GRØNÅS Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Er Ubuntu Studio godt egnet som OS for lyd/musikk? Eller skal jeg velge XP/Vista og kjøpe et musikkprogram i stedet? Egentlig vil jeg velge Ubuntu Studio, siden det er gratis. (jeg gidder ikke å få slike svar som: "XP/Vista! for det er best!" eller noe) Endret 27. november 2007 av LatX Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Tror ubuntu studio har en del godbiter som f.eks custom "low latency" kernel og slikt som gjør den til et godt valg. Har ingen erfaring på dette selv. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det du kanskje vil oppleve som et problem, er at det kan være dårlig støtte for maskinvare. Mitt Creamware-kort har f.eks. ingen støtte i Linux Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Tror ubuntu studio har en del godbiter som f.eks custom "low latency" kernel og slikt som gjør den til et godt valg. Har ingen erfaring på dette selv. Dette er et av de beste argumentene ja Med et elendig integrert lydkort får jeg presset latency ned i 12.5ms i ubuntustudio. I Windows lå det vel på 150-200ms. Ellers synes jeg ubuntustudio er et godt valg generelt. Mye god programvare, men det må kanskje tukles og fikses litt mer enn i f.eks. Cubase under Windows. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Vet ikke hva du skal bruke Ubuntu Studio til, men må slenge på at jeg har testet ut et keyboard med Rosegarden. Var litt spent på om i hvilken grad MIDI var støttet «ut av boksen». Men plugget i USB-kabelen og etter noen minutter kunne jeg spille til og fra keyboardet. Overraskende greit! Når det gjelder HD-recording o.l. har jeg kun testet Audacity i band-sammenheng (spor-på-spor). Det fungerte greit som bare det. Nå kjører jeg kun «standard» Ubuntu 7.10 uten den low-latency-kernelen. Så det er sikkert enda mer å hente fra hardwaren med den kjernen (som er i Ubuntu Studio). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå