teaspoon Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Noe som slo meg når jeg var ute og ryddet i verkstedet i går, og oppdaget att hunden min satt borte på kanten av plena og så på at jeg arbeidet, da startet jeg å tenke. Hva går gjennom hodet på han nå? Sitter han og tenker? Kan hunder i det hele tatt tenke? Men ikke minst hvordan høres det ut i hodet på hunder når de tenker? Når vi mennesker tenker så foregår jo dette på vårt eget språk, men hva med hunder? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Har tenkt på dette jeg også, men jeg har katt. Katten min sitter gjerne i vinduskarmen i flere timer og glaner ut i tom natur og sperrer opp øya bare en kvist beveger seg litt. Lurer på hva de tenker på, men jeg tipper de tenker med kattestemme/mjau Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Ja har de ett eget språk? Det er vel "bevist" at delfiner og hvaler har ett slags "språk", men hos hunder så er det vel mer toneleie og kroppsspråk er det ikke det da? Forøvrig godt å se at det ikke bare er jeg som tenker på slike syke ting Endret 27. november 2007 av teaspoon Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Tenkt på det sinnsykt mye selv. Men jeg tror at dyr som er smarte nok til det, tenker ikke med ord, men de vet hva tingene er. Bare de vet ikke hva det heter på vårt språk. Slik som når man tenker på en ting og man ikke husker hva det heter. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 De tenker vel mer konkret, ikke abstrakt.. Lenke til kommentar
gigax Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Vil tro det går for det meste i kroppsspråk og lyder/oppførsel hos de fleste dyr. I alle fall hos hunder o.l. Men, ingen vet vel helt sikkert. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Vi mennesker tenker da heller ikke så mye i språk. Hvis man f.eks. er sulten, tenker man ikke "nå hadde det vært godt med en saftig biff," man ser kanskje heller for seg en biff og tenker på smaken av den eller noe slikt. Hunder tenker nok ikke så veldig mye i forhold til oss mennesker, men den tankevirksomheten er nok mest i form av impulser, tror jeg. De handler helt og holdent ut fra innskytelser, og tenker nesten aldri over hva de skal gjøre og hvorfor de gjør som de gjør. Lenke til kommentar
teaspoon Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Tja, om vi ser på f.eks. gjeterhunder så går jo det på problemløsning, hvor er den siste sauen, hvordan kan jeg få den over dit osv uren å la de andre løper løpsk osv. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 17. desember 2007 Del Skrevet 17. desember 2007 Hvis vi konsentrerer oss, kan vi tenke og gjøre ting uten å ha en indre monolog, jeg tror det er på den måten dyr tenker. Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Hvis vi konsentrerer oss, kan vi tenke og gjøre ting uten å ha en indre monolog, jeg tror det er på den måten dyr tenker. Nettopp det. (Gammel tråd, men svarer allikevel ) Lenke til kommentar
Thefka Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Fortsatt gammel tråd, men det er interessant det som tas opp. Jeg forestiller meg at hunder tenker veldig konkret, i bilder, følelser, lyder og smaker. Men aller mest i lukter, siden dette er deres mest velutviklete sans. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Og hvordan i all verden hadde du trodd noen som helst kunne svare deg på dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå