjen, og har til slutt bare en halv negl. Bedre om legen bare skjærer til kanten av neglen, det kan funke vel så bra. Da jeg opererte tåa, kutta legen av lyt av neglen, men måtte tilbake å gjøre det igjen. Den bedøvelsen er ikke akkurat tilfredstillende. Etterhvert forsvant problemet, men har dukket opp igjen nå, på andre siden sv tåa. Lenke til kommentar
Gjest anonym. Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 jEG hadde en inngrodd tånegl i ca. to år. Neglen hadde vokst inni kjøttet og det gjorde kjempe vondt. Jeg klippet og klippet, men det hjalp ikke i det hele tatt, fikk betennelse. Legen sa jeg må operere, og det gjorde jeg. Operasjonen gikk KJEMPE greit. Kirurgen satte på bedøvelse og gikk. Han kom tilbake etter ... tipper 10 minutter og begynte jobben sin. Han brukte ca. 5 - 7 minutter. Det gikk fort. Så var det bedøvelsen. Jeg fikk to stikk på hver side av tåen. Jeg vil ikke si at gjorde vondt, men bare at det var SKIKKELIG ubehagelig. Følte som om han stakk sprøyten langt inn. Selv med bedøvelse kan man kjenne at kirurgen tar på tået, men bare at det ikke gjør vondt. Jeg synes ikke at det var noe som gjorde vondt, verken bedøvelsen eller operasjonen, men det var bare VELDIG VELDIG ekkelt, spesielt når bedøvelsen begynner å virke. Aæsjjjjjjjjjj- Er glad den er OVER. hadde gruet meg til det lenge. Lenke til kommentar
tutla Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Jeg har vert plaget med innegrodd tånegl og kronisk neglrotbetennelse i over tre år: og iløpet av tre år har jeg gått gjennom tre opperasjoner. Jeg tar min fjerde nå til jul. Jeg prøvde først i 1 og et halvt år bøyler, teip og andre tips fra leger og fotpleiere, men ingenting funka. Jeg vil annbefale å ta en opperasjon og ikke dvele for mye med andre ting, for er det gale nok så er det ingenting annet som hjelper! Lenke til kommentar
Gjest Ingrodd negl Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Jeg har hatt problemer med neglende mine nå i tre/fire år og har gjennomgått 5 operasjoner. Nå skal jeg til legen om 1 uke, guer meg skikkelig. Lenke til kommentar
Babydoll Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Hei! Jeg har nå vært plaget med inngrodd negl i et halv år nå, det har begynt å gjøre skikkelig vondt, jeg har tatt skallpelen hjemme å skjært bort den delen som var skikkelig vond det har begynt å vokst igjen under der neglen satt før så jeg håper det er gode nyheter?, blitt mindre vondt enn det er nå da MEN det er fortsatt en bit under som er lengre inn som jeg ikke får tak i. Jeg har kontaktet fastlegen min å spurt om råd og han sa jeg skulle sette strikk under, jeg har forsøkt uten hel, jeg får den ikke under=( Noen forslag? Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 Hei! Jeg har nå vært plaget med inngrodd negl i et halv år nå, det har begynt å gjøre skikkelig vondt, jeg har tatt skallpelen hjemme å skjært bort den delen som var skikkelig vond det har begynt å vokst igjen under der neglen satt før så jeg håper det er gode nyheter?, blitt mindre vondt enn det er nå da MEN det er fortsatt en bit under som er lengre inn som jeg ikke får tak i. Jeg har kontaktet fastlegen min å spurt om råd og han sa jeg skulle sette strikk under, jeg har forsøkt uten hel, jeg får den ikke under=( Noen forslag? Det er altså betent? Ligger vel i det med inngrodd negl. Det er vel mulig å få pencelin for å få vekk betennelsen og så begynne å klippe negelen rett over, altså ikke klippe etter negelens form, men klippe en rett linje. Hvertfall det jeg fikk beskjed om for to-tre år siden. Om det ikke blir forbedring er en operasjon ganske greit. Da fjerner de en liten del av negelen og det betente. Gå til fastlegen og vis fram tåen. Lenke til kommentar
Babydoll Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Hei! Jeg har nå vært plaget med inngrodd negl i et halv år nå, det har begynt å gjøre skikkelig vondt, jeg har tatt skallpelen hjemme å skjært bort den delen som var skikkelig vond det har begynt å vokst igjen under der neglen satt før så jeg håper det er gode nyheter?, blitt mindre vondt enn det er nå da MEN det er fortsatt en bit under som er lengre inn som jeg ikke får tak i. Jeg har kontaktet fastlegen min å spurt om råd og han sa jeg skulle sette strikk under, jeg har forsøkt uten hel, jeg får den ikke under=( Noen forslag? Har gjort det men han sa bare den skulle vokse ut=P skjønte ikke helt det fordi hvis den vokser enda mer, vokser den enda lengre inn? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg har vært til lege to ganger. Operasjon nr. 1 ble utført på det lokale legesenteret hvor det ble tatt i bruk en gammeldags metode som involverte kutting i tå, skraping i neglroten og sytråd gjennom tåa. Dette medførte ekstreme smerter i etterkant av operasjon, jeg måtte få kraftige smertestillende og bruke krykker i en stund etterpå. Operasjon 1 endte med at 1 av 2 tær ble ok, men problemet kom altså tilbake på den ene tåa. Operasjon nr. 2 ble utført på sykehus hvor det ble tatt i bruk en mer moderne metode hvor legen brukte en Q-tip med et middel som etset vekk neglroten, slik at den ikke vokste ut igjen. Ingen sting denne gang. Denne operasjonen medførte ingen smerter i etterkant. Hadde ikke bruk for krykker og kunne gå på foten rett fra operasjonsbordet. Dersom dere har mulighet, spør om metode nr.2 da den er mer effektiv og medfører null smerte i etterkant. Lokalbedøvelse var nødvendig under begge operasjonene, noe som kan gjøre veldig vondt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå