Fredrik Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Mange biler som har varsling når lyspærer er defekte. Min '98 BMW har blant annet det, der du får opp et varsel om hvilken lampe som som ikke lyser. Etter hva jeg vet er det veldig mange av bilene som har kommet det siste tiåret som kommer med denne funksjonen. BMW har vel hatt det lenger enn det, kalles vel Check Control. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ja, mange eldre BMWer har dette, disse er dog manuelle hvis jeg ikke tar feil. Du trykker på en knapp (i taket ved speilet) og sjekker om du får opp noen lys som indikerer feil. Dette gjelder vel alt av feil på hele bilen også. Lenke til kommentar
nree Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hender også at jeg bruker lyshornet for å varsle andre om manglende lys. Det som er veldig feil og som ingen noen sinne burde gjøre er å blende med vilje! Jeg er fremdeles i det stadiet hvor lappen ikke er kommet i postkassen enda og L skiltet festes ofte bak på bilen. I mørket når man møter biler med fjernlys og man er under opplærling med fjernlys er det ikke alltid "lærlingen" tenker på å skru av fjernlysene. Hvis da møtende kjøretøy fyrer på fjernlys (og eventuelle tåkelys) fører det til blendt "lærling" noe som LETT fører til ulykker! Dette var akkuratt det som skjedde da jeg øvelseskjørte i mørket i begynnerstadiet, ulykken ble heldigvis avverget. De som synst det er aksepterbart å gjøre slikt i trafikken bør tenke seg en og to ganger om først! Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ja, blende med vilje er bare tull, men å blinke tilbake er greit, da noen kan glemme å blende ned. Husk at du kan redusere blendingen betraktelig ved og ikke se direkte på lyset. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ja, mange eldre BMWer har dette, disse er dog manuelle hvis jeg ikke tar feil. Du trykker på en knapp (i taket ved speilet) og sjekker om du får opp noen lys som indikerer feil. Dette gjelder vel alt av feil på hele bilen også. Hvis en pære ryker, bryter den spenningen til den aktuelle pæren. Tenner et lys i checkpanelet i taket, som indikerer hva som er feil. Og i speedometeret blinker det "Check" for å få deg til å rette oppmerksomheten mot checkpanelet. For at "Check" skal slutte å blinke, må du bekrefte med å trykke på check-knappen i taket. Når denne holdes inne, lyser alle check-lysene, sånn at du er sikker på at alle fungerer. Mer moderne biler har det i speedometeret. (e34 og nyere) Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 SMARTen er så lav at jeg blir blendet av så godt som alle biler som kjører tett bak meg. Ford Sierra 2.3 Ghia -84 hadde foresten indikator som viste hvilke lys som var gåen. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Hvis det kommer en bil mot meg i mørket som ikke bytter fra langlys til nærlys blinker jeg med mine langlys slik at han skal ta hintet. Jeg blinker også med langlysene dersom jeg møter noen på veien som har ei eller flere lyspærer som ikke virker. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Jeg blinker også med langlysene dersom jeg møter noen på veien som har ei eller flere lyspærer som ikke virker. Jeg gjør det samme så lenge det er lyst. Hvis det er mørkt ute regner jeg nesten med at personen som kjører er klar over at han eller hun mangler en pære, så jeg ser det som unødvendig å blinke. Endret 16. august 2008 av Runar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå