Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Litt avansert internett deling

Anbefalte innlegg

Hei, håper at noen av dere internett wizzene kan hjelpe meg.

Dere skjønner at jeg skulle gjerne delt ei isdn linje på 3 maskiner.

Den ene kjører 2k,andre xp og den tredje som linja går til kjører 98Se.

Mest av alt vil jeg ha delt oppkoblinga til xp maskina, men problemet mitt er at alle maskinene er koblet til en ruter.

Maskin med xp

|

|

|

Isdnlinje------98Se maskin--Ruter -------------------- Maskin med 2k

Problemet er at jeg ikke får 98se til å dele linja til spesielt xp'maskinen.

Og xp nekter plent å godta at 98se deler linja. Kobler seg ikke opp på linja med andre ord. Har prøvd alle slags løsninger her, men kan ha oversett noe. Så tenkte jeg på tredjepartsprogrammer.

Prøvde:

-sygate

-winproxy

-og noen til

Alle nekter å dele fordi ruteren's gateway står i veien for dem.

Den kan jeg ikke akkurat fjerne for da mister jeg nettverket og det er uakseptabelt.

Så spørsmålet mitt til dere er om det er noe jeg har oversett? Noen programmer som ikke bryr seg om ruteren? Enkle å forstå? Med en god bunke hjelp til oppsettet?

Beklager virkelig at dette ble litt dårlig formulert, men etter å endelig å ha blitt ferdig norsk særoppgave marerittet så klarer jeg ikke skrive "orntli" :oops:

Hvis noen lurer på hvorfor ruteren kom i huset i begynnelsen når jeg tross alt bare har ei isdn linje så var det fordi jeg hadde bestilt bredbånd fra telenor og bestilte utstyr. Men telenor er jo ikke så klar over hvilke sentraler de har bygd ut heller ei så niks bredbånd på meg!! :grumpy:

Så jeg ber alle som kanskje har en løsning om å hjelpe meg fordi jeg mååå ha isdn på xp-maskinen (personlige grunner :wink: )

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm, jeg forstod ikke tegningen :-/ Men her eer noen muligheter:

Du kan bytte routeren med en ISDN router, da er det ikke noe problem å dele ISDN linjen. Jeg vet ikke prisene på ISDN routere, men de kan da umulig være noe særlig dyr... Du kan vel også få tak i en billig/gratis maskin og kjøre inn smoothwall, tror den støtter ISDN ut av esken. Da må du i tillegg ha en hub/switch.

Lenke til kommentar

Bruk en ISDN ruter. Om du er litt forutseende kjøper du en ISDN ruter med adsl støtter den dagen du kan bestille det. Koble ruter til swithc/hub, koble alle maskiner til switch/hub med nettkort (dhcp). Skal du ha spesielle oppringningsløsninger eller vpn så sørg for at ruteren støtter det. Alle ruter kan konfigureres til det meste du vil ha bruk for. Dette er en svært ukomplisert affære. Gi blaffen i å bruke en av PCene til ruter, siden dette vil ta deg mer tid og sjansen for software bugs er mer tilstede. En ruter kan du restarte på noen sekunder, hvor lang tid bruker en pc til å starte opp maskinen samt kjøre igang delingsprogrammene. Om du har litt ekstra penger kjøper du en ISDN/ADSL ruter med firewall så kan du føle deg veldig trygg (f.eks. en av Sonic wall sine soho rutere.)

Hvis dette ikke svare på spørsmålene dine må du nesten spesifisere problemet ditt. Send meg i såfall beskjed på brukernavnet mitt med din email så tar jeg kontakt.

Lenke til kommentar

Nå vet jo ikke jeg hva slags router du har, men f.eks. har jo noen SMC-routere mulighet for å dele en ISDN-linje.

Vet heller ikke om jeg tolket "tegningen" din riktig, men man kan vel sette det opp slik:

ISDN-linje <-> Router <-> Maskinene

Eller har jeg misforstått hele greia?

Lenke til kommentar

Forumet ødela "tegningen" så den forstår jeg godt at du ikke forsto olsen.

Så det først nå.

Uansett, det jeg vil er å rett og slett dele internetttilkoblingen min med de andre maskinene mine. Altså xp maskinen og 2k maskinen.

Problemet er at isdn kortet og linjen ligger til 98SE maskinen min og den nekter meg å dele linja for en eller annen grunn.

Å flytte på maskinene går ikke på grunn av arbeidsrom, husets form og ren latskap :wink:

Det jeg har prøvd på 98SE maskinen er å dele isdn linjen ved hjelp av

-Innebygde funksjonen: deling av internett.

Der får jeg ikke linjen min som valg. Får bare valget kort for ekstern pålogging selv om isdn driverne er lagt inn og alt funker til vanlig.

-Installert Xp Network Wizard. Der får jeg ikke velge; denne maskinen kobler direkte til internett og deler oppkobling med nettverket.(eller hva det no sto) Vet ikke grunnen til dette. Kan være 98SE i seg selv? :-?

- Tredjepartsprogrammer

Har prøvd Sygate Home Network, Winproxy, Wingate og en hau andre mindre kjente. I sygate kommer det opp; internal adapter should not have a gateway (eller noe i den duren). Dette er vel da ruteren den reagerer på?

Ruteren vil jeg ikke bytte i håp om at telenor eller firstmile (ja 21) får ut fingeren med å utbygge sentralen. Er forresten en SMC Barricade 7004BR ruter. Funker fin fint. Brukes nå for å dele printeren og holde nettverket oppe. Har forresten mulighet for å koble ISDN til denne, men det er da hvis du har isdn modem og jeg har den gamle løsningen.

Linje---BOKS som deler isdn og telefon-- Kabel-- Isdn kort i pc

Det jeg som sagt vil er å få delt linja til Xp maskinen først og fremst.

Det er for å være helt ærlig Gaming maskinen min og jeg er blitt helt hekta på earth&beyond (ikke den eneste grunnen da) :oops:

Håper dette ga litt mer mening..

Takk for all hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...