Gå til innhold

Er det mulig å overklokke en gammel haug med AMD Athlon 64 3000+, 2x512MB PC3200 Kingston DDR RAM og Radeon 9600 Pro?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har aldri overklokket noen verdens ting før, så jeg tenkte jeg kanskje skulle prøve meg så smått. Det jeg da lurer på er om det har noe for seg å overklokke komponenetene på denne maskinen, uten å gå til anskaffelse av noe særlig nytt utstyr (en vifte eller to kan jeg evt. spandere på, dersom det skulle være nødvendig). Tar også mot tips og veiledning for hvordan dette i korte trekk gjøres. Vet ikke helt hva som er relavant info, så dere får spørre dersom dere skulle trenge noe mer. Under følger en copy/paste fra EVEREST, som skulle inkludere en del info om systemet mitt. Og til slutt, hvilke farer kan jeg komme borti? Alt av svar tas imot med takk!

CPU egenskaper

CPU type AMD Athlon 64 3000+

Prosessor alias ClawHammer-512 S754

CPU stepping SH-CG

CPUID CPU navn AMD Athlon 64 Processor 3000+

CPUID revisjon 00000F4Ah

CPU hastighet

CPU klokkehastighet 2014.1 MHz (orginal: 2000 MHz)

CPU multiplier 10.0x

CPU FSB 201.4 MHz (orginal: 200 MHz)

HyperTransport klokkehastighet 805.6 MHz

Minnebuss 167.8 MHz

DRAM:FSB forhold CPU/12

CPU chache

L1 kode hurtigbuffer 64 Kb (Parity)

L1 data hurtigbuffer 64 Kb (ECC)

L2 hurtigbuffer 512 Kb (On-Die, ECC, Full-Speed)

Hovedkortegenskaper

Hovedkort ID 11/01/2004-K8T800-8237-6A7L0BKAC-00

Hovedkort Albatron K8X800 Pro II (5 PCI, 1 AGP, 3 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)

Chipsetegenskaper

Hovedkort chipset VIA VT8383 Apollo K8T800, AMD Hammer

Minnetider 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)

Command Rate (CR) 1T

SPD minnemoduler

DIMM1: Kingston K 512 Mb PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 MHz) (2.5-3-3-7 @ 166 MHz) (2.0-2-2-6 @ 133 MHz)

DIMM2: Kingston K 512 Mb PC3200 DDR SDRAM (3.0-3-3-8 @ 200 MHz) (2.5-3-3-7 @ 166 MHz) (2.0-2-2-6 @ 133 MHz)

BIOS egenskaper

System BIOS dato 11/01/04

Skjermkort BIOS dato 04/11/25

Award BIOS type Phoenix - AwardBIOS v6.00PG

Award BIOS melding R1.04(v2.0)

DMI BIOS versjon 6.00 PG

Skjermkort prosessoregenskaper

Skjermkort Tul Radeon 9600 Pro

GPU kodenavn RV350 (AGP 8x 1002 / 4150, Rev 00)

GPU klokkehastighet 398 MHz (orginal: 398 MHz)

Minneklokkehastighet 202 MHz (orginal: 202 MHz)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Jeg har også oppdatert meg litt på feltet siden jeg skrev innlegget, så jeg tenkte jeg skulle prøve meg. Leste et sted at man skulle skru opp klokkehastigheten til maskinen ble ustabil, og så skru opp voltstyrken deretter. Stemmer det sånn nogenlunde, vel og merke i kontrollerte former? Hvor varm tåler CPUen å bli?

RAMen og grafikkortet ser du ikke noe håp for, eller.. :whistle:

Lenke til kommentar

Hmmm, ikke bra. :( Jeg var inne i BIOS og knotet litt med innstillinger, men endte opp med å endre alt tilbake igjen til slik det var, før jeg savet og gikk ut. Når maskinen nå skal starte på nytt, får jeg kun opp en svart skjerm. Systemt går igjennom de normale testene først, og jeg har fortsatt mulighet til å gå inn i BIOS, men i det Windows skal starte opp, skjer det ingen ting og skjermen blir helt svart. Ingen feilmeldinger eller noe. Jeg får heller ikke bootet fra CD/DVD. Jeg synes det er rart, men kan det jeg har gjort ført til dette problemet, og er det noen som har erfaringer med noe liknende og kanskje har noen tips? Jeg har forsøkt å stille alle innstillinger i BIOS tilbake til standardverdier, men det hjelper ikke. Jeg trenger hjelp!!

Lenke til kommentar
Hmmm, ikke bra. :( Jeg var inne i BIOS og knotet litt med innstillinger, men endte opp med å endre alt tilbake igjen til slik det var, før jeg savet og gikk ut. Når maskinen nå skal starte på nytt, får jeg kun opp en svart skjerm. Systemt går igjennom de normale testene først, og jeg har fortsatt mulighet til å gå inn i BIOS, men i det Windows skal starte opp, skjer det ingen ting og skjermen blir helt svart. Ingen feilmeldinger eller noe. Jeg får heller ikke bootet fra CD/DVD. Jeg synes det er rart, men kan det jeg har gjort ført til dette problemet, og er det noen som har erfaringer med noe liknende og kanskje har noen tips? Jeg har forsøkt å stille alle innstillinger i BIOS tilbake til standardverdier, men det hjelper ikke. Jeg trenger hjelp!!

Heisann. Driver på med akkurat det du gjør, og fikk akkurat samme problemet! Etter mye testing frem og tilbake fant jeg ut at du løser det ved å;

1. Først stille Biosen helt tilbake.

2. Stille CPU-clock til normalt (I mitt tilfelle tilbake til 133x100 som gir 2.8gzh)*

3. Deretter endre BOOT rekkefølgen til

(1. HDD-0 og 2. CD-ROM (vet ikke om CD-ROM nr 2 er veldig viktig, men valgte nu det iallfall)

*Er heller ikke sikker på at dette er viktig å gjøre, men det er jo noe du burde gjøre om CPU'en har klokken seg ned ved at du har restartet bios.

Endret av MrJones89
Lenke til kommentar
Heisann. Driver på med akkurat det du gjør, og fikk akkurat samme problemet! Etter mye testing frem og tilbake fant jeg ut at du løser det ved å;

2. Stille CPU-clock til normalt (I mitt tilfelle tilbake til 133x100 som gir 2.8gzh)*

(1. HDD-0 og 2. CD-ROM (vet ikke om CD-ROM nr 2 er veldig viktig, men valgte nu det iallfall)

*Er heller ikke sikker på at dette er viktig å gjøre, men det er jo noe du burde gjøre om CPU'en har klokken seg ned ved at du har restartet bios.

Har akkurat prøvd dette, men det hjalp ikke meg. Jeg har laget et nytt innlegg under 'Maskinen fungerer ikke'-forumet, slik at ikke problemet mitt ligger skjult under en helt feil overskrift.

Takk for forslaget, i alle fall.

Lenke til kommentar

Har akkurat prøvd dette, men det hjalp ikke meg. Jeg har laget et nytt innlegg under 'Maskinen fungerer ikke'-forumet, slik at ikke problemet mitt ligger skjult under en helt feil overskrift.

Takk for forslaget, i alle fall.

Hmm. Hadde akkurat samme problem. Pass bare på at floppy disk ikke står på BOOT-rekkefølgen i det hele tatt. Og husk at du må ha HDD-0 og ikke 1 som jeg valgte første gang.

Sikker på at du har fått CPU'en tilbake til standar? Dette er også viktig. Hvis ikke greier ikke windows å starte skikkelig..

Lenke til kommentar

Har du prøvd å resette bios?

Flytte jumperen "Clear CMOS", la den stå der en stund (noen minutter), flytte den tilbake? Eventuelt ta ut bios batteri, flytte jumper, vente, flytte jumper tilbake, sette inn batteri?

Da går bios tilbake til siste fabrikkinstilling. (den siste biosrevisjon som er lagt inn. alle endringer vil bli fjernet)

Dette har hjulpet meg en del ganger

Edit: Dette står beskrevet i manualen til hovedkortet

Endret av kalg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...