Gå til innhold

Blinker du på folk med lysfeil?


Ditech

Anbefalte innlegg

At senkesettet på bilen ikke er ført inn i bilens vognkort, og dermed ikke godkjent. Da får man en mangellapp (at bilen ikke oppfyller tekniske krav) og man får en frist man skal ha vist bilen til Statens Vegvesen innen, eller så blir man avskiltet. Om du velger å få bilen godkjent med senkingen, eller sette tilbake originale fjærer og eventuelt dempere.

 

Godkjennes må det i allefall.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Øh! leste her i tråden...

 

Er det ikkje nok med kun parklys om dagen?

Ikkje det at eg har tenkt å bruke det men, skrur alttid brytern heilt over, så xenonene tenner opp (tuneller osv greit med litt lys!)

Parkpærene er foresten hakket kvassere også trur eg, for å opprettholde markeringen på bilen om xenon nærpæra skulle finne på å ryke. 6 watt trur eg dei er, orgniale.

 

Møter eg folk med langlys... på med langlysa til dei har passert...

Møter eg folk uten lys, 1-2 blink med langlysa.

Møter eg folk med meir enn 2 lys mot meg, som regel på med langlysa til dei har passert, spørs kor stertke / irriternede / kor masse av mitt synsfelt eg mister.

 

Ser det er mange turister som ikkje veit kor lysbrytern er på bilen sin.

 

Høyrte ein historie på ein fest ein gang trur eg det var....

I allefall var det ein bil som kom bak ein anna bil som hadde på langlys. Bilen frammom prøvde å signalisere med bremselys og tåkelys bak, men hjalp ikkje. Det var ein smal veg, så forbikøyring var ikkje akutelt. Til slutt stoppa han midt i vegen, gjekk bak til bilen bak, han/ho sveiva ned ruta, fyren stakk hånda inn og knekte av nedblendingsbrytern og sa at denne hadde han/ho faen ikkje bruk for...

Lenke til kommentar

Det er sånn tankegang som jeg ikke liker. De færreste vet selv hvordan sine egne grøftelys ser ut. Det er utrolig mye feiljusterte lamper der ute.

 

Brukt feil blender grøftelys mye. Ved våt asfalt, i kombinasjon med nærlys etc har grøftelys en mulighet for å blende.

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

det er i såfall kun innbilt blending- sitter du i bilen og irriterer deg over grøftlys å ser på dem så blender de. men om du derimot ser forbi bilen slik du skal så blender det ikke! desuten så har man jo lov å kjøre med grøftlys å parklys blender de mindre da eller? grøftlysa er jo akkurat de samme!

Lenke til kommentar
det er i såfall kun innbilt blending- sitter du i bilen og irriterer deg over grøftlys å ser på dem så blender de. men om du derimot ser forbi bilen slik du skal så blender det ikke! desuten så har man jo lov å kjøre med grøftlys å parklys blender de mindre da eller? grøftlysa er jo akkurat de samme!

 

Ja, for all del. All blending er innbilt. Leser du i det hele tatt hva jeg skriver? I rette forhold (våt asfalt) vil lys som lyser rett ned i asfalten foran bilen bli kastet tilbake og skape blending. Ved mye ettermonterte grøftelys er de heller ikke stilt ned riktig, med det resultat at de lyser rett frem eller opp, og i ansiktet på møtende biler.

Lenke til kommentar

jeg har til dags dato aldri blitt blendet av grøftlys. Jeg bruker disse selv, men da sammen med parklys. eneste gangenen jeg bruker grøftlys og fjern/nær er på de trange gårdsveiene rundt her. Jeg mener hvertfall det at om dere ikke hadde tenkt så fælt på disse grøftlysa hadde dere ikke lagt merke til de en gang.

 

En ting som virkelig irriterer i trafikken er folk som ikke gidder å bruke blinklys, disse folkene er med på å skape farlige situvasjoner og på å skape mindre flyt i trafikken. La oss heller rette iritasjonen mot disse sjåførene. er sikkert bare 50% av folk med lappen som klarer å bruke blinklys riktig i en rundkjøring

Lenke til kommentar
jeg har til dags dato aldri blitt blendet av grøftlys. Jeg bruker disse selv, men da sammen med parklys. eneste gangenen jeg bruker grøftlys og fjern/nær er på de trange gårdsveiene rundt her. Jeg mener hvertfall det at om dere ikke hadde tenkt så fælt på disse grøftlysa hadde dere ikke lagt merke til de en gang.

 

Kun tåkelys (+ parklys) kan potensielt blende mer enn kun nærlys (+ parklys) fordi tåkelys gjerne sprer lys i en mye bredere vinkel enn nærlys. Riktig innstillte nærlys skal lyse mot høyre, men det gjør altså ikke nødvendigvis alle tåkelys. Gidder ikke å diskutere alskens unntak, for dem er det selvfølgelig en del av, men generelt er det uansett slik.

 

Når det gjelder kombinasjonen nærlys + grøftelys så er det jo opplagt hvorfor dette er forbudt. Det gir ikke bedre lys for sjåføren og blender i mange tilfeller møtende bilister dobbelt så mye som nødvendig. Dersom jeg får en bil med tåke+nærlys bak meg så føler jeg egentlig bare det er ren høflighet å sette på mitt eget tåkelys bak. Kan jo hende bilisten bak meg har observert en tåke jeg ikke har rukket å oppdage ennå ..og jeg vil jo bli sett.

Lenke til kommentar

Plager det dere hvis dere møter en bil på kvelden med fjernlys + tåkelys eller nærlys + tåkelys, men som skrur av tåkelysene før dere blir "blendet"? Det hender jeg gjør det, fordi jeg syns jeg får bedre oversikt over kantene av vegen, som er ganske smal opp til meg.

Lenke til kommentar

Selv blir ikke jeg så veldig plaget av det, så lenge grøftelysa er riktig stilt. Bruker også å kjøre med grøftelys når det er ut på landeveier. Er så forbanna mye hjort ute på veien om kveldene, og krøftelysa er GULL verdt da. Har vært alt for nærme et par ganger.

Lenke til kommentar
Haha.. jeg synes jeg ser det.. en hjort sitter i veikanten 5 meter foran deg.. bånn brems, og du klarer å reagere, bremse og stoppe på de 5 meterene :p

Var så nærme en gang at jeg så hjorten rett inn i øynene. Klarte akkurat og legge meg over i andre kjørefeltet, og da var det flaks at det ikke kom biler imot og at hjorten stoppa opp. Så heretter er det ikke mye grisekjøring om natta på mørke landeveier og på med grøftelys!

Lenke til kommentar

Det store spørsmålet er om du ville klart å reagere om du BARE hadde grøftelys/tåkelys påslått? Det tviler jeg på.

 

Prøv å slå av alt annet enn grøftelys/tåkelys, så skal du se at det er ikke mye du ser. Klarer du å si at dette er sikkert å kjøre med, og at du vil klare å se hindringer godt nok, så har du feiljusterte lys. Kommer du til konklusjonen at du rett og slett ikke ser en dritt, så vet du hvor lite (dvs. ingenting) de har å si på hvor mye du ser av hjort, elg, osv. som er i veikanten.

Lenke til kommentar

Det jeg vil frem til er at det er ikke grøftelysene som gir deg sikten, men det er veldig lett å tro. Slår man av alt annet av lys, så vil man kunne se at grøftelys/tåkelys gir ingen effekt på hvor langt man ser uansett retning. Nærlys vil alltid lyse lengre i alle retninger.

 

Det er veldig lett å tro at den sterke lysstripa som grøftelys gir automatisk gir mer sikt, men det er altså feil. Akkurat de samme områdene lyser også nærlys.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at grøftelys ikke gir meg noe mer sikt fremover, men det gir meg bedre breddesikt. Hvis jeg slår av og på grøftelys kombinert med kjørelys/fjernlys, ser jeg stor forskjell (som sagt kun til sidene). Og det er jo nettopp der hjorten dukker opp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...