Gå til innhold

Postfix og flere relay-transport pr domene

nomore

Anbefalte innlegg

Vi har pr i dag tre stk postfix servere som mottar epost, filtrere ut epost via graylisting, sbl/xbl og spamassassin før eposten blir videresendt til tre andre servere. Disse serverene kontrollerer eposten for virus, før den kommer inn til brukerens postboks.

Slik det er i dag sender antispamserver1 epost til antivirusserver1, antispamserver2 til antivirusserver2 osv. Men, eg ønsker det slik at dersom antivirusserver1 ikke svarer, går forespørslene fra antispamserver1 til en annen i stede. Og tilsvarende for de andre.

Hvordan gjør eg dette?

Pr i dag blir dette bestemt ut i fra transport_maps.

Eks på antispamserver1:

domene1 smtp:antivirusserver1

domene2 smtp:antivirusserver1

Eks på antispamserver2:

domene1 smtp:antivirusserver2

domene2 smtp:antivirusserver2

Eg prøvde med å legge opp smtp:antivirusserver1,smtp:antivirusserver2 osv i forskjellige varianter, men da får eg bare transport failed. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dessverre liten erfraring med postfix, og dersom det ikke er mulig å legge inn

domene1 smtp:server1

domene1 smtp:server2

så må du nok ty til manualen. Dette er et så spesifikt spørsmål at det kanskje kan lønne seg å høre på en postfix-IRC-kanal eller i et postfix-forum.

Lenke til kommentar

Manualen har eg sjekket, både opp og ned. Eg har søkt etter stort sett det meste som kan være aktuelt på google.com, og tilsvarende, uten resultat. Det er ingen sider som eg har klart å funnet som har nevnt at det er mulig med flere servere nevnt på et domene. Alle er veldig konkrete og gjelder et domene = en server.

Derfor tok eg en tjangs og postet her. Man kan jo aldri vite.

Neste instans blir nok postfix-spesifike forum. Men eg gir diskusjon.no litt tid, så får vi se :)

I akkurat det eksemplet du kommer med vill eg annta, uten å ha prøvd, at det går etter første treff enten i fra topp til bunn eller fra bunn til topp. Eg kan prøve, men stiller meg tvilende til at det vil gå. Mest fordi når eg laster inn transport-filen får eg en warning i loggen på duplikate oppføringer.

Takk uansett for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...