Zippi Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hei Driver bedrift på hobbynivå, det har blitt slik at jeg og de jeg jobber med, er ofte avhengig av å sende hverandre filer, få tak i hverandres dokumenter, bilder, videofiler etc. Det er ikke alltid alle sitter på pc samtidig slik at vi får sendt filene via msn. noen video filer er altfor store til å sende over mail. Vi bor på forskjellige adresser, noen har vista noen har xp. hva er muligheten for et nettverk slik at vi har x antall MB vi har til disposisjon, der alle har tilgang til å laste opp og laste ned filer. evt forrandre tekstdokumenter. Finnes det noen andre løsninger? vil det skape noen problemer med tanke på forskjellige operativsystemer? takk for deres tid Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hva med en server der dere har dokumentene lagret på et felles område? F.eks Windows 2003? Citrix? Fordelen er jo at dere få en plass å forholde dere til. En plass å ta backup av. Lenke til kommentar
kalg Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 https://secure.logmein.com/products/hamachi/vpn.asp Dette er jo et gratis alternativ da. Har ikke erfaring med det, men andte logmein.com produkter er jo knallbra. Er interessert i dette jeg også, gjerne i gratis alternativer Lenke til kommentar
Ståle^^ Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det enkleste i mine øyne, er at dere kjøper inn en liten ok pc med f.eks en 500 Gb disk i og setter den på co-location eventuelt at dere skaffer dere en linje hjemme hos en av dere med OK upload, eventuelt sdsl. også f.eks en ftp server på denne der alle har tilgang. Lenke til kommentar
VirtualBox Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Prøv en Debian/Ubuntu-server. Gratis, sikkert, stabilt. Se https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=818603 S Endret 27. november 2007 av VirtualBox Lenke til kommentar
marw_the_big_headed_rhino Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Eller en Windows XP / Standard PC. Installere Filezilla Server, og alle andre har ftp-klient. Enket, greit, fungerer. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Sett opp en Linux-server (anbefaler Debian/Ubuntu pga. læringskurven) på den adressen med kjappest båndbredde utover. Sett opp SSH. Bruk SFTP Drive (gir deg en nettverksstasjon til SSH), WinSCP (virker som FTP program) eller Cygwin (for unix konsoll og verktøy) for å koble deg opp. Alternativt kan man kjøre FTP (ukryptert forbindelse), da anbefaler jeg en Windows maskin med Cerberus FTP (http://www.cerberusftp.com/) for enklest oppsett og kontroll. Dersom dere ikke har fast IP adresse er DynDNS eller No-IP stedet å gå. Bruk gjerne litt penger for å skaffe dere ett eget domenenavn. Evt. Om dere allerede eier domenenavn hos en annen host, sett opp et gratisdomene og sett opp et CNAME til gratisdomenet. Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Enig med radivx.. kan også sette opp openvpn server og sabma server på linux maskinen. så alle maskine kobler seg imot vpn mot server. og mappe opp samba shaertet. til en disk. trenger man ikke og styre med noe ftp osv. Det tror jeg det letteste, et sånt oppsett er satt opp på et par timer. og funker Kjempebra! jeg kjører et slik system. og det er så bra at man kan ha det i bedriftsamenheng. Endret 30. november 2007 av larrylu Lenke til kommentar
radivx Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det kan også være verdt å merke seg at om man er redd for/usikker på linux vil det være lurt å laste ned en Desktop utgave av Ubuntu. Man kan da gjøre de fleste instillinger fra grafiske grensesnitt. Lenke til kommentar
larrylu Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 Lønser ihvertfall og kjøre brannmur settins i grafisk. jeg kjører Fwbuilder med free nx. Har en Linux Server consol men har mulighet til og logge meg på nx når jeg skla confe brunnmuren min. Lenke til kommentar
radivx Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 med Xming eller Cygwin får man en X11 server på Windows maskinen, da kan man kjøre X11 programmer via SSH tunnelling. Går ikke allverdens fort, men funker fett over lan. Lenke til kommentar
ThorB Skrevet 1. desember 2007 Del Skrevet 1. desember 2007 med Xming eller Cygwin får man en X11 server på Windows maskinen, da kan man kjøre X11 programmer via SSH tunnelling. Går ikke allverdens fort, men funker fett over lan. xming er rått.. bruker det selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå