OlaOlablakken Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Nå lager Suzuki kun en bil som tar seg frem på glatta og det er XR7 utgaven av Grand Vitara. Tøv ! Fakta : Jimny har valgfritt bakhjulstrekk eller 4x4 og med lavserie...Samme med SX4 som kan låses i 4x4. Sikkert flere også,men har ikke sjekket. Lenke til kommentar
bruker365 Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kjøpte meg en gammel Golf for 1500 Funker fint, men eneste ulempen er at den drar fremme...+ mine nedslitte sommerdekk på snøen Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kjøpte meg en gammel Golf for 1500 Funker fint, men eneste ulempen er at den drar fremme...+ mine nedslitte sommerdekk på snøen Virkelig smart og kjøre sommerdekk på vintern. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Kjøpte meg en gammel Golf for 1500 Funker fint, men eneste ulempen er at den drar fremme...+ mine nedslitte sommerdekk på snøen Med tanke på at en Golf blir seende slik ut når den krasjer så håper jeg du investerer noen kroner i et sett vinterdekk snart: http://youtube.com/watch?v=CyzCswJ_tkk Lenke til kommentar
kremt Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Kjøpte meg en gammel Golf for 1500 Funker fint, men eneste ulempen er at den drar fremme...+ mine nedslitte sommerdekk på snøen Med tanke på at en Golf blir seende slik ut når den krasjer så håper jeg du investerer noen kroner i et sett vinterdekk snart: http://youtube.com/watch?v=CyzCswJ_tkk Hvor mange faktiske krasj foregår egentlig på akkurat den måten der? 0 % ? Mye mer vanlig å kjøre av veien eller rulle rundt og slikt, og da skades ikke kupeen så mye. Lenke til kommentar
eab Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Du klarer ikke å ro deg unna at gamle Golfer ikke tåler så mye Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 (endret) Kjøpte meg en gammel Golf for 1500 Funker fint, men eneste ulempen er at den drar fremme...+ mine nedslitte sommerdekk på snøen Med tanke på at en Golf blir seende slik ut når den krasjer så håper jeg du investerer noen kroner i et sett vinterdekk snart: http://youtube.com/watch?v=CyzCswJ_tkk Hvor mange faktiske krasj foregår egentlig på akkurat den måten der? 0 % ? Alle krasj hvor du treffer en møtende bil etter å ikke ha klart en forbikjøring eller fått understyring i en sving fordi du kjører med sommerdekk på vinteren. Endret 29. november 2007 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Holy s**t. Golfen ble jo firkantet Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 VW (syncro er ikke quattro for å si det sånn) Der beviste du akkurat hvor lite kunnskap du faktisk har. Enn å være så bastant uten å undersøke det minste i hele tatt? Det er da ingenting galt med den påstanden. Audi's Quattrosystem bruker en helt annen type differensial enn hva som finnes i Syncro. Syncro blir mer en mekanisk clutch som senterdiff. Limited slipp diff av typen viskositet, hvor Quattro har en mekanisk senterdifferensial som fordeler krefter mellom forran og bak avhengig av veigrep. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 XL-7 og Grand Vitara er to forskjellige biler. Og forøvrig er det Jimny som er fjellgeiten i Suzukis modellrekke. Jimmy er jo "the revival of the famous Suzuki Jeep", som da sikkert har lavserie og manuelt valg av 2-hjuls eller 4-hjuls trekk. Og "traktor"-modellen heter "Grand Vitara XL-7" ja. Vanlig Grand Vitara er av SUV-typen som kjører seg fast i første og beste snøfonn. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Det er da ingenting galt med den påstanden. Audi's Quattrosystem bruker en helt annen type differensial enn hva som finnes i Syncro.Syncro blir mer en mekanisk clutch som senterdiff. Limited slipp diff av typen viskositet, hvor Quattro har en mekanisk senterdifferensial som fordeler krefter mellom forran og bak avhengig av veigrep. Det er kanskje også greit å påpeke at "ekte" quattro med Torsen-diff (mekanisk) kun sitter i A4 og oppover, mens det Audi kaller "quattro" på A3 og TT er det langt svakere Haldex-systemet deres med viskose. Kun Torsen-systemene er ekte quattro. Endret 30. november 2007 av spitz Lenke til kommentar
mhm. Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Nå kommer det jo greit fram i tråden at den skal brukes til å more seg med på vinteren. Bilen jeg har er jo sikker nok til å kjøre med på vinteren. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Nå kommer det jo greit fram i tråden at den skal brukes til å more seg med på vinteren.Bilen jeg har er jo sikker nok til å kjøre med på vinteren. Da burde vel strengt tatt topic navn vært "Hva er den perfekte vinter'lekebil'" ? Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Uansett så var det ikke så mange her som klarte å svare på spørsmålet... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det er da ingenting galt med den påstanden. Audi's Quattrosystem bruker en helt annen type differensial enn hva som finnes i Syncro.Syncro blir mer en mekanisk clutch som senterdiff. Limited slipp diff av typen viskositet, hvor Quattro har en mekanisk senterdifferensial som fordeler krefter mellom forran og bak avhengig av veigrep. Det er kanskje også greit å påpeke at "ekte" quattro med Torsen-diff (mekanisk) kun sitter i A4 og oppover, mens det Audi kaller "quattro" på A3 og TT er det langt svakere Haldex-systemet deres med viskose. Kun Torsen-systemene er ekte quattro. Nå ble det mye fjas fra bedrevitere her. Haldex er ikke det samme som det gamle syncrosystemet. Syncro hadde viskose, mens Haldex er elektronisk styrt og slår inn når det er den minste antydning til spinn på et forhjul. Til vanlig bruk fungerer Haldex helt utmerket, men i dyp snø og skikkelig vanskelige forhold kan du risikere å bli stående med et forhjul som spinner og et bakhjul som spinner, ergo du kommer ikke av flekken. Passat 32i (81-88 ? husker ikke helt) hadde langsmontert montor. Modeller av disse som hadde Syncro var utstyrt med det samme systemet som fantes i datidens Audi quattro biler, og hadde også sperre på bakakselen hvis jeg ikke husker helt feil. Passat 35i (88-96), Golf 2 (83-91) og Golf 3 (92-97) hadde alle motor montert på tvers, og de av disse bilene som ble utstyrt med 4-hjulstrekk ble kalt Syncro og hadde en viskosekobling. Denne var noe svak hvis den ble hardt brukt og det var heller ikke fullkomment til å komme seg frem med, selv om det fungerte på sitt vis. Golf 4 og 5, den nyeste Passaten, samt Audi A3/S3 av alle årganger, har alle tversmontert motor, og de med 4-hjulstrekk har Haldex systemet. Passat 3B/3BG (97-05) har alle langsmontert motor, og de med 4-hjulstrekk har Torsen diff. 97-00 så het det Syncro, -00 og oppover het det 4Motion. Systemet er akkurat det samme, og brukes fremdeles på alle Audi A4-S4-RS4-A5-S5-A6-S6-RS6-Q7-A8-S8-R8 i og med at alle disse har langsmontert motor. Quattro med låsbar diff ble produsert helt frem til 96-97. Fra da av overtok Torsen. Alle folkevogner har i dag tversmontert motor. For å si det enkelt: Tversmontert motor - viskose eller haldex. Langsmontert motor: quattro med låsbar diff eller torsen. Bare for å presisere en utbredt misforståelse: Quattro skal ALDRI skrives med stor forbokstav, bortsett fra hvis det skrives i starten av en setning. Lenke til kommentar
spitz Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 (endret) Det er da ingenting galt med den påstanden. Audi's Quattrosystem bruker en helt annen type differensial enn hva som finnes i Syncro.Syncro blir mer en mekanisk clutch som senterdiff. Limited slipp diff av typen viskositet, hvor Quattro har en mekanisk senterdifferensial som fordeler krefter mellom forran og bak avhengig av veigrep. Det er kanskje også greit å påpeke at "ekte" quattro med Torsen-diff (mekanisk) kun sitter i A4 og oppover, mens det Audi kaller "quattro" på A3 og TT er det langt svakere Haldex-systemet deres med viskose. Kun Torsen-systemene er ekte quattro. Nå ble det mye fjas fra bedrevitere her. Haldex er ikke det samme som det gamle syncrosystemet. Syncro hadde viskose, mens Haldex er elektronisk styrt og slår inn når det er den minste antydning til spinn på et forhjul. Til vanlig bruk fungerer Haldex helt utmerket, men i dyp snø og skikkelig vanskelige forhold kan du risikere å bli stående med et forhjul som spinner og et bakhjul som spinner, ergo du kommer ikke av flekken. Hvis det er meg du henviser til - noe jeg går ut fra, siden du siterer mitt innlegg - har jeg aldri nevnt Syncro, men snakket derimot om de to ulike systemer Audi benytter seg av - som begge går under navnet Quattro. At jeg dog har blingsa og sagt at Haldex er viskose tar jeg derimot gjerne selvkritikk på. Når det gjelder skrivemåten er jeg ikke spesielt fan av "logoskrift", og skriver egennavn med stor forbokstav. På samme måte som jeg skriver "Ipod" og ikke "iPod". Jeg er fullstendig klar over at Audi foretrekker å skrive Quattro med liten "q", mens bilmodellen ved samme navn skal tituleres med stor forbokstav. Til slutt, ja - Haldex funker helt fint "til vanlig bruk". Det gjør tohjulstrekk også. Det er først når vanskelige forhold oppstår at man har bruk for firehjulsdrift, og da er Torsen-systemet adskillig bedre enn det Haldex-baserte som sitter i A3 og TT. Endret 30. november 2007 av spitz Lenke til kommentar
kremt Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Det er først når vanskelige forhold oppstår at man har bruk for firehjulsdrift, og da er Torsen-systemet adskillig bedre enn det Haldex-baserte som sitter i A3 og TT. Det er vel liten tvil om det ja. Foretrekkes blant kjennere Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 atb-differ (torsen, truetrac, quaife osv) er ikke like bra som lamelldiffer, syns jeg. Quattro har vel bare én torsendiff i senter på modeller som f.eks litt eldre a4. Og åpen diff foran og bak. Da kan man jo risikere å få etthjulstrekk tilslutt... Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Har også siklet litt på en eldre Opel Scorpio e.l, men trenger vel strengt talt ikke all den motorkraften for å more seg på vinteren... Skulle gjerne visst hvordan en Opel Scorpio ser ut... Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 15. desember 2007 Del Skrevet 15. desember 2007 Tipper det skal være et komma der. Verken de fleste Opel eller Scorpio har noe særlig med futt. Min Omega har 115hk, og det synes jeg er et minimum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå