Gå til innhold

Blinker du på folk med lysfeil?


Ditech

Anbefalte innlegg

Hmm frontlyktene på bilen min lyste litt svakt et par kvelder, fikset det et par dager senere. Men selv om jeg var fullt klar over det, blinka folk til meg sikkert et par hundre ganger i løpet av de dagene, naturligvis for å være snill og gjør meg varsom, men litt irriterende var det jo også. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

... og kjører man uten lys med vilje, så fortjener man blinkingen. ^^

 

Har for litt siden vært noen leserinnlegg i lokalavisen her, der en mann klaget på hvordan folk kjører ulovlig i Grenland, med grøftelys og parklys. Så har man de som svarer, som sier at xenon er mye mer plagsomt, og at de kjører med grøftelys i tillegg til nærlys, for å få bedre sikt utover sidene. Rimelig underholdende, samt at det vekker litt hat i meg.

Lenke til kommentar
Neida, bilen min er ikke sær den.. Bare jeg som ikke gidder å fomle meg til å blinke på disse andre folkene, såvidt jeg gidder og tute på totalt idioter i trafikken :p

 

Edit, blinker med tåkebaklyset hvis noen rett bak meg har på fjernlysa sine..

 

Blinka engang på en kar som lå helt oppi rævva på bilen min, han ble mildt sagt forbannet og kjørte enda lengre oppi rævva på meg satt på 2 stk 1000 metere :thumbdown:

 

 

har vært oppi samme situasjon som deg bare med POLITIET det endte med ny bakpart til meg på politiets regning etter at jeg hadde blinket med bremselys og tåke bakelyset en del ganger :thumbup:

Lenke til kommentar
... og kjører man uten lys med vilje, så fortjener man blinkingen. ^^

 

Har for litt siden vært noen leserinnlegg i lokalavisen her, der en mann klaget på hvordan folk kjører ulovlig i Grenland, med grøftelys og parklys. Så har man de som svarer, som sier at xenon er mye mer plagsomt, og at de kjører med grøftelys i tillegg til nærlys, for å få bedre sikt utover sidene. Rimelig underholdende, samt at det vekker litt hat i meg.

Folk som kjører uten lys med vilje har jeg aldri møtt på, men er nok ikke noe overraskelse dette. Er nok av retarder som bryr seg ikke om de setter seg selv og andre i fare.

Lenke til kommentar

De fleste land er det vel ikke påbudt med kjørelys på dagtid. Er stort sett bare i skandinavia det er/har vært påbudt/vanlig med (automatisk) kjørelys.

 

Tenk når det går opp for regjeringen hvor mye CO2 som slippes ut pga. kjørelys :p Da blir det kjørelysavgift :p

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
De fleste land er det vel ikke påbudt med kjørelys på dagtid. Er stort sett bare i skandinavia det er/har vært påbudt/vanlig med (automatisk) kjørelys.

 

Tenk når det går opp for regjeringen hvor mye CO2 som slippes ut pga. kjørelys :p Da blir det kjørelysavgift :p

Tett etterfulgt av oksygenavgift. For vi er aktive brukere på det området også.

Lenke til kommentar

Det er faktisk forbausende mange her som kjører med parklys på, som om de har glemt å ta på nærlys. Da blinker jeg for å gjøre dem oppmerksomme.

 

Det er også en del som kjører med tåke/grøftelys og nærlys samtidig og da hender det at jeg varlser.

 

Jeg lurer forresten på om det er lov å kjøre med parklys og tåke/grøftelys? Eller er det bare etter forholdene?

Lenke til kommentar
Et spørsmål, som er halvveis offtopic: Er det ikke påbudt med kjørelys i utlandet, blant annet mange andre europeiske land? Jeg legger merke til at i mange filmer som inneholder bilscener, hender det ofte at ingen bilene på vegen bruker lys.

 

 

I de fleste andre land i europa er det faktisk ikke tilatt å bruke kjørelys på dagtid.

Det er fordi at om noen bruker lys på dagtid blir der vanskligere å se de som ikke bruker det.

Lenke til kommentar
Et spørsmål, som er halvveis offtopic: Er det ikke påbudt med kjørelys i utlandet, blant annet mange andre europeiske land? Jeg legger merke til at i mange filmer som inneholder bilscener, hender det ofte at ingen bilene på vegen bruker lys.

 

 

I de fleste andre land i europa er det faktisk ikke tilatt å bruke kjørelys på dagtid.

Det er fordi at om noen bruker lys på dagtid blir der vanskligere å se de som ikke bruker det.

 

 

går ut fra at det er i EU du mener (og antagelig en del andre plasser også....), men hørte snakk om at det skule innføres nye regler innenfor EU som skulle gjøre det påbudt med kjørelys/nærlys uansett tid på dagen

 

Om dette er innført enda vet jeg ikke, men sist jeg hørte snakk om det var i våres...

dette skulle vist nok også bli innført ved hjelp fra NORGE (av alle plasse i denn verden)

Men om, når, hvor og hvordan dette skulle gjøres vet jeg ikke..... :hmm:

Lenke til kommentar

Om alle bare later som ingenting mens de sitter der, blendet, hvordan skal vi da bli kvitt problemet? Feil lysbruk er et økende problem i mine øyne (hehe), og er man idiot nok til å tro at du har bruk for det ekstra lyset to meter foran bilen, så fortjener man å bli blendet tilbake.

 

Folk med ettermontert xenon som blender bør virkelig ta seg en bolle og tenke hvilke risiko de utsetter andre for, for en dag smeller det, når kjøretøy som kommer imot får sikten sin ødelagt, og treffer en fotgjenger.

Lenke til kommentar

Har mer tro på økt bøte-frekvens for feil lysbruk enn å ta igjen med samme mynt. Sistnevnte er faktisk bare med på å økte faktoren enda mer. Ser helt klart problemet og hvor irriterende det er, misforstå meg rett, men blende tilbake er med på gjøre problemet verre, ikke bedre.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Politiet bryr seg ikke om problemet, det beviser de gang på gang. For noen uker siden var det storkontroll i Skien, der de fokuserte på rånemiljøet. Var vel ikke en person som ble bøtelagt for lysene. Folk med det verste eksempelet på blendende xenon fikk ikke en kommentar engang - men mangellapp for senking var de flinke til å dele ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...