held hofftage Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hei! min hardware står i signaturen, og jeg har liksom 2gb (2 x 1024) PC 5400 ram og tenkte jeg skulle avansere til 3 GB. kjøpte dermed 1 gb til av samme typen og prøvde å sette den i PC-en, men når jeg slår på : starter opp, får sett systeminfoen og der står det 3072 mb ram... og så får jeg 2 valgalternativer: enten å reparere hardwaren min ( av en eller merkelig grunn) eller starte opp windows på vanlig måte. Jeg prøvde å reparere da , men etter 2-3 sek kommer blåskjermen hvor det står at det er noe feil med hardwaren min og at jeg må ta ut nylig innsatte hardware. Prøver da å starte opp windows på vanlig måte men da starter maskinen min bare på nytt og så kommer igjen disse to valgalternativene. Tar jeg ut denne ekstra ram-brikken fungerer alt som det skal, men skulle gjerne ha hatt 3 gig, asså.. Rambrikkene som har stått i maskinen min fra før av er i slot 2/4. har prøvd både 1 og 3 uten resultater. Ga en ram brikke til bruttern( samme type), og han har XP, og det gikk som ei kula. Han hadde 1 gig( 2x 512) på slot 2/4. Han satte dem inn i slot 1. Og så slo han den på og det gikk helt fint... Jeg tror ikke at rambrikken er verken defekt eller ikke sto godt i, for det gjorde jeg, og det sto i oppstarten at det var 3 gig på maskina. Har windows vista 32 bit på min maskin. Noen som har noe peiling på hva som kan være galt? Takker for alle svar på forhånd Lenke til kommentar
held hofftage Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 *Yasp* Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 32-bits operativsystemer kan bare adressere 4GB. Mulige løsninger er å bruke PAE, eller å oppgradere til et 64-bits OS. Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Arex1337: Har min tvil på at det er grunne. On-topic; det kan hende at brikkene rett og slett ikke vil jobbe sammen, selv om de heter det samme er det ikke nødvendig at de er like. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 32-bits operativsystemer kan bare adressere 4GB. Mulige løsninger er å bruke PAE, eller å oppgradere til et 64-bits OS. Har ikke sett noe snakk om 4GB her, uansett starter maskinene fint opp selv med over 4GB RAM selv om det ikke brukes, problemet her kan høres ut som defekte ram-brikker. (En av mange muligheter) Lenke til kommentar
arex1337 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kanskje en fordel å lese mer enn bare overskriften, ja. Antok at det var et "Jeg ser bare 3GB minne!"-problem. Uansett kan jeg informere om at PAE bare er støttet i Windows Server 2003, og hverken i Windows XP eller Windows Vista. Lenke til kommentar
held hofftage Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 32-bits operativsystemer kan bare adressere 4GB. Mulige løsninger er å bruke PAE, eller å oppgradere til et 64-bits OS. Har ikke sett noe snakk om 4GB her, uansett starter maskinene fint opp selv med over 4GB RAM selv om det ikke brukes, problemet her kan høres ut som defekte ram-brikker. (En av mange muligheter) Så en ram brikke kan være defekt selv om det står at det er 3 gb på maskinen min i oppstarten? :o Lenke til kommentar
butare Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Har du prøvd å ta ut de gamle brikkene og kun kjørt med de nye? Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Å sjekke om den nye brikken er defekt er jo rimelig lett. Bytt den med en av de gamle og start maskinen. Hvis dette er problemfritt er minnet i orden. Jeg hadde omtrent samme problemstilling hos meg, og løsningen ble å resette bios i hardware (les, flytte jumper på HK). Da kom maskinen opp med riktig mengde minne og bootet korrekt i Vista 32. Min maskinvare ses i signaturen. Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 32-bits operativsystemer kan bare adressere 4GB. Mulige løsninger er å bruke PAE, eller å oppgradere til et 64-bits OS. Har ikke sett noe snakk om 4GB her, uansett starter maskinene fint opp selv med over 4GB RAM selv om det ikke brukes, problemet her kan høres ut som defekte ram-brikker. (En av mange muligheter) Så en ram brikke kan være defekt selv om det står at det er 3 gb på maskinen min i oppstarten? :o Minnet kan være defekt selv om maskinen tilsynelatende finner rett størrelse i oppstarten. Hvis din bror fikk samme type brikke, så ville jeg kanskje ha prøvd å prøvekjøre hans 1gb brikke. Evt kjør memtest86 på rammen din for å test at den er grei. Hvilke innstillinger du skal kjøre her for optimal testing er jeg litt usikker på, mulig andre kan gi deg en pekepinne.. Å kjøre en slik grundig test tar som regel velig lang tid, og det er sannsynligvis lettere å teste med din brors brikke. Når det kommer til blåskjermen du fikk i Vista, så ville jeg fremprovosert den igjen og skrevet den ned eller tatt bilde av den. En "blåskjerm" inneholder mye informasjon om hva som kan være feilen, selv om dette ikke er åpenbart for hvermannsen Lenke til kommentar
held hofftage Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Minnet kan være defekt selv om maskinen tilsynelatende finner rett størrelse i oppstarten. Hvis din bror fikk samme type brikke, så ville jeg kanskje ha prøvd å prøvekjøre hans 1gb brikke. Evt kjør memtest86 på rammen din for å test at den er grei. Hvilke innstillinger du skal kjøre her for optimal testing er jeg litt usikker på, mulig andre kan gi deg en pekepinne.. Å kjøre en slik grundig test tar som regel velig lang tid, og det er sannsynligvis lettere å teste med din brors brikke. Når det kommer til blåskjermen du fikk i Vista, så ville jeg fremprovosert den igjen og skrevet den ned eller tatt bilde av den. En "blåskjerm" inneholder mye informasjon om hva som kan være feilen, selv om dette ikke er åpenbart for hvermannsen Den blåskjermen som kom opp hos meg var ikke noe av den merkelige typen blåskjerm med masse unødvendige tall og bokstaver som f .eks 000000000xxx3425252525 osv. Der sto det klart og tydelig at Det var noe feil som hindret windows i å starte opp. og at jeg måtte ta ut nylig innsatt hardware( i dette tilfelle rammen) Før jeg gav bort brikken min te bruttern prøvde jeg den på maskinen min, uten resultat. Hos bruttern funka det med en gang -.- . Men nå fant jeg heller ut at jeg bestiller et par-tre crucial ballistix ram (1066 mhz). Tar og skylder disse PC5400 nedi dass. takk for svar folks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå