Runar Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Så lenge man ikke ser rett inn i grillen på bilen i mot er det ikke noe problem om folk ikke blender ned. Sett ned farten og se rett fram, til høyre for bilen (der du egentlig skal se) så går alt bra. Det at alle blir blendet er bare tull. Selv blender jeg ikke ned for møtende bilder i f.eks. venstresvinger, hvor jeg ligger i høyre felt. Jeg har aldri (merk ordet) opplevd at noen har klaget på dette. @Ditech : Folk som deg skulle ikke hatt lappen. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Egoister som tror at tåkelys+nærlys gir de bedre sikt skulle aldri hatt lappen. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Selv blender jeg ikke ned for møtende bilder i f.eks. venstresvinger, hvor jeg ligger i høyre felt. Jeg har aldri (merk ordet) opplevd at noen har klaget på dette. @Ditech : Folk som deg skulle ikke hatt lappen. Lyset ditt møter vel heller ikke motkommende biler heller? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Selv blender jeg ikke ned for møtende bilder i f.eks. venstresvinger, hvor jeg ligger i høyre felt. Jeg har aldri (merk ordet) opplevd at noen har klaget på dette. @Ditech : Folk som deg skulle ikke hatt lappen. Lyset ditt møter vel heller ikke motkommende biler heller? Det er det som er poenget, men likevel blender de aller fleste jeg kjenner ned i samme type situasjon. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Jeg bruker å se an svingen. Hvor krapp den er osv Endret 4. januar 2008 av Erik Braseth Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Det er det som er poenget, men likevel blender de aller fleste jeg kjenner ned i samme type situasjon. Jeg lærte også på mørkekjøringen at jeg ikke skulle dimme ned i krappe venstresvinger (lyset går jo rett til skogs likevel), men jeg bruker som regel å dimme ned, for å slippe at andre blender meg tilbake. Siden jeg har 4 runde lykter i grillen, er det lett for folk å se at jeg kommer med fulle lys. Da er de kjappe med å sette på langlys, selv om jeg ikke blender dem. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 7. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2008 Noen som har noen erfaringer med disse fra philips? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link De er ikke lovlige egentlig? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Noen som har noen erfaringer med disse fra philips? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link De er ikke lovlige egentlig? Nå er dette strengt tatt feil tråd å poste slikt i, men uansett skal du få et svar. Du får mye mer utfyllende svar om du ser litt igjennom andre tråder i dette forumet. Da disse sammen med Osram sine tilsvarende er blitt diskutert mye. For å gjøre det svært enkelt: De som bruker disse sier at det er en ekstrem forskjell, og det tviler jeg ikke på. De har vært testet av flere aktører og sies å være noe av det beste som finnes (Osram sine er i noen tilfeller bedre, men ikke alltid pga. mye dataspredning hos Osram). Jo, de er lovlige. Lenke til kommentar
Ditech Skrevet 19. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2008 Jeg får henge meg på denne. De var meget gode. De har en litt annen lys-spredning enn jeg er vant med, men.. Absolutt bra. Lyser spesiellt godt opp og langt frem på høyre side, og det er bra når man kjører på mørke veier og ikke kan bruke fjernlys pga møtende trafikk. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. februar 2008 Del Skrevet 21. februar 2008 Endelig får folk som fortjent, fantastisk. Nydelig. God dag! Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 så lenge jeg ikke blir blendet og har oversikt bryr jeg meg lite. men blir jeg bra blendet så er det på med fjernlys Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Endelig får folk som fortjent, fantastisk. Nydelig. God dag! haha den var god den skjønner ikke hvorfor folk kjører med alle lysa på. vet noen ungdommer syns bilen ser kulere ut. men håper det fulgte med en kul bot og Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Noe av det dummeste jeg ser er de som ikke har tåkelys, og da finner ut at det sikkert er minst like kult å kjøre med parklys, og kun parklys - på kvelden. Er de så forbannet jævla dumme at de ikke skjønner hva de driver med? HVORDAN er det kult med bare parklys? De ser dårligere, de blir knapt nok sett selv, og det ser i hvert fall ikke noe mer kult ut enn å kjøre med kjørelys. Bah. Lenke til kommentar
RastaXP Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Kjørte i går natt med parklys på et godt stykke. La ikke merke til at de sto på. Ble blinket ned av andre bilister og fant fort ut at det var det de mente. Da er det greit å si ifra mener nå jeg. Det som ikke er greit er idioter som blinker om man kjører med park og tåkelys på lyse dagen. Dette er fult lovelig, så venligst slutt og blink. For det andre finnes det biler med tåkelys innfeldt i hovedlyktene, for mange idioter kan det se ut som om disse individer kjører med parklys, men det gjør de altså ikke. Legg merke til to kraftige lys i bunnen av lampa. Det er faktisk tåkelys. Kjører personlig stort sett alltid med kjørelys, men noen ganger kan da en få lov å bruke tåkelys. Lenke til kommentar
mads182 Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) Blinker til folk som mangler et eller flere hovedlys (parklysmangel eller tåkelysmanger gidder jeg ikke blinke på) Folk som glemmer å skifte til nærlys om kvelden får også et blink av meg. Ellers hender det seg jeg flasher folk, hvis de blinker til meg av en eller annen grunn... Asså, jeg kjører med nærlys da de blinker. Endret 23. februar 2008 av mads182 Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Blinker for å være snill på alle som kjører kun med park eller helt uten lys... Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hele greiene med å bli blenda av langlys er mer psykologisk en noe annet. En bekjent av meg som er kjørelærer snakket om 2 studenter på kjørelærerskolen (eller hva det nå en heter) bestemte seg for å gjøre et eksperiment. De skulle kjøre i fra Trondheim (?) til Oslo. De monterte 2 langlys på taket, og hadde en kontroller i bilen de kunne slå de av og på med. De begynte å kjøre til Oslo med langlysene å hele tiden, men også de ekstra lysene. Når de kom nærmt nok andre biler slo de av ekstralysene men ikke langlysene. På hele turen til Oslo blinket ikke en eneste bil på de når de gjorde samme tingen hele veien. Tilbake brukte de ikke ekstralysene, men hadde langlysene på. Da blinket så godt som alle bilene på de. Så enten går det fint å kjøre med langlys fra trondheim til oslo, men ikke andre veien, eller så er det sant det de sier om at folk "tror" at de blir blendet. Testa forresten ut dette på en 30minutter kjøretur selv hvor jeg satt på tåkelys og hadde langlys på. Slo av tåkelys ved møtende trafikk, og ingen reagerte på at langlysene var på hele veien Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hele greiene med å bli blenda av langlys er mer psykologisk en noe annet.En bekjent av meg som er kjørelærer snakket om 2 studenter på kjørelærerskolen (eller hva det nå en heter) bestemte seg for å gjøre et eksperiment. De skulle kjøre i fra Trondheim (?) til Oslo. De monterte 2 langlys på taket, og hadde en kontroller i bilen de kunne slå de av og på med. De begynte å kjøre til Oslo med langlysene å hele tiden, men også de ekstra lysene. Når de kom nærmt nok andre biler slo de av ekstralysene men ikke langlysene. På hele turen til Oslo blinket ikke en eneste bil på de når de gjorde samme tingen hele veien. Tilbake brukte de ikke ekstralysene, men hadde langlysene på. Da blinket så godt som alle bilene på de. Så enten går det fint å kjøre med langlys fra trondheim til oslo, men ikke andre veien, eller så er det sant det de sier om at folk "tror" at de blir blendet. Testa forresten ut dette på en 30minutter kjøretur selv hvor jeg satt på tåkelys og hadde langlys på. Slo av tåkelys ved møtende trafikk, og ingen reagerte på at langlysene var på hele veien Hadde jeg møtt på de kjørelærerene, hadde jeg tenkt at det var to alternativer. 1. Nærlysene deres er stilt helt feil. 2. De har koblet ekstralysene feil slik at langlysene ikke dimmes. Og selvfølgelig vil det faktum at de kjører mindre lys i fleisen på deg gjøre at du ser bedre, og du føler deg ikke blendet i forhold til før de dimma ned. For meg som kjører gammel bil med dårlige lys, har lyset fra møtende bil veldig mye å si for sikten min. Når jeg kjører med halogenpærer, blir jeg blendet av andres nærlys også. Mens når jeg kjører med xenonpærer, er ikke nærlysene eller tåkelysene til møtende trafikk sjenerende. Og siden spørsmålet likevel vil komme: Nei, jeg ser ikke direkte på lyset til møtende biler. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Det har flere ganger skjedd meg at et av relèene for enten ekstralysene eller de originale fjernlysene har hengt seg opp, og et av lysparene har ikke slått seg av.. og hver eneste gang har det resultert i fjernlys i retur fra møtende trafikk. (btw. relèer er noe dritt) Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) De skulle kjøre i fra Trondheim (?) til Oslo.De monterte 2 langlys på taket, og hadde en kontroller i bilen de kunne slå de av og på med. De begynte å kjøre til Oslo med langlysene å hele tiden, men også de ekstra lysene. Når de kom nærmt nok andre biler slo de av ekstralysene men ikke langlysene. På hele turen til Oslo blinket ikke en eneste bil på de når de gjorde samme tingen hele veien. og da skal jeg fortelle deg en ting. jeg har mulighet til å skru på og av tusenmetera mine, og prøvde faktisk samme eksperiment for ikke lenge siden. kjørte da ca 1.5 mil, skrudde av tusemetera men ikke vanlige fjernlys, og flesteparten av bilene blunka på meg. og lysene mine er justert riktig, jobber på verksted Endret 6. mars 2008 av Simkin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå