Gå til innhold

Blinker du på folk med lysfeil?

Ditech

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo klart, men her virker det som om alle bor i ville vesten og klør i fingrene etter å trekke av (lysbryteren altså). Greit å blinke en eller to ganger til folk som kjører uten lys, men å trampe x antall lux i trynet på ALLE som bruker feil lys (tåke+nærlys, mangler et nærlys, har feiljusterte lys osv) er jo litt drøyt. Spesielt det med å bare slå på langlysa og vente til bilen har passert med å slå de av.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er en klar forskjell mellom to ting:

1: Feil alle kan gjøre uten å egentlig gjøre det med vilje, samt feil som kan oppstå når som helst. Dette inkluderer pærefeil, glemt fjernlys ved møte, glemt å slå på lys, osv.

2: Det å med vilje eller av ren uvitenhet gjøre noe hvor personen helt klart burde visst at det som gjøres er ulovlig, og enkle handlinger kunne forhindret det eller kan forhindre det. Dette inkluderer bruk av flere sett med kjørelys, bytte av pærer til ulovlige (xenon-) pærer. Det å kjøre uten noe lys foran eller bak i mørke er f.eks ting man er pliktig å forhindre ved å iblandt sjekke at alt er i orden. Det skal MYE til for at to pærer sloker fullstendig samtidig, og kretsene i alle biler er stort sett såpass redundant at alt av lys på begge sider ryker skjeldent ikke av en feil samtidig.

Jeg velger konsekvent å bare ignorere førstnevnte. Jeg gjør slike feil iblandt selv. Sistnevnte er noe jeg irriterer meg mer og mer av hver dag, siden dette blir mer og mer vanlig. Jeg velger konsekvent å bruke fjernlys helst til jeg har passert på "xenonkittere", fordi når de skal ødelegge mitt synsfelt, så får de godta at jeg ødeleger deres for å opprettholde mitt eget.

Lenke til kommentar
Så du mener det er helt greit at enkelte skal kjøre rundt med ulovlige lys, og ødelegge for alle andre uten at det skal få annet enn positive konsekvenser for deres egen del?

Jeg mener at der er bedre med én blendet bilist, enn to...

Lenke til kommentar

folk som ikke skrur av fjernlys blir flasha fra meg.. har tusemetere så det gjør susen.

samme med folk som kjører med tåkelys bak, da kjører jeg med tusenmetera på til de enten blir skrudd av, eller de svinger av.

Blinka engang på en kar som lå helt oppi rævva på bilen min, han ble mildt sagt forbannet og kjørte enda lengre oppi rævva på meg satt på 2 stk 1000 metere thumbdown.gif

å fy f hadde det skjedd meg.. da hadde jeg stått på bremsene så han hadde kjørt rett i rævva på meg.. (så sant jeg ikke hadde kjørt coupen min :roll: )

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

normal_Bilde030.jpg

Denne lyskombinasjonen serverer jeg til de som kjører med lys som reduserer synsfeltet mitt. Spesielt gøy om det er en lang mørk vei, og jeg ser de komme med blendende lys mot meg (sterke tåke og nærlys). Da kan det hende de må stoppe langs siden, siden de ikke ser noe i det hele tatt. Har opplevd noen få tilfeller hvor de faktisk har skrudd av tåkelysa, med det resultatet at jeg har skrudd av fjernlys.

Lenke til kommentar
Kult hvis det går en person i veikanten foran bilen min da.. Som jeg ikke ser.

Da bør du gå ut og vaske frontruta di, for da er den sannsynligvis full av trafikkfilm...

Kom til å tenke på noe.. Dere ville sikkert blitt sinte som små lemmen hvis dere hadde møtt volvo'en til venstre her (nei, jeg kjører ikke slik til vanlig)

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar

Man blir ikke "totalt blendet" av tåke+nærlys, men man blir blendet selv om man ikke legger merke til det. Det største problemet er at man begrenses veldig i å kunne se forbi lysene. Normalt vil egne nærlys sørge for at det er mulig å se forbi bilen man er i ferd med å passere. Tåkelys lager en "vegg" av lys som ligger akkurat i sonen foran, og denne vil hindre sikt forover for begge, fordi øyet har en tendens til å tilpasse seg for "mye lys" når det finnes lyskilder som gir mye lys i synsfeltet.

En annen ting som er verdt å merke seg er at typisk er det kurve/tåkelys som står på biler, ikke rene tåkelys. Kurvelys har soner på _begge sider_ hvor de lyser oppover. Nærlys har også slike soner, men hovedsaklig bare på høyre side. Når to biler med nærlys møtes vil hver bil dekke den ene siden av veien, og dermed har begge sikt både på høyre og venstre side av veien. Kurvelys derimot vil i en liten høyresving lyse rett opp i fjeset på møtende bilførere. Nærlys vil normalt sett ikke gjøre det, siden det ikke er noen høyere lyssone på venstresiden.

Lenke til kommentar
Kult hvis det går en person i veikanten foran bilen min da.. Som jeg ikke ser.

Da bør du gå ut og vaske frontruta di, for da er den sannsynligvis full av trafikkfilm...

Kom til å tenke på noe.. Dere ville sikkert blitt sinte som små lemmen hvis dere hadde møtt volvo'en til venstre her (nei, jeg kjører ikke slik til vanlig)

Det mangler noe i posten din....?

En annen ting: folk som kjører med ureglementerte lys blir gjerne bøtelagt hvis det er kontroll. Et lite varsel fra en motgående medtrafikant kan like gjerne være en påminnelse, som et utrykk for irritasjon.

OG: det er litt merkelig at folk monterer tåkelys/angeleyes/fjøs-xenon pga at de syns det ser kult ut, all den tid de faktisk sitter inne i sin egen bil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Møter jeg biler med fjernlys = skru på fjernlys tilbake mot de helt til passert

Møter jeg biler med nær og tåkelys = skru på fjernlys tilbake mot de helt til passert

Møter jeg biler med ettermontert xenon = skru på fjernlys tilbake mot de helt til passert

Møter jeg biler uten lys i det hele tatt = blinke 2 ganger med fjernlys

Møter jeg parkerte biler som står med mer enn parklys på = fjernlys til har passert

Møter jeg biler med bare parklys = gidder ikke bry meg, deilig å møte disse

Har jeg bil helt oppi ræva med sterke lys = skru på tåkebaklys. hvis dette ikke når frem, setter jeg på fjernlys, og får motgående til å skru på sine, slik at de når ham. når ikke dette fram, kjører jeg ifra vedkommende (om det går). Går ikke dette igjen, har jeg en bærbar halogenlampe 25x25 som fint kan vinkles bakover.

Noen som følger de samme reglene som dette? tviler men!

Så om folk glemmer å skru av fjernlysene sine og møter deg så skrur du på dine helt til du har passert di?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...