Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Den perfekte vinterbil?


mhm.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøpte meg en gammel Golf for 1500 :)

 

Funker fint, men eneste ulempen er at den drar fremme...+ mine nedslitte sommerdekk på snøen :cry:

 

Med tanke på at en Golf blir seende slik ut når den krasjer så håper jeg du investerer noen kroner i et sett vinterdekk snart: http://youtube.com/watch?v=CyzCswJ_tkk

Hvor mange faktiske krasj foregår egentlig på akkurat den måten der?

0 % ?

 

Mye mer vanlig å kjøre av veien eller rulle rundt og slikt, og da skades ikke kupeen så mye.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en gammel Golf for 1500 :)

 

Funker fint, men eneste ulempen er at den drar fremme...+ mine nedslitte sommerdekk på snøen :cry:

 

Med tanke på at en Golf blir seende slik ut når den krasjer så håper jeg du investerer noen kroner i et sett vinterdekk snart: http://youtube.com/watch?v=CyzCswJ_tkk

Hvor mange faktiske krasj foregår egentlig på akkurat den måten der?

0 % ?

 

Alle krasj hvor du treffer en møtende bil etter å ikke ha klart en forbikjøring eller fått understyring i en sving fordi du kjører med sommerdekk på vinteren.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
VW (syncro er ikke quattro for å si det sånn)

Der beviste du akkurat hvor lite kunnskap du faktisk har.

Enn å være så bastant uten å undersøke det minste i hele tatt? :no:

 

Det er da ingenting galt med den påstanden. Audi's Quattrosystem bruker en helt annen type differensial enn hva som finnes i Syncro.

Syncro blir mer en mekanisk clutch som senterdiff. Limited slipp diff av typen viskositet, hvor Quattro har en mekanisk senterdifferensial som fordeler krefter mellom forran og bak avhengig av veigrep.

Lenke til kommentar
XL-7 og Grand Vitara er to forskjellige biler. Og forøvrig er det Jimny som er fjellgeiten i Suzukis modellrekke.

Jimmy er jo "the revival of the famous Suzuki Jeep", som da sikkert har lavserie og manuelt valg av 2-hjuls eller 4-hjuls trekk.

Og "traktor"-modellen heter "Grand Vitara XL-7" ja. Vanlig Grand Vitara er av SUV-typen som kjører seg fast i første og beste snøfonn.

Lenke til kommentar
Det er da ingenting galt med den påstanden. Audi's Quattrosystem bruker en helt annen type differensial enn hva som finnes i Syncro.

Syncro blir mer en mekanisk clutch som senterdiff. Limited slipp diff av typen viskositet, hvor Quattro har en mekanisk senterdifferensial som fordeler krefter mellom forran og bak avhengig av veigrep.

 

Det er kanskje også greit å påpeke at "ekte" quattro med Torsen-diff (mekanisk) kun sitter i A4 og oppover, mens det Audi kaller "quattro" på A3 og TT er det langt svakere Haldex-systemet deres med viskose. Kun Torsen-systemene er ekte quattro.

Endret av spitz
Lenke til kommentar
Det er da ingenting galt med den påstanden. Audi's Quattrosystem bruker en helt annen type differensial enn hva som finnes i Syncro.

Syncro blir mer en mekanisk clutch som senterdiff. Limited slipp diff av typen viskositet, hvor Quattro har en mekanisk senterdifferensial som fordeler krefter mellom forran og bak avhengig av veigrep.

 

Det er kanskje også greit å påpeke at "ekte" quattro med Torsen-diff (mekanisk) kun sitter i A4 og oppover, mens det Audi kaller "quattro" på A3 og TT er det langt svakere Haldex-systemet deres med viskose. Kun Torsen-systemene er ekte quattro.

Nå ble det mye fjas fra bedrevitere her.

Haldex er ikke det samme som det gamle syncrosystemet.

Syncro hadde viskose, mens Haldex er elektronisk styrt og slår inn når det er den minste antydning til spinn på et forhjul.

Til vanlig bruk fungerer Haldex helt utmerket, men i dyp snø og skikkelig vanskelige forhold kan du risikere å bli stående med et forhjul som spinner og et bakhjul som spinner, ergo du kommer ikke av flekken.

 

Passat 32i (81-88 ? husker ikke helt) hadde langsmontert montor.

Modeller av disse som hadde Syncro var utstyrt med det samme systemet som fantes i datidens Audi quattro biler, og hadde også sperre på bakakselen hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Passat 35i (88-96), Golf 2 (83-91) og Golf 3 (92-97) hadde alle motor montert på tvers, og de av disse bilene som ble utstyrt med 4-hjulstrekk ble kalt Syncro og hadde en viskosekobling. Denne var noe svak hvis den ble hardt brukt og det var heller ikke fullkomment til å komme seg frem med, selv om det fungerte på sitt vis.

 

Golf 4 og 5, den nyeste Passaten, samt Audi A3/S3 av alle årganger, har alle tversmontert motor, og de med 4-hjulstrekk har Haldex systemet.

 

Passat 3B/3BG (97-05) har alle langsmontert motor, og de med 4-hjulstrekk har Torsen diff. 97-00 så het det Syncro, -00 og oppover het det 4Motion.

Systemet er akkurat det samme, og brukes fremdeles på alle Audi A4-S4-RS4-A5-S5-A6-S6-RS6-Q7-A8-S8-R8 i og med at alle disse har langsmontert motor.

Quattro med låsbar diff ble produsert helt frem til 96-97.

Fra da av overtok Torsen.

 

Alle folkevogner har i dag tversmontert motor.

 

For å si det enkelt: Tversmontert motor - viskose eller haldex.

Langsmontert motor: quattro med låsbar diff eller torsen.

 

Bare for å presisere en utbredt misforståelse: Quattro skal ALDRI skrives med stor forbokstav, bortsett fra hvis det skrives i starten av en setning.

Lenke til kommentar
Det er da ingenting galt med den påstanden. Audi's Quattrosystem bruker en helt annen type differensial enn hva som finnes i Syncro.

Syncro blir mer en mekanisk clutch som senterdiff. Limited slipp diff av typen viskositet, hvor Quattro har en mekanisk senterdifferensial som fordeler krefter mellom forran og bak avhengig av veigrep.

 

Det er kanskje også greit å påpeke at "ekte" quattro med Torsen-diff (mekanisk) kun sitter i A4 og oppover, mens det Audi kaller "quattro" på A3 og TT er det langt svakere Haldex-systemet deres med viskose. Kun Torsen-systemene er ekte quattro.

Nå ble det mye fjas fra bedrevitere her.

Haldex er ikke det samme som det gamle syncrosystemet.

Syncro hadde viskose, mens Haldex er elektronisk styrt og slår inn når det er den minste antydning til spinn på et forhjul.

Til vanlig bruk fungerer Haldex helt utmerket, men i dyp snø og skikkelig vanskelige forhold kan du risikere å bli stående med et forhjul som spinner og et bakhjul som spinner, ergo du kommer ikke av flekken.

 

Hvis det er meg du henviser til - noe jeg går ut fra, siden du siterer mitt innlegg - har jeg aldri nevnt Syncro, men snakket derimot om de to ulike systemer Audi benytter seg av - som begge går under navnet Quattro. At jeg dog har blingsa og sagt at Haldex er viskose tar jeg derimot gjerne selvkritikk på.

 

Når det gjelder skrivemåten er jeg ikke spesielt fan av "logoskrift", og skriver egennavn med stor forbokstav. På samme måte som jeg skriver "Ipod" og ikke "iPod". Jeg er fullstendig klar over at Audi foretrekker å skrive Quattro med liten "q", mens bilmodellen ved samme navn skal tituleres med stor forbokstav.

 

Til slutt, ja - Haldex funker helt fint "til vanlig bruk". Det gjør tohjulstrekk også. Det er først når vanskelige forhold oppstår at man har bruk for firehjulsdrift, og da er Torsen-systemet adskillig bedre enn det Haldex-baserte som sitter i A3 og TT.

Endret av spitz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...