gorg Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 er det noen pumper som man ikke trenger å koble til veggen separat? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Et fantastisk formulért spørsmål! KOKO!! Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 det er der sikkert men er ikke sikker på at det er lurt å bruke dem. Siden disse ikke er jordet kan d bli litt kjipt hvis det skulle kortslutte nedi vannet. Lenke til kommentar
Zolo Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Microplex har en vannpumpe som går på 12V men den er dyr Lenke til kommentar
Bach Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Før trafoen i strømforsyninga er det både 220V og jord. Går helt fint å lodde kabelen fast der. Skal du ha egen bryter til pumpa så sørg for at den tåler 220 volt, og den bør helst være topolet. Lenke til kommentar
dangerc Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 microplex.no selger noen overganger så du kan koble pumpen til en vanlig psu. tror det heter swiftech relekit eller no. Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Et fantastisk formulért spørsmål! KOKO!! Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 microplex.no selger noen overganger så du kan koble pumpen til en vanlig psu. tror det heter swiftech relekit eller no. ... noe som ikke anbefales. Som kjent er 12v pumper langt mindre dritssikre som 220V ! Så det anbefales å kjøre den "direkte fra veggen". Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 microplex.no selger noen overganger så du kan koble pumpen til en vanlig psu. tror det heter swiftech relekit eller no. ... noe som ikke anbefales. Som kjent er 12v pumper langt mindre dritssikre som 220V ! Så det anbefales å kjøre den "direkte fra veggen". Overgangen sørger kun for at pumpen starter sammen med systemet. Den trekker ikke strømmen fra PSU. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 microplex.no selger noen overganger så du kan koble pumpen til en vanlig psu.tror det heter swiftech relekit eller no. Å kalle et rele for "overgang" er vel å trekke betydningen av ordet "overgang" en smule for langt. :wink: Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Kjøp ei 230volt pumpe. mye mer drift sikker. som har blitt sagt litt lenger oppe her. Bruk et relee eller så kan du jo også som sagt litt lenger oppe her. bare boble den føre trafoen i psu'n din., Men kan du ikke å koble relee eller ikke har peiling på elektronikk i det hele tatt. ville jeg fått noen andre til å gjøre det for deg. Lenke til kommentar
TaliDaniel Skrevet 15. mars 2003 Del Skrevet 15. mars 2003 Uansett å kalle relè for overgang fjerner et relè's funksjon og mening :-) Har du stort nok kabinett kan du jo mekke en egen eller sette inn en flerkontaktsboks m/jord....så kjører du alle ledningene inn via en ledig pci-slot-åpning...dermed trenger du bare 1 ledning ut 8) Ellers mener jeg å huske fra mine elektro-tider at det fins konvertere....altså fra 12-til-230V og har du det er det jo ikkeno problem....da sparer du plass, ledninger + at du fortsatt kan kjøre en fet pumpe. Ellers anbefaler jeg deg å sjekk med diverse "akvariumsleverandører".....fins en del av dem......(gjør et google-søk) - men pass på prisen.....F.eks Eheim pumpene (som er akvariumspumper" koster dobbelt så mye i ei akvariumssjappe enn hos f.eks microplex. Sp trikset må være å finne ei pumpe du ønsker for så å bestille den via microplex eller en annen forhandler av det "merket". Chill - Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 16. mars 2003 Del Skrevet 16. mars 2003 microplex.no selger noen overganger så du kan koble pumpen til en vanlig psu. tror det heter swiftech relekit eller no. ... noe som ikke anbefales. Som kjent er 12v pumper langt mindre dritssikre som 220V ! Så det anbefales å kjøre den "direkte fra veggen". Overgangen sørger kun for at pumpen starter sammen med systemet. Den trekker ikke strømmen fra PSU. Oki, det visste jeg ikke. :oops: Men det anbefales fortsatt ikke. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 På innovatek sine sider har de nå en eheim 1046 som går på 12 volt. Får bare håpe at noen butikker tar den inn. Hadde vært greit å hatt en slik istedet for ledning ut av kabinettet som jeg har nå. Ser ut for meg som om microplex kvitter seg med innovatek i sitt sortiment, men databutikken.com tar de kanskje inn om en roper høyt. Kan sikkert bestille en, selv om det vil ta litt tid. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 På innovatek sine sider har de nå en eheim 1046 som går på 12 volt.Får bare håpe at noen butikker tar den inn. Hadde vært greit å hatt en slik istedet for ledning ut av kabinettet som jeg har nå. Men det _må_ du jo ikke. Rele-kit har vært nevnt, alternativt kjøpe et rele og noen ledniger som koster opptil flere 10kroninger. Lodde et par ledninger i PSU og på rele og du har en fiks ferdig kobling som er solid, trygg og billig uten en eneste ekstra ledning ut av kabinett. Dessuten risikerer du å måtte oppgradere PSU pga ekstraforbruket punpa utgjør. Kan ikke tenke med den har et uvensentlig forbruk. Ulempen med 12V motor er at den krever mye mere strøm enn 230V motoren og dette kan gå utover driftsikkerheten. Fordelen er at du _aldri_ vil ha problemer med at den har problemer med å komme i gang slik enkelte har hatt med noen pumper. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Uansett å kalle relè for overgang fjerner et relè's funksjon og mening :-) Har du stort nok kabinett kan du jo mekke en egen eller sette inn en flerkontaktsboks m/jord....så kjører du alle ledningene inn via en ledig pci-slot-åpning...dermed trenger du bare 1 ledning ut 8) Hvilke "alle ledninger"? Har du mange pumper installert? Ellers mener jeg å huske fra mine elektro-tider at det fins konvertere....altså fra 12-til-230V og har du det er det jo ikkeno problem....da sparer du plass, ledninger + at du fortsatt kan kjøre en fet pumpe. Snakker om å gå over bekken over vann. Du skal altså ta ut 12V likestøm transformere denne opp til 220V og choppe den opp og bygge opp en vekselstrøm? Joda aparatene finnes, men de er dyre, avgir mye varme og tar en masse plass. Altså en svært dårlig løsning om man sammenlikner med et rele som jo er alt man skal og bør bruke dersom man vil unngå egen bryter og kabel til pumpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå