sinnaelgen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 bøøøø ! noen produsenter sliter mer en andre når det gjelder kvalitet . det er disse Apple bør luke vekk Lenke til kommentar
modin Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 bøøøø ! noen produsenter sliter mer en andre når det gjelder kvalitet . det er disse Apple bør luke vekk Siden du har peiling så kan du vel nevne de nevnte produsentene som sliter mer enn andre, selv er jeg veldig interesert i det da du opplagt har greie på hardiskmarkedet? For det er jo litt rart at Seagate som er kjent for å lage dyre SAS og SCSI disker til High end systemer hvor datasikkerhet er et must, skulle være en av disse produsentene som sliter med kvalitet. Jeg ville jo tro at dette vel så gjerne kunne skjedd med den koreanske billigprodusenten (denne er satt litt på spissen Samsung konsernet har jo gjennomgått en revolusjon de siste 10 årene, og er i dag både større og har mer verdifullt varemerke enn Sony) Samsung, eller med en av de andre produsentene som tidligere også har hatt slike harddisk skandaler. Alle produsenter har hatt skandaler med en eller annen serie. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Åh, kjære vakre vene. Hver bidige gang skal det være folk som ikke klarer å holde seg i skinnet, og bare må stille seg i motposisjon rett og slett utelukkende fordi noen kritiserer Apple. Dette er jo ikke engang en harddisk som er i bruk på dagens maskiner [...] Eh, artikkelen sikter til «de nye MacBook-maskinene», og da vil jeg regne med det er snakk om maskinene basert på Santa Rosa. Om Apple mot formodning allerede har byttet ut diskene det er snakk om (dvs. fikset problemet i maskiner som ligger ute til salg nå via f.eks. Applestore) (selv om de offisielt har påstått at det ikke er noe problem frem til nå), så er det uansett artikkelen jeg forholder meg til, og den fremstiller det som om det er snakk om MB som er til salgs nå. Den sier også at Apple i bunn og grunn har ignorert kritikken, og at det først nå kommer til å skje noe. Jeg kjøpte meg macbook rett etter lanseringa av de nye modellene med SR. Disken er produsert av Hitachi og er av modellen HTS542512K9SA00, så dette gjelder nok bare et fåtall av et fåtall maskiner Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 jeg vet bare at Hitachi ikke er kjent for å lage ting som vare kortere en hos de andre . segate er kjent for å ha gode harddisker, men ting forandre seg hele tiden jeg mer og huske at segate kjøpte opp en produsent for en liten tid siden. jeg forstod det slik at det var kunden og ikke Apple selv som opdaget problemet. så hvis det et tilfele så er det dårlig kvalitetskontroll. Apple har vær aktiv på feil den siste tid. er de bilt dårligere en før ? de har vel ikke tenkt å kopier Microsoft ? Lenke til kommentar
andylove Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 jeg vet bare at Hitachi ikke er kjent for å lage ting som vare kortere en hos de andre .segate er kjent for å ha gode harddisker, men ting forandre seg hele tiden jeg mer og huske at segate kjøpte opp en produsent for en liten tid siden. jeg forstod det slik at det var kunden og ikke Apple selv som opdaget problemet. så hvis det et tilfele så er det dårlig kvalitetskontroll. Apple har vær aktiv på feil den siste tid. er de bilt dårligere en før ? de har vel ikke tenkt å kopier Microsoft ? Hitachi lager på lik linje med de andre produsentene disker som er ment for high-end systemer og da tenker jeg ikke på din råe Intel rigg med SLI men heller lagringsskap hvor ting går på fiber og RAID. Du sier lengre opp her at Apple bør luke vekk de som lager dårlige produkter. Ser du på IBM som en dårlig produsent? Det kan tenkes du ikke gjør det, men ha friskt i minnet deres "deathstar" hvor nesten ALLE diskene tok kvelden. Alstå kan man være uheldige med en produksjon. Det er faktisk slik som skjer. Og enkelte dårlige kontrollrutiner. Men du visste kanskje ikke at de disker du har i maskinen din er 2. og 3. sortering? 1. sorteringsdisker koster langt mer enn hva de store er villige til å bruke i volumproduksjoner. En 500GB koster ikke da 795,- på Netshop, men heller 2-3k. Så hvis Apple skal velge kvalitet fra øverste hylle, ja da må du nok betale enda mer for en i utgangspunktet overpriset maskin (si hva dere vil macfanboys, men maskinene er dyre kontra andre). Men til Apple sitt forsvar så er ikke de den eneste som har slitt med komponentsproblemer i en maskin. Dell har hatt sine ting, HP og IBM det samme. Verden er ikke større enn at de samme produkter blir brukt i forskjellige sammenhenger. Det man kan sette spørsmålstegn ved er at det er SW som sørger for feilen eller om det dreier seg om fysisk feil på brennerkortet. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Hehe, jeg likte 75GXP-en min jeg Flott disk som det aldri var noe feil med. Tror jaggu den tusler og går fortsatt (har ikke testet den på en stund nå), mulig jeg setter den inn i en liten filserver jeg skal mikse i hop av gamle deler snart. Morsomt å se hva som er på den, er vel fra rundt 1998 tror jeg. IBM sin harddiskavdeling ble for øvrig kjøpt opp av Hitachi ikke så lenge etter Deathstar-fadesen. De lager vel disker under Deskstar-navnet fortsatt til og med (litt snodig egentlig)? I samme maskin hadde jeg for øvrig en disk laget av Maxtor. Første og siste disk fra denne produsenten. Aldri vært borti maken til elendig disk. Først skjedde det et eller annet merkelig med FAT-området (uten at jeg kunne finne noe egentlig feil med disken i etterkant). All data forsvant (eller, tilsynelatende, det var nok bare noe krøll med FAT). Etter dette formaterte jeg den på nytt, fikk den på beina igjen, la bare ting jeg ikke kom til å savne på den (spill-installasjoner etc.), og den tok fullstendig kvelden noen måneder senere (virker nesten som om det var en mekanisk feil, lyder etc.). Endret 27. november 2007 av CAT-scan Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 jeg vet at Apple har vært dyre på maskene sine og vil sansuligvis fortsatt være det. da nytter det ikke å spare penger på enkelte deler. skal maskene våre bedre en konkurrentene som må det også gjennomføres skikkelig selv om det går på pris har kunden mulig heter til å blant flere disker eller er det Apple som bestemmer alt ? det var noe som ikke kom frem Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Apple har vel aldri hevdet eller markedsført at deres hardware er bedre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 kanskje ikke i stort monn , men generelt så må produkt reklameres at det er bedre en konkurrenten for at kunden kommer ser . og så har man den diskusjonene ( krangel ?) om hva som er best av mac eller vanlig pc. begge er personlige datamaskiner (personal computers) . hvis det er noen som ønsker å diskutere mac vs pc så passer det ikke her Lenke til kommentar
modin Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 kanskje ikke i stort monn , men generelt så må produkt reklameres at det er bedre en konkurrenten for at kunden kommer ser . og så har man den diskusjonene ( krangel ?) om hva som er best av mac eller vanlig pc. begge er personlige datamaskiner (personal computers) . Unge mann beklager å si set, men du har faktisk ikke peiling på hva du snakker om. Apple er en av de få selskapene som ikke reklamerer med spesifikasjoner på produktene sine, deres fokus er: Lifestyle, Lifestyle og Lifestyle. Det er jo netopp det som mange markedsføringseksperter ser på som nøkkelen til Apple suksee, at de ikke markedsfører seg med tall som er uforståelige for folk flest, men i stede sier: "Hei jeg er en kul datamaskin som kan hjelpe deg i daglilivet, og hvis du kjøper meg vil vennene dine synes du er kul" for å sett den litt på spissen. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Apple på godt og vont ?. man må vite hva man kjøper. spesifikasjonene forteller om man kan bruke den eller ikke. selv om reklamen er vektlagt andre ting en spesifikasjonene så må de nok også med jeg spør igjen har kundene mulig heter til å velge blant flere disker ( størrelse og merke( rykte) ) eller er det Apple som bestemmer alt ? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 jeg spør igjen har kundene mulig heter til å velge blant flere disker ( størrelse og merke( rykte) ) eller er det Apple som bestemmer alt ? Gå inn på apple.no og se da.. Man kan velge størrelse, ikke merke. Ingen "store" leverandører lar folk velge merke (Dell, HP, Acer, osv osv). Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Når det gjelder de "store" så spiller merket fint liten rolle for levetiden. Hitachi, Samsung, WD, Maxtor ... At èn og annen har "5 harddisker fra WD, som alle gikk føyken" betyr ikke en dritt i en "varighetsvurdering". Det som er mest nærliggende å tro er at produsentene er opp i mot like på kvalitet. Unntaket er hele produktserier som det åpenbart er en konstruksjonsfeil på ("Deathstar"). Når det er sagt så er det råttent av Apple å feie slike problemer under teppet. Det blir ikke bedre av at de har rykte på seg å trylle bort kritiske innlegg på sine egne fora! Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 jeg spør igjen har kundene mulig heter til å velge blant flere disker ( størrelse og merke( rykte) ) eller er det Apple som bestemmer alt ? Gå inn på apple.no og se da.. Man kan velge størrelse, ikke merke. Ingen "store" leverandører lar folk velge merke (Dell, HP, Acer, osv osv). det er fordi dem enten har produsert diskene selv ( som noen gjør) eller spesifisert dem lit utenom det som er standard i butikken når man bare kjøper harddisk nå er det alltids noen merker som holder litt lengre en andre men det går nok mer på modellen en merke i seg selv. der er jeg i grunne enig med deg Manuel for en del år siden virket det som segate var den som var mest likt Lenke til kommentar
modin Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 Apple på godt og vont ?.man må vite hva man kjøper. spesifikasjonene forteller om man kan bruke den eller ikke. selv om reklamen er vektlagt andre ting en spesifikasjonene så må de nok også med Selvsagt er de med, men de blir ikke brukt i markedsføring, i motsetning til andre merker, som anonserer med superpentium 4 med dobbel dual cache, med k14 kanal, dette er bare ting som bidrar til å fremmedgjøre vanlig brukere fra datamaskiner, entusiaster kan enkelt finne disse speksene men for folk flest er det hel unødvendig å vite, det er dette apple sine markedførere har funnet ut av, og som de selger veldig godt på. Selvsagt har man full mulighet til å velge mellom forskjellige diskstørelser, man kan ikke velge hvilket merke man får disk fra, men det kan man ikke fra noen andre av de store pc levrandørene heller (dell, hp etc. og nei en eller annen lokal pc snekker du kjenner regnes ikke som en stor pc-leverandør). Det å velge mellom produsenter av underleverandører igjen, er en luksus du ikke finner i noen bransjer uansett hvor dyre å fine tingene er. Feks er det ingen bilprodusenter som lar sluttkjøper velge mellom forskjellige motoprodusenter med samme motorvolum. Eneste untaket er markedet for flyvemaskiner, der man ofte kan velge mellom motorer fra de to store produsentene Rolls Royce og Pratt & Whitney, slik at flyselskapene kan holde seg til en motorprodusent for service hensyn- Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. desember 2007 Del Skrevet 3. desember 2007 da er det lett å forstå hvorfor sa mange må ha pc men de kan knapt bruke den. ved den miste feil får de problemer. som oftest er det programmene de ikke forstår å bruke. nå er det noen som lar deg konfiguere spesifukasjoen selv på din nye pc ( selvbygger) bl.a. komplett.no. jeg vet at det er en butikk men kande da regnes som produsent ? jeg mener at dell hadde en gang i tiden en ordning der du selv kan endre på visse ting i konfigurasjonen hvordan skal man egenlig regne det . en grunnmodell med mange valgmuligheter eller et hav av ferdig konfigurerte modeller? for meg blir det samme ulla , men det siste blir mindre oversiktlig Lenke til kommentar
modin Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 nå er det noen som lar deg konfiguere spesifukasjoen selv på din nye pc ( selvbygger) bl.a. komplett.no. jeg vet at det er en butikk men kande da regnes som produsent ? jeg mener at dell hadde en gang i tiden en ordning der du selv kan endre på visse ting i konfigurasjonen Nå snakket vi om store produsenter (i den store sammenhengen blir nok komplett noe litt annet, desuten selger de ikke til konsumenter men entusiaster), og ja alle har tilsvarende ordning som dell hvor man kan endre ting som minne, grafikk og diskstørelse, også apple. Hvis Dell, Apple og HP, skulle gi kundene mulighet til å velge mellom utstyr av samme kvalitetsklasse, spesifikasjoner og pris men forskjellige merker hadde det nok bare virket forvirrende på kundene og ført med seg mindre salg. Men dette tror jeg nok neppe du er i stand til å forstå. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 4. desember 2007 Del Skrevet 4. desember 2007 det er nok du som har misforstått meg en smule. noen er ganske kravstore på spesifikasjoner , noen på utseende mens noen på begge. det er altså disse siste som vil få problemer hvis deres Apple maskin ikke er helt som de ønsker når det gjelder spesifikasjonene . riktignok tror jeg de er i mindre tall. for min del så vektlegger jeg ytelsen høyre en designet. det er kanskje motsatt med deg ? Lenke til kommentar
