madompa Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hei Jeg skal lage en dokumentar/reportasje, hvor jeg i starten skal ha noen klipp fra en juletrefest, og selvfølgelig da barn som synger mens de går rundt treet. Det jeg da lurer på, hvordan gjelder copyrighten når det kommer til slike sanger? Og også hvordan sangen er "tatt opp"? Jeg har ikke råd til å betale noen avgift for å bruke en julesang, så da må jeg i så fall finne på noe annet. Vet dere eventuelt om en gammel julesang, som ikke lenger dekkes av en kopibeskyttelse? mvh Martin Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Om det er borna som syng songen sjølve tvilar eg på at du treng noko lisens whatsoever. Om du imidlertid skal bruke eit lydklipp som er underlagt copyright (lat oss seia Wham - Last Christmas, hehe) må du nok i utgangspunktet kjøpe retten til å bruke denne til reportasjen. Har sjølv vore med å laga amatør-filmar, og i fleire tilfelle kontakta me dei som satt på retten til materialet me ville bruke. I fleire tilfelle var derimot rettshavarane så greie å ha med å gjera at dei let oss bruke materialet utan vederlag. Endret 28. november 2007 av Frigata Lenke til kommentar
madompa Skrevet 2. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2007 Hva med TONO, har de lyst til å blande seg inn? Snakker om sanger som Deilig er jorden, Glade jul, etc. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Det er i tilfelle TONO du må kontakte siden det hovedsaklig er de som forvalter slike rettigheter. Om det bare er klipp, og du ikke har planer om å ha med hele sangene så vil det så vidt jeg ha forstått gå under siteringsretten. Lenke til kommentar
madompa Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 Det er i tilfelle TONO du må kontakte siden det hovedsaklig er de som forvalter slike rettigheter. Om det bare er klipp, og du ikke har planer om å ha med hele sangene så vil det så vidt jeg ha forstått gå under siteringsretten. Gjelder siteringsretten for lyd også? Slenger en mail til TONO jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå