StianA Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Dette gjelder ikke akkurat Linux, men det er vel dere som har mest peiling på OS systemer. Spørsmålet er om noen av dere hvet hvor jeg kan finne System Service(posix) manualene i XP, skal vist følge med alle OS'er Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 I den grad jeg er orientert, handler POSIX om en generell UNIX-standard som omhandler standarder som vil tillate at programmer kan kjøres på alle mulige UNIX-OS-plattformer som *BSD, Linux med flere. Alt dette har utifra hva jeg vet, fryktelig lite med Windows og MS å gjøre. Visstnok skal deler av NT-kernelen være basert på BSD 4.4 - kode, som har en særdeles liberal lisens, men det tror jeg ikke det hjelper deg. Lenke til kommentar
StianA Skrevet 5. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2003 POSIX kommer med alle OS, poenget med det er at programmerere av aplikasjoner slipper å programmere direkte mot hardwaren, det tar posix seg av. Posix tilbyr forskjellige funksjoner som f.eks read(). Det skal være manualer for alle disse funksjonene, men finner dem ikke. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 5. februar 2003 Del Skrevet 5. februar 2003 Visstnok skal deler av NT-kernelen være basert på BSD 4.4 - kode, som har en særdeles liberal lisens, men det tror jeg ikke det hjelper deg. Hvor tar du det fra? Jeg husker ikker helt nøyaktig hvor. Jeg er ikke helt 100% sikker på dette med versjonsnummeret 4.4, men jeg las for noen måneder siden et eller annet sted som jeg da vurderte som rimelig troverdig, at deler av BSD-koden var brukt i NT-kernelen. Noe av *BSD-koden er jo 30 år gammel og veldig godt utprøvd. Lisensen fra Berkley er jo også veldig liberal - slik jeg har forstått det kan man stort sett gjøre hva man vil med koden derifra. Utifra det jeg las, vurderer jeg det slik at MS har brukt BSD-kode i NT-kernelen. Det betyr jo ikke umiddelbart noe fram eller tilbake om hvor bra/dårlig MS-OS er, og det betyr i alle fall ikke at winnt-os-ene har noe med *nix å gjøre (!huff) Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 6. februar 2003 Del Skrevet 6. februar 2003 Visstnok skal deler av NT-kernelen være basert på BSD 4.4 - kode, som har en særdeles liberal lisens, men det tror jeg ikke det hjelper deg. Hvor tar du det fra? NT kernelen stammer fra DEC som ble kjøpt opp av M$ for ganske mange år siden. Du roter litt i historien. DEC har aldri blitt kjøpt opp av Microsoft, derimot er de nå en del av HP-Compaq. Derimot gikk David N. Cutler fra DEC hvor han var sjefsarkitekt bak VMS til Microsoft hvor han ble sjefsarkitekt i NT-serien til Microsoft. Jeg har aldri hørt at NT kjernen er basert på BSD kode - tvert imot, men jeg har derimot hørt rykter om av TCP/IP stacken til windows2000 skal være tatt fra FreeBSD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå