ForzaRoma Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Forsøker å installere ubuntu 7.10. Etter å ha valgt brukernavn osv kommer jeg til partisjoneringsbiten. Der velger jeg "veiledet-bruk hele disken", da jeg ikke har planer om å kjøre noen annet OS. Når den så starter å installere, går den til 5%, hvor det etter en stund kommer opp feilmeldingen: "Klarte ikke å montere et filsystem av typen ext3(SCSI3 (0,0,0) partisjon på nr. 1 (sda)) på /. Hva skal jeg gjøre for å komme videre, den går bare tilbake til partisjoneringsvalgmenyen? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Meget merkelig, og det er nok flere mulige svar: CD-en inneholder feil - test CD ved oppstart Harddisken inneholder en feil - har du S.M.A.R.T., har du tidligere hatt problemer med disken? Driverproblemer / bug - Ubuntus feil, muligens ikke så mye å gjøre Siden det står SCSI, har du SCSI, eller er det S-ATA? Lenke til kommentar
ForzaRoma Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Meget merkelig, og det er nok flere mulige svar:CD-en inneholder feil - test CD ved oppstart Harddisken inneholder en feil - har du S.M.A.R.T., har du tidligere hatt problemer med disken? Driverproblemer / bug - Ubuntus feil, muligens ikke så mye å gjøre Siden det står SCSI, har du SCSI, eller er det S-ATA? PC-en er helt ny (laptop), og det er første gang jeg legger inn OS. Harddisken er type S-ATA. Kan en mulighet være å vælge type egendefinert partisjonering, og så velge 100%? Da blir den i så fall på 105 GB, men den totale diskstørrelsen skal være på 120 GB. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 PC-en er helt ny (laptop), og det er første gang jeg legger inn OS. Harddisken er type S-ATA. Kan en mulighet være å vælge type egendefinert partisjonering, og så velge 100%? Da blir den i så fall på 105 GB, men den totale diskstørrelsen skal være på 120 GB.Du kan prøve. At den blir på 105 og ikke 120 er ikke noe som er spesielt med den måten å partisjonere på, det har med problemstillingen om kilo er 1000 eller 1024 når det gjelder bit/byte. Du kan lese mer om den problemstillingen på Wikipedia. Søk etter kibi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå