Effectiv Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hey... Så var det på tide å spørre ekspertene om hjelp.. IGJEN Jeg skal bygge en portet kasse til sub wooferen, Dynabel DY9412 og det sto anbefalt 30 liter. Kan noen gi et eksempel på en kasse som er på 30 liter? Er ikke helt god på matte og sånn hehe.. Vis noen har en god side så er jo det like greit REgner med jeg skal bruke 22mm MDF-plater. Mvh efffectiv Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Høyde x bredde x lengde Regn om til desimeter så får du antall liter. 10cm=1 dm Se om du skjønner tegningen min. 37.2 i bredden er PER rom og ikke totalt på begge. Husk at dette er indre mål. bruker du 19mm MDF må du ta høyde for det. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Jeg skal bare ha en sub woofer da Men takk for at du svarte Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 hvorfor portet kasse? lukket på 30 liter blir bra, og jeg tror det oppgitte litermålet på portet kasse er feil på sidene til eltek Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Fordi en lukket kasse gjør at jeg trenger enda større forsterker dessuten blir lyden "bedre" (Det er i alle fall det jeg mener ) Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg skal bare ha en sub woofer da Men takk for at du svarte Dork.. ta å les innlegget mitt da... Tanken er den samme. om du har en eller to? siden jeg har to rom i kassa. Utregningene mine er KUN for ett rom. så lat som om det ene ikke er der. Pust inn... Pust ut... og husk 1+1=2 Endret 27. november 2007 av IvoCaprino Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Jeg skal bare ha en sub woofer da Men takk for at du svarte Dork.. ta å les innlegget mitt da... Tanken er den samme. om du har en eller to? siden jeg har to rom i kassa. Utregningene mine er KUN for ett rom. så lat som om det ene ikke er der. Pust inn... Pust ut... og husk 1+1=2 Sorry, men jeg tenkte ikke helt over det .. Tusen takk for svar Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Mail eltek, og spør om korrekt litervolum først da Hvilken forsterker skal du bruke?? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 27. november 2007 Forfatter Del Skrevet 27. november 2007 Det står på diverse steder at 30 liter på portet kasse er rett volum så jeg går for det hehe. Skal ha en dynabel BF0756, brokobler sub-utgangene til 1x600 watt Fikk den anbefalt av en venn i klassen som har bygget anlegg for en del folk Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Ta målene med til et snekkerfirma... det koster rundt 3-400kr for material og kapping.. Sparer deg for masse tid og arbeid Lenke til kommentar
IvoCaprino Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 eller maxbo. Jeg fikk kap gratis pga vedkommende også var bilstereo fantast. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det står på diverse steder at 30 liter på portet kasse er rett volum så jeg går for det hehe.Skal ha en dynabel BF0756, brokobler sub-utgangene til 1x600 watt Fikk den anbefalt av en venn i klassen som har bygget anlegg for en del folk Diverse steder?? er vel bare eltek som har de rette målene..?? men i dette tilfelle så ser det litt rart ut, iom at volumet er oppgitt til det samme på lukket og portet kasse, noe det skjelden er Men hvis det ikke betyr så mye for deg, så gjør som du vil Lenke til kommentar
icebreaker2k3 Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Hey... Så var det på tide å spørre ekspertene om hjelp.. IGJEN Jeg skal bygge en portet kasse til sub wooferen, Dynabel DY9412 og det sto anbefalt 30 liter. Kan noen gi et eksempel på en kasse som er på 30 liter? Er ikke helt god på matte og sånn hehe.. Vis noen har en god side så er jo det like greit REgner med jeg skal bruke 22mm MDF-plater. Mvh efffectiv portet kasse er ikke like bra til alle subber.. de fleste dynabel jeg har sett er lukket.. eneste grunden med sub er egentlig slag og at dem skal flytte mye luft.. og ikke alltid du må ha 22 MDF 19 er annbefalt til mange kasser,, men du får vel opplyst alt av info til kasse i den kista som dynabellen kommer i vel? Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Ja diverse steder. Sjekket litt rundt på nett, og alle mente at 30 liter portet kasse var best. Men det står jo så mye på internett, så man vet aldri hva som er rett Men han som skal hjelpe meg har bygget anlegg med to av oppgraderingen til denne subben i samme bil. Der brukte han 30 liter portet kasse og det ble i alle fall veldig bra Vant noen dB-drags og forskjellige konkuranser Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det står på diverse steder at 30 liter på portet kasse er rett volum så jeg går for det hehe.Skal ha en dynabel BF0756, brokobler sub-utgangene til 1x600 watt Fikk den anbefalt av en venn i klassen som har bygget anlegg for en del folk Diverse steder?? er vel bare eltek som har de rette målene..?? men i dette tilfelle så ser det litt rart ut, iom at volumet er oppgitt til det samme på lukket og portet kasse, noe det skjelden er Men hvis det ikke betyr så mye for deg, så gjør som du vil Faktisk er 20L Lukka kasse som blir anbefalt, og 30L porta kasse. Og det blir faktisk veldig stor størrelse forskjell. Porten skal være Ø 9 cm X L 54 cm. Ikke akkurat enkelt å få til i en 30L kasse. Men med bruk av slisse port, som vinkles opp bakveggen så går dette fint. Men jeg fraråder slisseport i hele kassens bredde, da det bare blir en tynn strek som lager suselyder. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 På Eltek sine sider, så står det 30 liter lukket, eller 30 liter portet, http://www.mamut.net/dynabel/subdet268.htm Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 28. november 2007 Forfatter Del Skrevet 28. november 2007 Det står på diverse steder at 30 liter på portet kasse er rett volum så jeg går for det hehe.Skal ha en dynabel BF0756, brokobler sub-utgangene til 1x600 watt Fikk den anbefalt av en venn i klassen som har bygget anlegg for en del folk Diverse steder?? er vel bare eltek som har de rette målene..?? men i dette tilfelle så ser det litt rart ut, iom at volumet er oppgitt til det samme på lukket og portet kasse, noe det skjelden er Men hvis det ikke betyr så mye for deg, så gjør som du vil Faktisk er 20L Lukka kasse som blir anbefalt, og 30L porta kasse. Og det blir faktisk veldig stor størrelse forskjell. Porten skal være Ø 9 cm X L 54 cm. Ikke akkurat enkelt å få til i en 30L kasse. Men med bruk av slisse port, som vinkles opp bakveggen så går dette fint. Men jeg fraråder slisseport i hele kassens bredde, da det bare blir en tynn strek som lager suselyder. Hadde du giddet å forklare litt bedre? Ø, X L ? hehe. Er ikke helt "inn" på mål og sånn, men alt elektrisk og mekanisk går fint Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 På Eltek sine sider, så står det 30 liter lukket, eller 30 liter portet, http://www.mamut.net/dynabel/subdet268.htm Ser du på denne bilhøyttaler listas nederst her, så sier dem noe annet. Og den porten jeg nevnte regner Eltek som hjemme kasse, men jeg syns den passer best til bil http://www.mamut.net/dynabel/subdet40.htm Lenke til kommentar
KJLHGKJYHTGDF Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det står på diverse steder at 30 liter på portet kasse er rett volum så jeg går for det hehe.Skal ha en dynabel BF0756, brokobler sub-utgangene til 1x600 watt Fikk den anbefalt av en venn i klassen som har bygget anlegg for en del folk Diverse steder?? er vel bare eltek som har de rette målene..?? men i dette tilfelle så ser det litt rart ut, iom at volumet er oppgitt til det samme på lukket og portet kasse, noe det skjelden er Men hvis det ikke betyr så mye for deg, så gjør som du vil Faktisk er 20L Lukka kasse som blir anbefalt, og 30L porta kasse. Og det blir faktisk veldig stor størrelse forskjell. Porten skal være Ø 9 cm X L 54 cm. Ikke akkurat enkelt å få til i en 30L kasse. Men med bruk av slisse port, som vinkles opp bakveggen så går dette fint. Men jeg fraråder slisseport i hele kassens bredde, da det bare blir en tynn strek som lager suselyder. Hadde du giddet å forklare litt bedre? Ø, X L ? hehe. Er ikke helt "inn" på mål og sånn, men alt elektrisk og mekanisk går fint Hehe. Jepp Ø står for diameter (Altså portens innvendige diameter. X står for "ganger" L står for lengde Så Diametern på porten er 9cm og Lengden er 54cm Men etter anbefallinger fra Eltek så kan den i bil kortes inn en del, men dette passet ikke meg. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 3. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2007 (endret) Kan noen bare tegne en kasse som de mener er bra? Er ikke så veldig viktig hvordan den blir, presis. Den skal være på 30 liter, og portet Hadde vært greit, så jeg kan starte med byggingen av kassen mens jeg venter på resten av anlegget.. Forresten hva trenger jeg av terminaler osv? Får jeg noe med subwooferen? Endret 3. desember 2007 av Effectiv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå