echo_ Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Jeg har en maskin, den er 2 år gammel og ble i sin tid bestilt fra psdata. Det er en AMD t-bird 1,3ghz, 512mb sd-ram, en fujitsu 20gb disk og en ny disk fra wd på 80gb med 8mb cache. Problemet mitt er som følger. Jeg har kjøpt den nye disken (wd) og satt denne inn. Den virker og alt er fint. Problemet er bare at jeg frykter det blir for varmt. Maskinen min kan av og til stå å knekke et passord (bruteforce) i en 14 timer ol, og cpu blir brukt 100%. Samtidig laster jeg ned en god del saker og ting fra internett, bla et par forskjellige typer linux jeg har tenkt å prøve, så maskinen jobber for fullt. Etter et par timer viser termometeret (hovedkort) som måler cpu en temp på ca 70 grader. Dette var etter et 3 timer langt bruteforce angrep. Temperaturen i boksen var på 43 grader. Diskene mine får ingen kjøling, og jeg er litt bekjymret. Er det bra at en maskin er så varm? Jeg vil ikke overklokke den men jeg vil at den skal vare lenge, altså er det vel viktig at prosessoren har en temperatur som ikke er for høy? Nå er det følgende vifter i maskinen: En vifte i strømforsyning, en på cpu(60mm), (en liten dritt), en slikt sak man monterer som et kort og en vifte (80mm) som står i front å blåser ut luft i bunnen av maskinen. (kan ta bilder om dette er nødvendig). Har planer om å lage meg et hull i den ene siden av maskinen og sette inn en 120mm etellerannet-vifte. Vil det hjelpe? er det bra nok, eller bør jeg gjøre noe annet, jeg må nemlig gjøre noe for maskinen bråker nå så mye at det er nesten utholdelig. Så, kort oppsummert: Er temperaturen jeg har i maskinen i dag for høy? Den er for bråkete med det jeg har av vifter i dag, hva kan jeg gjøre for å dempe støyen? Lenke til kommentar
Izex Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Klart det er for høyt, få deg nye vifter...sjekk microplex.no eller 3dfxcool.no cpu bør ikke gå særlig over 40'c full load og min sys temp er 23'c...åpne kabinettet ellers steiker du no snart hehe Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 det var dette med vifter ol jeg ville ha hjelp med da.. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 en vifte (80mm) som står i front å blåser ut luft i bunnen av maskinen. (kan ta bilder om dette er nødvendig). Du har misforstått litt her. Kald luft ligger nederst og skal bli blåst inn i kabinettet og stige til topps mens en vifte som eventuelt blåser ut skal stå bakerst i toppen. Prøv å snu viften i fronten du, og sjekk om temperaturene faller litt da. Lenke til kommentar
echo_ Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 ok, skal prøve det, eneste jeg er litt bekjymret over er alle hybelkaninene som kommer til å entre maskinen pent hakket opp i masse små biter Men, om jeg skal bestille en ny vifte, det er nok den som sitter i bunn som bråker mest, hvilken skal jeg velge? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Hva med Enermax 80mm med regulerbar motstand, da kan du stille luftinntaket etter behov. Støyen blir da fra 14 til 32dB, så kan du sette på et filter mot hybelkaninene. Se link angående luftgjennomstrømning i kabinettet: http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...oling_guide.pdf Lenke til kommentar
rogerhauan Skrevet 7. februar 2003 Del Skrevet 7. februar 2003 Har fulgt med utviklingen i mange år oh har hatt de fleste typer vifter og Enermax er de beste viftene! Knallbra som kabinettvifte! Får å få maskinen stille har jeg satt luftekanal fra min cpu som spytter ut luften foran på maskinen med en Enermax-vifte, hvis jeg vil ha mer kjøling på cpu, så skrur jeg bare opp hastigheten på vifta! Fungerer utrolig bra! Dempet temperaturen med over 10grader. (luftekanal bestillt fra multiplex.no) 8) Jeg har isolert mitt tower med matter, og det halverte støyen i kabinettet. Temperaturen i kabinettet går da opp et par grader. Hvis man ikke får kjøpt matte-sett sitt tower kan man bestille store matter som man klipper til og tilpasser for ditt eget tower. (matter bestillt fra microplex) >>Skims er et must og ha! Koster bare litt over 30kroner og demper temperaturen med minst 4grader. >> Bruk Silvercool eller annen kjølepasta mellom cpu,skims og kjøleribbe, og smør et TYNT lag med kjølepasta. Kjølepastaen skal bare tette igjen ujevnheter i kjøleribbe/skims/cpu >> Ha gjennomtrekk i kabinettet. f.eks ha en vifte som trekker inn bak og enn som spytter ut foran, eller omvendt.. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 8. februar 2003 Del Skrevet 8. februar 2003 evt slutt å være en script-kiddie hax0r Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 >>Skims er et must og ha! Koster bare litt over 30kroner og demper temperaturen med minst 4grader. Shims øker tempraturen med misnt 4 grader! ... den blokker all luften rundt kjærna! .. så det er Feil! Lenke til kommentar
henriksern Skrevet 16. februar 2003 Del Skrevet 16. februar 2003 tror ikke det er i alle tilfeller! har prøvd uten og med og merker ikke forskjell i temp...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå