Gå til innhold

Apple bekrefter diskproblemer

Anbefalte innlegg

for gamere så vil nok pcen eksistere i fortsatt 30 år til.

en xbox elle ps3 kan ikke endre konfigurasjonen hele tiden.

grafikere bruker mac . det antar jeg er fordi at en superdatamaskin er for dyr i innkjøp og at han synes programmene fungerer best der

nå er det vist en del grafiker som har går over til pc også.

en pc kan faktisk bygges ut til en superdatamaskin. jeg har ikke hør noe om det på mac .

jeg har også fått det inntrykket av mac at hvis en bruker ønsker større harddisk så holder det ikke å bare bytte den gamle , men man må kjøpe seg en helt ny maskin. kan det stemmer ?

i så fall så ganger ikke dette miljøaspektet . det er en liten diskusjon om Apple og miljø et annet sted

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
for gamere så vil nok pcen eksistere i fortsatt 30 år til.

en xbox elle ps3 kan ikke endre konfigurasjonen hele tiden.

grafikere bruker mac . det antar jeg er fordi at en superdatamaskin er for dyr i innkjøp og at han synes programmene fungerer best der

nå er det vist en del grafiker som har går over til pc også.

en pc kan faktisk bygges ut til en superdatamaskin. jeg har ikke hør noe om det på mac .

jeg har også fått det inntrykket av mac at hvis en bruker ønsker større harddisk så holder det ikke å bare bytte den gamle , men man må kjøpe seg en helt ny maskin. kan det stemmer ?

i så fall så ganger ikke dette miljøaspektet . det er en liten diskusjon om Apple og miljø et annet sted

Opplagt så har du ikke peiling, Apple bruker akkurat den samme SATA disken som alle andre maskiner, selvsagt kan mac bygges ut like mye som PC når det kommer til disker, MacPro har enorme muligheter til å bygges ut med disker i raid og RAM. Ingen PC kan uten videre bygges ut til superdatamaskiner, det finnes superdatamaskiner som består av mange x86 prossesorer i cluster, men det finnes tilsvarende superdatamaskiner basert på SPARC eller IBM Power uten at noen av delene er direkte basert på PC eller mac for den saks skyld. De raskeste superdatamaskinene er foreste basert på ulike IBM power arkitekturer, så hverken PC eller Mac er særlig relevant i diskusjonen om superdatamaskiner.

Det er foresten ingen grafikkere som bruker superdatamaskiner, men derimot grafiske arbeidstasjoner som er noe helt annet og ikke må blandes sammen. Grafiske arbeidstasjoner er som regel intel baserte og dermed enten PCer eller macer avhengig av hvilket operativsystem de bruker. Tidligere fantes det grafiske arbeidstasjoner med konkurende arkitektur fra Silicon Graphics, Sun med flere. Disse er i dag nokså uvanlig da, PCer og Macer med 8 kjærner og spesial minne er sterke nok til de fleste behov.

Mye av grunnen til at Apple har blitt angripet på miljøet har med deres progresive image, og at mange av brukerne er det man i USA kaller Liberals (altså USAs svar på europas "radikale") disse er opptatt av verdier som miljø kvinnefrigjøring homofiles rettigheter etc. Strategisk sett forstår derfor miljøvernorganisasjonene at det er langt mer effektivt og angripe apple med tanke på det imaget Steve Jobs (liberale verdier, kvotert homofile, gitt store pengegaver til demokratene, bruker kjente radikalere i reklamekampanjer etc.) har forsøkt og bygge for selskapet enn feks Dell og HP, som har et mer corporate image. Miljøvern organisasjonene er strategiske organisasjoner som alle andre, og forstår selvsagt at det er langt mer effektivt å angripe noen som har et miljøvennlig image enn selskaper som ikke markedsfører seg på det.

PS. Det finnes en liten kjerne med gamere på pcer, men de fleste jeg kjenner som er glad i å spille men ikke nerder eller noe slikt har de siste årene hoppet over til andre plattformer. I utgangspunktet har pcer riktignok den fordelen at de ikke er genrasjonsbaserte, men den utviklingen vi har sett med konsoler i det siste med HD kompatibilitet så vil nok ikke dagens konsoler stå langt bak pcer selv rett før neste generasjonsskifte. Dette fordi de kan basere seg 100% spill kapasitet, mens pcer har en lang rekke andre oppgaver og det ligger kompatibilitet med en kontormaskin fra 1980-tallet i bakhånd. På en side som denne oppleves kanskje pc gaming som et levende miljø, på lik linje med at man på en side for kristne eller kommunister kan få den ideen internt i felleskap at den store vekkelsen eller revolusjonen er like om hjørnet. Ofte må man litt på utsiden av miljøet for å se perspektivene.

PSS. Vi må også huske at fordi man på konsoler har en hardware og opptimalisere mot, kan man ofte gjennom årene oppnå langt bedre grafikk rett før et genrasjonskifte enn første genrasjons spill for plattformen dette grunne opptimalisering.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Noen som har peil på hvor jeg skal henvende meg når jeg har en defekt disk?

Har en macbook som har blitt brukt som mediasenter (defekt skjerm).

Nå er disken dau og alt på den er borte vekk..plutselig en kveld tok den bare kvelden når jeg spilte av musikk på den.

Kjøpt på apple.no.

Lenke til kommentar
Noen som har peil på hvor jeg skal henvende meg når jeg har en defekt disk?

Har en macbook som har blitt brukt som mediasenter (defekt skjerm).

Nå er disken dau og alt på den er borte vekk..plutselig en kveld tok den bare kvelden når jeg spilte av musikk på den.

Kjøpt på apple.no.

Det høres jo ut som du selv har påført skade på maskinen siden skjermen er defekt og du ikke har fått den fikset med kjøpsloven, da kan det jo godt tenkes at skaden på disken skyldes den samme grunnen (hvis det er snakk om veske etc.) da mange skader dukker opp gradevis. Uansett kan du kjøpe deg en ny harddisk hvis du ikke får den byttet (av den grunnen), de koster ikke all verden og de kan enkelt byttes av bruker på MacBook uten å bryte garantien (selv om du tydligvis har brutt den allerede).

Lenke til kommentar

Skjermen er mos, ja. Men det har vel ingenting med disken å gjøre?

Den fikk seg en karamell da den var skrudd av (dvs skjermen, ikke maskinen).

Kjøpte en ny og brukte derfor denne som mediasenter.

Disk/skjerm har ingenting med hverandre å gjøre.

Kan selvsagt kjøpe en ny, men om jeg kan få en ny fordi jeg har en serie harddisker som har problemer så sier jeg ikke nei takk..

Edit: har en disk av den "berømte" typen. Da kontakter jeg apple og krever en ny i posten.

Endret av iceraven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...