Gå til innhold

Er denne Compal IFL90+ fra multicom overkill til mitt bruk?

eirikper87

Anbefalte innlegg

Går over fra stasjonær til bærbar nå og har lite peiling på hva jeg nå går inn på, samt jeg har ikke studert hardware siden jeg skaffet meg ny pc for 3 år siden.

Tenker på å skaffe meg :Multicom - Compal IFL90+

Med valgene :

15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 matt skjerm

Intel Core 2 Duo Mobile T7500 2.20GHZ 4MB Cache

160GB SATA 5400RPM 2.5"

2GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 1GB)

9-celler 7200mAh XL (batteritid ca 5 timer)

Turbo Minne

Den skal som sagt ta over for min stasjonære, men bruken skal begrenses til film, musikk, litt bilderedigering, diverse strategispill(gameplay er viktigere enn effekter for meg). Det hadde vært greit om jeg kunne spille noen fps spill som TF2 og dod:s som jeg har vært aktivt spiller av. Det er derimot ikke en nødvendighet.

Har også noen spørsmål angående erfaringer med denne PC-en slik som støynivå og effektiv batterilevetid. Har selv nå en shuttle og den bråker som et helvete, ikke noe jeg har lyst til å oppleve ved en annen maskin. Så på den store compaltråden at den skal være stille, men det var før lansering. Leste ikke gjennom alle de 160 sidene da.. Et annet problem nevnt var at lyset foran er veldig sterkt, er det veldig sterkt? Kan jo eventuelt bare bruke litt elektrikertape og fikse det når det trengs.

Hva innbærer glossy/glare skjerm vs matt skjerm?

Eventuelt andre ting jeg burde vite om den?

Tenker uansett på pc til rundt 10, så om det er noen andre PC-er jeg burde se på som er bedre enn denne i samme prisklasse har jeg ikke noe imot å sjekke de ut.

Hjelp? :ermm:

Endret av eirikper87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det direkte om maskina kan jeg ikke svare på siden jeg ikke kjenner modellen godt nok. Maskina er mer enn god nok for det du planlegger å bruke den til, så kanskje overkill i så måte. Om du pga denne prisen på leve på havregrøt til langt over jul, kunne man kanskje vurdert andre maskiner til en noe billigere pris. På den andre siden får du ei sterk maskin til en veldig god pris. Om du planlegger å ha den i noen år og kanskje får lyst til å spille mer krevende spill etter hvert, vil jeg synes det er et godt kjøp uten tvil.

Matt skjerm er den klassiske LCD-skjermen, glossy har et glassaktig lag på utsiden slik at skjermen skinner på en måte, godt til spilling og film. Sistnente gir et bedre bilde, men er svak når det kommer direkte sollys på den. Har maskiner med begge deler, begge har sine fordeler.

Lenke til kommentar

Sitter selv med en IFL90+ i fanget her nå, og kan vel si litt om den.

Hvis du skal spille spill som kjører på Source-motoren bør du hvertfall ikke ha noe dårligere. Jeg kjører spillene på maks oppløsning med de fleste innstillinger på medium/high og det flyter ganske godt må jeg si. Spesielt i strategispill med mange enheter på skjermen samtidig (Som Total War-spillene med opp til 10 000 av dem) er det greit med et godt skjermkort. Så den bærbare du kjøper bør hvertfall ha et Nvidia 7900GS/Nvidia 8600M GT eller bedre. Har ikke greie på Nvidia-kort i bærbare for tiden desverre. Da Nvidia 8600M også har hardwarestøtte for HD-video kan dette være et greit kort om du skal se på filmer i HD-kvalitet via PC-en. Men den har ikke HD-DVD eller Blue Ray, så dette blir om du har filmene på en harddisk.

Når det gjelder støynivå varierer dette selvsagt etter hvilken hardware du velger. En IFL90+ med 2.4 GHz Core 2 Duo, 4GB ram og 160GB 7200RPM harddisk utvikler selvfølgelig mer varme (ergo mer støy) enn en med et dårligere oppsett. Men viftestøyen er akseptabel. Har selv brukt den under forelesninger, og det har gått helt bra. Riktig nok har jeg da også satt på strømsparing som automatisk klokker ned komponentene (hvertfall prosessoren). IFl90+ er kanskje ikke best når det kommer til varmeutvikling og støy, men den er langt på vei brukbar på dette området.

Når det gjelder statuslysene ovenfoor tastaturet og frampå fronten av maskinen er disse i overkant sterke. Det er som regel ikke en plage når du sitter og surfer eller spiller. Men om du kobler den til en TV for eksempel, og har maskinen plassert på bordet foran deg kan det være en større plage. Da kan du fikse med litt svart elektrikerteip som du selv foreslo. Ellers er byggekvaliteten, synes jeg, veldig god. Hengslene til skjermen er solide, og det skal litt til å åpne/lukke skjermlokket. Det er ingen lås på skjermen som holder den fast når du lukker den bærbare. Men dette er ikke et problem pga av de "stive" hengslene. Maskinen gir litt etter der du har håndleddene. Men du kommer ikke akkurat til å sitte og trykke alt du kan der, så det er heller ikke noe problem.

Forskjellen på matt og blank skjerm er som tidligere sagt at den blanke har et glass-aktiv lag utenpå. De blanke (glossy) skjermene har bedre kontrast, og til dels bedre farger. Har dog hørt i Compal-tråden at den blanke skjermen er noe dårlig. Jeg er ikke sikker. Selv har jeg matt skjerm og denne har fungert mer enn bra nok for min del. Vet ikke hvordan det er med skjermene nå, og forskjeller på dem. Men tror det er hipp som happ hvilken du går for, så lenge den har 1680*1050 oppløsning.

Har hatt et stort problem og noen småproblemer med min IFL90+. Det største problemet var når jeg skulle formatere. Glemte å sette inn Vista-DVD-en i DVD-rommet, og maskinen begynte å komme med noen feilmeldinger. Satte så disk-en inn, noe som ikke hjalp. Prøvde da å skru av og på maskinen på gamlemåten. Men da ville den bare ikke starte opp i det hele tatt. Kun status-lyset for "power" lyste, og skjermen viste ingenting (var blank/svart). Sendte den inn, og fikk tilbake maskinen med nytt hovedkort og ny barebone. Da fungerte alt strålende igjen.

Ellers har jeg slitt med at noen drivere er buggete (fingerprint-drivern sluker opp allt minnet for eksempel). Ellers har maskinen en tendens til å restarte når jeg trykker på slå av-knappen i Vista, istedenfor å slå seg av. Men ellers må jeg si maskinen fungerer strålende. Multicom har dessuten utrolig god service om du skulle få problemer.

Snorre :)

Lenke til kommentar

Har igrunn allerede bestemt meg for denne modellen, men siste tingen jeg sitter og funderer på er om jeg skal ta 1440x900 blank skjerm eller Widescreen WSXGA+ 1680x1050 matt skjerm. Er ikke et alternativ å få 1680 i blank da jeg leste at de hadde problemer med dette og derfor ikke tilbyr det som et alternativ lenger. Valget faller da sikkert på 1680matt siden jeg ikke har noe erfaring med blanke skjermer og er fornøyd med den jeg har nå(som er matt).

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Har igrunn allerede bestemt meg for denne modellen, men siste tingen jeg sitter og funderer på er om jeg skal ta 1440x900 blank skjerm eller Widescreen WSXGA+ 1680x1050 matt skjerm. Er ikke et alternativ å få 1680 i blank da jeg leste at de hadde problemer med dette og derfor ikke tilbyr det som et alternativ lenger. Valget faller da sikkert på 1680matt siden jeg ikke har noe erfaring med blanke skjermer og er fornøyd med den jeg har nå(som er matt).

Takk for hjelpen.

Jeg ville nok gått for 1680*1050 matt. Dette på grunn av oppløsningen. Det er alltid bra med høy oppløsning til film, skrivebordsarbeid, bildebehandling etc. Eneste fordelen med lav oppløsning er bedre ytelse i spill ved native skjermoppløsning. Når man spiller spill i en annen oppløsning en skjermen blir bildet ofte noe mer uklart og mindre skarpt. Men ytelsen fungerer så absolutt i 1680*1050 i de fleste spill. Spiller som sagt Source-spill i maks oppløsning med medium/high grafikk med god flyt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har en IFL90+. Jeg kan kjøre TF2 på ganske høye innstillinger (om jeg setter ned oppløsningen til 1280x800 har jeg ca 35-40 fps - bra nok til å snipe). Eneste problemet jeg har hatt hittil er at den overoppheter når jeg spiller Call of Duty 4... Pui - så var den av. Prøver å få fikset det problemet, noen som vet hvordan man får ordnet det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...