Gå til innhold

Fanboiesmens høyborg, Canon-gutta tar'n helt ut

Anbefalte innlegg

Hehe, joda, men nå tenkte jeg ikke på pappa guttene, men på pappane, som skal ta bilder av ungene som smører seg inn med brunkrem.

Et bilde så steroetypisk at bare en 16 åring kan ha det. Virkeligheten er nok ikke sånn som du tror, og når det kommer til trangen til å dyre og flotte ting og bare se på prisen, så tror jeg den er større blant 25 år gamle snekkere fra Drammen og Østkanten enn blant voksne menn fra Bærum. Det er jo blant unge uetablerte menn i lavstatus yrkene at, det blir brukt stor mye penger på store tver, dyre steroeannlegg, flotte kameraer osv. voksne menn fra Bærum vil nok som regel bruke midlene på mer varige verdier slik som å skaffe seg et fint bosted, skape barndomsminner for barna gjennom å ha en hytte eller et sommerhus osv. og det er faktisk ting de fleste av oss ville hvert villig til å betale svært mye for hvis vi hadde hatt råd til det. Fordi de er snakk om varige verdier, og det å gi noe til dem man er aller mest glad i.

Hehe, hvordan kan en samfunn fungere når enkelte tar alt bokstavelig og henger seg opp i små ting?

Jeg møtte ei jente når jeg var i Oslo, og faren hadde et av de Canon Mark kameraene, husker ikke hva, + en 300mm f/2.8 IS og mye annet L optikk. Utorlig nok hadde han kjøpt alt for noen par mnd siden, og han hadde ikke mye peil... Men, ikke alle er like...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehe, hvordan kan en samfunn fungere når enkelte tar alt bokstavelig og henger seg opp i små ting?

Jeg møtte ei jente når jeg var i Oslo, og faren hadde et av de Canon Mark kameraene, husker ikke hva, + en 300mm f/2.8 IS og mye annet L optikk. Utorlig nok hadde han kjøpt alt for noen par mnd siden, og han hadde ikke mye peil... Men, ikke alle er like...

Nei det var, mest ment som en spøk. Men det å flotte seg med typisk folkelige show of symboler som selvlysende PC-er, digre telelinser, 52" plasma tv, høytalere i 100.000 kroners klassen og Nissan Skyline, er nok betraktlig mer utbredt andre steder enn i Bærum. Det bor riktignok mange mennesker som har råd til hva de vil i Bærum, men det bor også veldig mange mennesker på Amerud, i Drammen og på Toten som har råd til hva de vil av ting som brunevarer, fotoutstyr og slike ting. Riktignok har de ikke samme muligheten til å kjøpe hytte og hus som mange i Bærum, men når det kommer til elektronikk og slikt har de fleste i Norg faktisk penger til å kjøpe det beste hvis de vil, og mange av dem gjør det også.

Det vil kanskje ikke være fordomsfullt å si at mange av dem fra Bærum ikke har det samme behovet for å brenne av penger på en god del mindre elegante elektro produkter eller et kamera beregnet på helt annet bruk enn hva de skal ha det til som en del av dem fra Ammerud, Drammen og Toten. Mytene om Bærumsfolk er mange, men på en del ommeråder er nok kanskje den gjennomsnittlige Bæring mer diskre enn resten av oss. Husk på at mange av dem har bygget opp god smak og estetisk kompetanse gjennom genrasjoner. Mange i Bærum har desuten høy utdannelse, med de konsekvensene det har av god smak.

Lenke til kommentar
Ja det finnes folk utenfor Bærum som gjør det, men dt er allmenn kjent at Bærum skjemmer bort unger, og de har ikke akkurat 100% bruk for alt de kjøper...

Fordi du har leser nyhetene om Bærumsrussen i avisen hvert år eller?

Det finnes jo veldig mange type Bærumsfolk, det finnes de som kommer fra famlier med flere genrasjoner med høy utdannelse, og relativt gode stillinger i det offentlige, har frie yrker som lege eller advokat, eller arbeider ved en akkademisk institusjon. De har kanskje en famlieformue som gir dem mulighet til å bo i Bærum, men ellers er politisk radikale og har typiske SV eller Arbeiderparti verdier, og pengene blir stort sett brukt på ting som kunst, museumsbesøkt, konserter, teater, litteratur og lignende. Eksempel på en slik famlie som riktignok ikke bor i Bærum, men på Oslo vest er famlien Stoltenberg som vi alle kjenner til.

Det finnes murere og snekker som har slått seg opp entrepenører, eller folk som har bygd opp sin egen bedrift, uten at de har noe særlig utdannelse eller har åpnet en bok i hele sitt liv, disse har kanskje andre verdier igjen og bruker pengene sine på andre ting (det er kanskje de vi ser mest til i media).

Det finnes gamle besterborgerlige famlier, som ligner mye på de førstnevnt, bare at de kanskje har litt andre bøker i bokhyllen, kjøper mer tradisjonell kunst, og foretrekker antikviteter fremfor designmøbler, og stemmer høyre fremfor SV.

Poenget er at det finnes svært mange forskjellige type mennesker i Bærum, og steroetypen, om den pengesterke ukulturelle Ola Dunk. Som bruker penger på Kitch malerier dynket i Champagne, og kjøper Cabriolet til barna sine på 18 års dagen nok er litt overdrevet.

Lenke til kommentar
Ja det finnes folk utenfor Bærum som gjør det, men dt er allmenn kjent at Bærum skjemmer bort unger, og de har ikke akkurat 100% bruk for alt de kjøper...

Og dette er ikke tilfelle for den store majoritet av mennesker i Norge?

"Litt" OT ja, men det sier forsåvidt litt om hvordan fanboys (eller i dette tilfellet tilsynelatende nesten hele Norge) danner seg oppfatninger basert på tøv.

Jeg vokste opp i Bærum, og tenkte ikke noe spesielt over det før jeg tidlig i tenårene begynte å treffe andre barn fra andre deler av landet. Da merket jeg jo fort at det ikke akkurat er sosialt akseptabelt å være derfra - alle barn hadde en klar mening om hvilket ubehagelig menneske jeg måtte være. Derfor tok det ikke lang tid før jeg rett og slett sluttet å si at jeg var fra Bærum når noen spurte, og begynte å si at jeg var fra Stabekk (som på den tiden hadde et 5-divisjonslag ingen hadde hørt om utenfor Bærum) "rett utenfor Oslo". Da fikk man ikke noe pes (det er greit å være fra en bygd utenfor Oslo!), og ingen fordommer mot seg. Det er mulig at det er denne "diskrimineringen" basert på noe som var helt utenfor min kontroll har bidratt til å gjøre meg til en liberal og tolerant fyr, så noe godt kom det kankje ut av det, men jeg slutter aldri å undre meg over hvorfor det er sosialt akseptabelt å snakke dritt om folk fra Oslo, og spesielt Bærum i hele resten av landet, som om vi var en ensartet gruppe.

(Edit: modin forsvarer forøvrig Bæringene mye bedre enn jeg selv tør gjøre...)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Mytene om Bærumsfolk er mange, men på en del ommeråder er nok kanskje den gjennomsnittlige Bæring mer diskre enn resten av oss. Husk på at mange av dem har bygget opp god smak og estetisk kompetanse gjennom genrasjoner. Mange i Bærum har desuten høy utdannelse, med de konsekvensene det har av god smak.

Haha. Det tror jeg må være de to morsomste argumentene som er fremmet i det forumet her på flere år!

Er nok like stor forskjell på folk i Bærum som det er ellers i befolkningen.

Grunnen til at Bærum skiller seg ut fra mengden er:

1. Gjennomsnittlig har de Norges høyeste inntekt (dog mye av denne blir spist opp av høyere boligpriser grunnet nærhet til Oslogryta)

2. Bratz'a i Bærum med russebusser til 1 million og konkurranse om å ha det "feteste" anlegget eller det beste lysanlegget. (at det gjerne er 70 stk på én buss og de totalt ikke bruker så mye mer enn vanlige russ pr hode tenker man ikke så ofte på)

3. En liten andel ungdom fra Bærum vokser opp med den troen at de er bedre enn andre folk, har bedre smak etc kun pga noen aksjer faren arvet av sin hardtarbeidende far en gang på 80-tallet. Denne lille andelen gir derfor den store majoriteten et dårlig rykte når de a) menger seg med 'bermen' på sommerstedet i Tønsberg b) menger seg med 'bermen' når de begynner på NHH for å videreføre familiens stolte tradisjoner c) betaler seg inn på private gymnas fordi de ikke er istand til å få høye nok karakterer på ordinære skoler og til tross for dette føler de er bedre enn 'bermen' de betaler seg bort fra.

Som sagt; En liten del av Bærums befolkning er godt synlig i den ellers så sjenerte norske befolkningen, noe som lett fører til et stempel på ALLE fra det lille stedet ved E-18.

Samme kan man si om bannende Nordlendinger, brautende bergensere, rolige sørlendinger og klin gærne folk fra Karmøy... eller kriminelle innvandrere for den saks skyld.

Å sette en sammenheng mellom dette og fanboys er dog laaangt ute på viddene...

Lenke til kommentar

Pft. E-3 pluss Zuiko topp pro optikk rocker disse kjipe wannabe-greiene fra lekegutta i Nikon og Canon. Det eneste som mangler på E-3 er 10 bilder per sekund, men så fokuserer til gjengjeld E-3 med SWD dobbelt så fort som en D300. Og hvem matcher vel en f/2.0 normalzoom?

Sånn. Fanboy-mode: Off.

Lenke til kommentar

Antar du tenker på 35-100 f2? God zoom, ikke akkurat normalzoom, da. :p

Men det objektivet i en utgave med SWD kombinert med et E-3, det måtte være noe av det beste som har truffet fotojournalistikken på en del tid.

Nå er heller ikke sakene fra Canon og Nikon hverken leketøy eller noe annet banalt, Nikon og Canon lager bra saker de. Selv holder jeg meg til Olympus og kjøper et E-3 før sommerferien og er happy med det.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Ah, det vil være mer fornuftig. Flere enn meg som tenker på kombinasjonen 7-14, 14-35, 12-60, 35-100 og 50-200SWD? Hvorfor må jeg være en fattig student? Hulk.

Kanskje litt over the top å ha både 12-60mm og 14-35mm.

Ja og nei. En E-410 med 12-60mm på ferie. Og E3 med 14-35 ellers. Skjønner den - faktisk er det vel ingen som matcher disse alternativene.

Tom

Lenke til kommentar

Tanken er vel heller muligheten til å dekke området 14-35 + 35-100 med to objektiver og ha f2.0. Da kunne man ha et kamera med hvert enkelt objektiv (dyrt, men vi tenker på en ideel verden! :p) i f.eks. en innendørshall og dekke begge mål og vidvinkel.

Men om jeg setter 14-35 på mitt E400 nå og går ut en tur, da får jeg et problem. Jeg er nemlig veldig glad i tele, kort tele er bedre enn ingen tele, og 35mm er alt for lite for fritidsbruk, spør du meg.

Da må jeg nok dytte på 12-60 :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Så lenge prisen forblir den samme så er dette knallbra.

Om prisen stiger så har jo Canon alltid hatt god optikk, bare synd så mange kjøper kit-pakker.

Jeg har ikke sett noen indikasjon på at dette skal erstatte non-IS-utgaven i kit, så det blir nok et objektiv man må kjøpe utenom...
Lenke til kommentar
Så lenge prisen forblir den samme så er dette knallbra.

Om prisen stiger så har jo Canon alltid hatt god optikk, bare synd så mange kjøper kit-pakker.

Jeg har ikke sett noen indikasjon på at dette skal erstatte non-IS-utgaven i kit, så det blir nok et objektiv man må kjøpe utenom...

Vel, det første som står i artikkelen det er linket til er:

"Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS is the next generation budget "kit" lens for Canon EOS APS-C DSLRs. It is a long awaited and, frankly, urgently needed successor for the rather mediocre EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II "

Det kan vel sies å være en indikasjon eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...