Gå til innhold

Å redde data fra en harddisk - rettigheter

Anbefalte innlegg

Hei!

I går nektet med ett min 6 mnd gamle Dell Inspiron å starte, med feilmeldingen om at den ikke finner harddisken. (harddisken lager lyder som minner om fysisk hd-feil (har sammenlignet med lyder på nettet)).

Hvorfor dette skjedde, fatter jeg ikke. PC-en har stått stille omtrent hele tiden. Det er utrolig frustrerende å miste tusenvis av bilder av familie og venner og reiser... Jeg var igang med å ta backup av alt sammen, men rakk ikke alt. Så vær så snill, jeg trenger ikke å få fortalt at jeg burde ha tatt backup tidligere, det vet jeg godt...

Jeg tror jeg skal ta med harddisken til Ibas og få gjenopprettet den data som eventuelt ikke er skadet.. Håpet om at ikke alt er tapt er eneste grunnen til at jeg ikke griner akkurat nå :dontgetit: Jeg regner med at det er noe jeg må legge ut selv.. Men så kom jeg over denne artikkelen: http://www.digi.no/php/art.php?id=284173

Er det noen som vet noe mer om hvordan denne saken har endt, med tanke på at denne artikkelen er fra 2005?

Med under-student-økonomi hadde det vært veldig ålreit å få dette dekket litt... Jeg skjønner godt IKT-Norges skepsis til dette, som i artikkelen... men krysser fingrene for at de fant et slags kompromiss...

Joachim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke kilden her nå, men leste et sted på forumet at FTU hadde avgjort at selger ikke har ansvar for data som går tapt. Begrunnelsen var at det er kjøpers plikt å ta backup da det bør være alment kjent at slik skjer innimellom og er en risiko som er opp til kjøper å avgjøre/ ta. Så beklager... Men du har min medfølelse, har mistet en disk selv der den bare lager mange lyder før jeg rakk å sette opp et skikkelig backup system. Planen min der er, når jeg får tid, å prøve å åpne disken og flytte platene over til en lik, fungerende disk.

Lenke til kommentar

Du har helt rett, jeg fant denne artikkelen nå:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/1194536426.43

Typisk at det for bare få måneder siden så ut til å bli annerledes:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/2007/...s_av_leverandor

Mad Wolf Magnux: Har du tenkt til å forsøke å åpne disken og å flytte platene selv? Det er vel akkurat dette firmaer som Ibas gjør... Kreves ikke dette dyrt presisjonsutstyr og tilnærmet støvløse rom?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Har ikke kilden her nå, men leste et sted på forumet at FTU hadde avgjort at selger ikke har ansvar for data som går tapt. Begrunnelsen var at det er kjøpers plikt å ta backup da det bør være alment kjent at slik skjer innimellom og er en risiko som er opp til kjøper å avgjøre/ ta. Så beklager... Men du har min medfølelse, har mistet en disk selv der den bare lager mange lyder før jeg rakk å sette opp et skikkelig backup system. Planen min der er, når jeg får tid, å prøve å åpne disken og flytte platene over til en lik, fungerende disk.

Hadde vært spennende om det vil virke. Billigere å kjøpe en lik hdd. og bytte platene enn Ibas.

Gir du tilbakemelding når du har fått gjennomført prosjektet .?

Vil tro at noen støvpartikler i harddisken ikke gjør store skaden den tiden en tar backup av den åpne disken.

Men i det lange løp tror jeg det vil gå gale..

Endret av S.M.
Lenke til kommentar

Stemmer at jeg har tenkt å forsøke å flytte over platene selv ja. Jeg tror ikke det krever det verste presisjonsutstyret, men støvfritt blir en utfordring. Jeg har temmelig mye dagligdagse ting å gjøre før jeg får prøvd meg på dette og må få tak i en lik disk, men skal prøve å huske å si fra når jeg har forsøkt det :) Hadde vært innmari moro om det gikk

Lenke til kommentar
Hei!

I går nektet med ett min 6 mnd gamle Dell Inspiron å starte, med feilmeldingen om at den ikke finner harddisken. (harddisken lager lyder som minner om fysisk hd-feil (har sammenlignet med lyder på nettet)).

Hvorfor dette skjedde, fatter jeg ikke. PC-en har stått stille omtrent hele tiden. Det er utrolig frustrerende å miste tusenvis av bilder av familie og venner og reiser... Jeg var igang med å ta backup av alt sammen, men rakk ikke alt. Så vær så snill, jeg trenger ikke å få fortalt at jeg burde ha tatt backup tidligere, det vet jeg godt...

Jeg tror jeg skal ta med harddisken til Ibas og få gjenopprettet den data som eventuelt ikke er skadet.. Håpet om at ikke alt er tapt er eneste grunnen til at jeg ikke griner akkurat nå :dontgetit: Jeg regner med at det er noe jeg må legge ut selv.. Men så kom jeg over denne artikkelen: http://www.digi.no/php/art.php?id=284173

Er det noen som vet noe mer om hvordan denne saken har endt, med tanke på at denne artikkelen er fra 2005?

Med under-student-økonomi hadde det vært veldig ålreit å få dette dekket litt... Jeg skjønner godt IKT-Norges skepsis til dette, som i artikkelen... men krysser fingrene for at de fant et slags kompromiss...

Joachim

lever hdd til en ibas forhandler, som elkjøp, dem kan teste om de kan hente ut data, da blir prisen fra 600/1200,- kr . må du sende inn til ibas kan det fort koste fra 7 til 20k

Lenke til kommentar
lever hdd til en ibas forhandler, som elkjøp, dem kan teste om de kan hente ut data, da blir prisen fra 600/1200,- kr . må du sende inn til ibas kan det fort koste fra 7 til 20k

Vet du hva disse forhandlerne gjør? Til den prisen virker det ikke som om de gjøre noe stort mer enn å koble diskene til en maskin og så evt. kjører noen diskverktøy som man allikevel kan få tak selv.

Lenke til kommentar
Kom nettop på et mulig problem ved skifting av platene. Kansje dem må stå i rett/lik posisjon i forhold til hverandre. :hmm:

Kansje du kan prøve å få løs hele modulen.

Hæ? Selve platene kan du tenke på som en cd, den begynner å lese der den finner data. Det som blir det virkelig store problemet er å få tak i en identisk disk. Stort sett må du ta kontakt med spesielle forhandlere eller tilsvarende. Forøvrig finnes det endel firmaer utenom ibas som klarer de fleste tilfeller, så lenge det ikke er snakk om hode krasj eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Hvis det mekaniske drevet er f***** så har du et kjempe problem!

Men hvis det er printet på disken som er defekt så kan du prøve å bytte selv. Men du gambler stort, men det lar seg gjøre.

Du må på ingen måte åpne chassiet til selve platene! Gjør som det ble forespeilet over, ta med disken til elgkjøp og se hva dem sier.

Lenke til kommentar

Da jeg fikk hdd død, fikk jeg opp at det var en "feil ved I/O ettellerannet". Fikk ikke tilgang til den i windows i det hele tatt. Det jeg gjorde, var å sette den i et eksternt kabinett (om dette hadde noe å si vet jeg ikke), og åpne den i Linux (Ubuntu). Da hentet jeg ut det jeg ville (hadde leserettigheter, ikke skriverettigheter).

Vet ikke om dette virker i ditt tilfelle, men er vel verd et forsøk kansje?

Lenke til kommentar
Hvis det mekaniske drevet er f***** så har du et kjempe problem!

Men hvis det er printet på disken som er defekt så kan du prøve å bytte selv. Men du gambler stort, men det lar seg gjøre.

Du må på ingen måte åpne chassiet til selve platene! Gjør som det ble forespeilet over, ta med disken til elgkjøp og se hva dem sier.

Leseavstand fra disken til lesehodet er vel ca 1 mikrometer eller noe i den gaten..... håpløst vil jeg si!

Lenke til kommentar

Må dere slutte å gjøre denne jobben til noe myte omspunnet mumbo jumbo. Jada i utgangspunktet skal man ikke leke med harddisker, men det er absolutt ikke så ille som dere vil ha det til.

Men det er jo en fordel å ha rette diagnosen før man setter igang. Er det motoren, printkortet eller hodet.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Må dere slutte å gjøre denne jobben til noe myte omspunnet mumbo jumbo. Jada i utgangspunktet skal man ikke leke med harddisker, men det er absolutt ikke så ille som dere vil ha det til.

Men det er jo en fordel å ha rette diagnosen før man setter igang. Er det motoren, printkortet eller hodet.

WORD!

Har gjort dette før, det er sensitive ting, men sammenlikne med en CD plate, så skjønner du at dette går finfint. De fleste har vel klart å spille qav en litt ripete CD selv om gropene som leses av i plata er veldig veldig små?

Forsøk først å finne ut hvor feilen er; er det printkort, eller mekanisk?

Det enkleste er om du bare kan bytte printkort.

Alt 2. er å bytte over selve platene. vær forsiktig med disse, ikke legg de fra deg på flatsiden eller ta på de.

Selv kjørte jeg før en maskin med disken utapå uten deksel "for show". Den gikk i flere måneder før data omsider begynte å bli korrupt rundt på disken, men maskinen klarte å lese data lenge etter det.

Endret av Stratos
Lenke til kommentar
Mener at hver plate har en egen leseside i tilleg til at det kansje stripes over platelagrene pga. ytelse. Da må disse stå i rett posisjon.. Å kalle det en cd tror jeg ikke er helt riktig..

Altså, spindelen skrus fast med 6 skruer som klemmer seg rundt selve platen. Platen vil ikke ha kjangs til å komme ut av posisjon uansett. Så så lenge disken er av samme batch/firmware osv. Så er det ikke noe i veien. Bare husk å få platen riktig vei. Men for all del, jeg vil ikke akkurat anbefale noen å gjøre dette for å redde data, men som en kuriositet for å teste på disker man er villig til å ofre. Så absolutt.

Lenke til kommentar

Takker for forslag folkens!

Det med el-kjøp: Det er en avtale mellom ibas og elkjøp, der ibas har plassert utstyr til gjenoppretting av data på hdd'er med logiske feil. Sånne feil kunne jeg ordnet selv...

Det er nok dessverre fysisk.. jeg har hørt på litt forskjellige lyder på noen nettsider som har eksempler på forskjellige hdd-feil, og det høres ut som om det er leserhodet til harddisken som har tatt kvelden. Å sende til Ibas er dermed eneste løsning, jeg tør ikke ta sjansen på å gjøre dette selv. Hadde det ikke vært så viktig data på disken hadde jeg kanskje prøvd selv...

Det som jeg nå er oppgitt over, er Dell's support i denne sammenheng. Vi har hatt en annen Inspiron i huset, hvilkens harddisk også tok kvelden rimelig raskt. Samtidig har vi en Latitude som har vart i årevis. Anyway, på en 6 måneder gammel pc som har fått veldig pen behandling, er det hårreisende synes jeg at Dell er såpass strenge på sine vilkår. Det viser seg at jo, jeg har krav på en ny hdd, men den får jeg ikke før jeg har sendt inn den gamle. Slik at de kan bokføre det og det går i null. Jeg synes at slik omstendighetene er, særlig så kort tid etter kjøp, burde de ta dette på egen skulder, sende meg en ny hdd asap, og la meg få litt tid på meg til å prøve å trekke ut data fra den gamle disken *før* jeg sender den til dem.

Jeg har vært i kontakt med 3 personer hos Dell så langt, og klatrer meg oppover "sjefstigen" til jeg kommer til noen som faktisk har myndighet til å hjelpe meg med dette. Håper bare ikke jeg trenger å komme helt opp til Michael! :p

Jeg kan skjønne at det kanskje virker drastisk å jobbe så hardt for den ene harddisken jeg har krav på, når jeg kan kjøpe meg en ny for ganske lite ettersom hdd er så billig.. men det er for meg en prinsippsak...

oh well.. Ta backup!

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar
Da jeg fikk hdd død, fikk jeg opp at det var en "feil ved I/O ettellerannet". Fikk ikke tilgang til den i windows i det hele tatt. Det jeg gjorde, var å sette den i et eksternt kabinett (om dette hadde noe å si vet jeg ikke), og åpne den i Linux (Ubuntu). Da hentet jeg ut det jeg ville (hadde leserettigheter, ikke skriverettigheter).

Vet ikke om dette virker i ditt tilfelle, men er vel verd et forsøk kansje?

Takk for forslag:)

Jeg har prøvd å koble den til andre PC-er, men problemet er at den ikke dukker opp i det hele tatt. BIOS finner ikke disken.

Det som derimot er litt spesielt, er at når jeg prøvde å koble den til en annen pc som hadde flere sata-disker, var det ikke bare Dell-disken (som forøvrig er en WD) som ikke kom fram i BIOS, alle de andre sata diskene forsvant! Med en gang jeg plugget fra dell-disken dukket de opp igjen.

Akkurat dette siste gjør meg nesten litt optimistisk, for da kan det jo være en kontroller eller en konflikt med harddisken på en eller annen måte...? eller?

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...