Gå til innhold

Utvide PC med 700 kr, hva bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Har følgende PC nå:

 

Maxi tower kabinett (fungerer OK)

400 W PSU (XGear)

Asus P5B hovedkort

Intel P4 LGA775 3.06 GHz @ 3.93 GHz

Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminium Retail

1x 34.6 GB WD Raptor 10 000 RPM (OS-disk)

1x 250 GB Samsung SpinPoint (mediadisk)

1x Nec DVDbrenner

XFX GeForce 8500 GT skjermkort

 

Saken er at jeg har "reservert" 700 kr til å kjøpe ny RAM, men jeg er usikker på om ytelsen vil forbedre seg noe drastisk. Hva mener dere? Bør jeg kjøpe ny RAM-brikke, eller annen del?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har følgende PC nå:

 

Maxi tower kabinett (fungerer OK)

400 W PSU (XGear)

Asus P5B hovedkort

Intel P4 LGA775 3.06 GHz @ 3.93 GHz

Geil 2GB (2x1GB) DDR2 PC6400 800MHz Ultra 4-4-4-12 Metallic-Orange Aluminium Retail

1x 34.6 GB WD Raptor 10 000 RPM (OS-disk)

1x 250 GB Samsung SpinPoint (mediadisk)

1x Nec DVDbrenner

XFX GeForce 8500 GT skjermkort

 

Saken er at jeg har "reservert" 700 kr til å kjøpe ny RAM, men jeg er usikker på om ytelsen vil forbedre seg noe drastisk. Hva mener dere? Bør jeg kjøpe ny RAM-brikke, eller annen del?

 

Hvorfor ny ram ? Rammen din er ikke så gal, ville heller satset på ny cpu.

 

denne tror jeg faktisk vil oppleve som en mye bedre cpu enn den du har akkurat nå. Selv om den kjører på 3,93 ghz til vanlig.

 

e2180 kjører 2ghz og kan fint klokkes til over 3ghz. som igjen er bedre enn e6850. som idag er en veldig bra cpu.

Også blir det i tillegg 64 bits, og dobbelt kjerne.

og for denne prisen til 630 kroner synes jeg ikke det er altfor mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Du skrev ikke noe om modell på CPU du hadde osv. Men her ser du en sammenligning mellom en P4 3,8GHz og en E2160 (modellen under den som ble foreslått). Og det ser ut som om P4'en bankes kraftig :)

 

http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.htm...2&chart=435

 

-C-

 

Ny cpu er helt klart veien og gå, en e21xx pentium er et veldig godt valg i denne klassen og de er klokkevennlige

(jeg kjører min e2140 på 3,2Ghz 24/7, altså 100% overklokk)

 

Hovedkortet du har er ganske greit til overklokking, så her kan en få mye ytelse for lite penger...

Lenke til kommentar
Spørsmål: det ikke slik at man må ha en 64 bit OS for å kunne kjøre mer enn 2 GB ram? eller var det 4GB? Der er isåfall kanskje noe å skjekke opp. Uansett, ny CPU = flott=)

 

Jo, det er korrekt. Dersom du kjøper 4GB ram vil kun 2,5-3GB være synlig for windows 32bit.

 

Personlig klarer jeg helt fint med 2GB!

Lenke til kommentar

Kommer an på hva du bruker PC-en til, og hvorfor du vil oppgradere den.

 

I hvilket områder opplever du at den er "treg" og ønsker forbedring?

 

Jeg personlig ønsker meg en ny skjerm fordi det er veldig digg og jobbe på 2 skjermer når man skriver paper :D

 

kke, eller annen del?

Endret av unwill
Lenke til kommentar
Hvilken ytelse er det snakk om? Hvis PC-en skal brukes til spill, så er jo skjermkortet en ENORM flaskehals. Hvis ikke, så kan det bli interessant å overklokke en billig Core 2 duo prosessor.

 

Men hvordan får du tak i et kort som er noe særlig bedre for 700kr?

 

Tror en Pentium E2180 er veien å gå, med det budsjettet!

Lenke til kommentar

Bruker egentlig PC-en til det meste annet enn å spille. Har BF2 installert som jeg ikke har spilt på måneder, ellers går det egentlig for det meste til å laste ned filmer, se nyheter, prate med folk og småsaker. Men av og til utfører jeg operasjoner hvor jeg hater å vente. F. eks. pakke ut filer, starte tunge programmer og lignende.

 

Men da ser det ut til at jeg går for ny prosessor, har å bestemme meg til den 30., så forslag er hjertelig ønsket.

Lenke til kommentar

Test som viser at en klokket E2160 yter på nivå med en E6850 http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...m-e2160_14.html.

Og da bør jo en E2180 kunne klokkes høyere, ikke sant? http://www.overclock.net/intel-cpus/239759...ick-review.html og http://xtreview.com/addcomment-id-3247-vie...erclocking.html

 

La det bare ut, slik at du kunne se litt selv. :) tror du vil oppleve en rimelig god forskjell for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...