modin Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Den gruppen du snakker om er nok Gamere, og det er nok ikke de apple ønsker å selge maskiner til. Selv ikke grafiske arbeidstasjoner fra Dell som konkurere med MacPro har noen flere valgmuligheter når det kommer til valg av merket på underleverandører. For å være helt ærlig så tror jeg neppe du forstår moderne produksjonsteknikker, i dagens marked kan vi ikke snakke om gode og dårlige produsenter alle produsenter har derimot gode og dårlige produkter. Det er derfor helt unødvendig og kunne velge mellom produsenter på underleverandører, unntaket er på produkter med høye servicekostnader og en høyt behov for trening og spesialisering for å tilpasse seg en gitt produsent, og med serviceteknikker ansatt i firmaet som kjøper produktet. Dette er selvsagt flymotorer jeg igjen nevner. Hardisker skal aldri åpnes, og alle produsenter lager gode og dårlige hardisker, og ingen leverandører som leveres til privatmarkedet, bedriftsmarkedet og andre kravstore profesjonelle lar deg ikke velge mellom forskjellige merker. På entusiast markedet er selvsagt valgmulighetene der, men entusiaster kjøper som du selv sier ikke apple fordi de sjeldent bryr seg om brukervennlighet eller er estetisk anlagt. Jeg skjønner ikke hvorfor du plutselig skal trekke inn at noen er har krav til spesifikasjoner, det vi diskuterte her var om det er rimelig å kreve at gigantselskap som Apple, Dell og HP skal la folk velge mellom hardisker av forskjellige merke. Det ser jeg ikke en eneste grunn til, da dette likegodt kunne skjedd med hardisker av et annet merke. Hva har PC gigantene å tjene på å gi all verdens kunskapsløse kunder valg som de ikke kan forstå, slik at de må gå til en datainteresert venn eller familiemedlem å spørre hva som er best av Seagate, Hitachi, osv. Sansynligvis vil neppe denne personen være i stand til å gi noe mer kvalifisert mening heller for det er rett og slett ikke noe særlig forskjell. Det finnes vel knapt nok maskiner med bedre spesifikasjoner for proffbruk enn MacPro, så det er helt klart muligheten til å velge spesifikasjoner hvis man trenger det med topp spesifikasjoner matcher den Grafiske arbeidstasjoner fra Silicon Graphics og Sun. Jeg skal love deg at det er en langt sprekere maskin enn din hjemmepc, ikke til gaming vel å merke, men det er heller ikke det den er beregnet på. PC gaming er et lite niche marked apple ikke ønsker å konkurere på. Når det er sagt så er det nok ikke utenkelig at Apple vil lage gamer maskiner, men da ikke datamaskiner, men konsoler. Det er trossalt her det meste av spillingen vil foregå i fremtiden. Med spesialutviklede prossesorer som Cell (med design basert på Crays superdatamaskiner fra 80-tallet) på PS3 konsoler så vil gaming til PC sansynligvis være utdød om 5 år. Lenke til kommentar
Unreal_ Skrevet 5. desember 2007 Del Skrevet 5. desember 2007 Den gruppen du snakker om er nok Gamere, og det er nok ikke de apple ønsker å selge maskiner til. Selv ikke grafiske arbeidstasjoner fra Dell som konkurere med MacPro har noen flere valgmuligheter når det kommer til valg av merket på underleverandører. For å være helt ærlig så tror jeg neppe du forstår moderne produksjonsteknikker, i dagens marked kan vi ikke snakke om gode og dårlige produsenter alle produsenter har derimot gode og dårlige produkter. Det er derfor helt unødvendig og kunne velge mellom produsenter på underleverandører, unntaket er på produkter med høye servicekostnader og en høyt behov for trening og spesialisering for å tilpasse seg en gitt produsent, og med serviceteknikker ansatt i firmaet som kjøper produktet. Dette er selvsagt flymotorer jeg igjen nevner. Hardisker skal aldri åpnes, og alle produsenter lager gode og dårlige hardisker, og ingen leverandører som leveres til privatmarkedet, bedriftsmarkedet og andre kravstore profesjonelle lar deg ikke velge mellom forskjellige merker. På entusiast markedet er selvsagt valgmulighetene der, men entusiaster kjøper som du selv sier ikke apple fordi de sjeldent bryr seg om brukervennlighet eller er estetisk anlagt. Jeg skjønner ikke hvorfor du plutselig skal trekke inn at noen er har krav til spesifikasjoner, det vi diskuterte her var om det er rimelig å kreve at gigantselskap som Apple, Dell og HP skal la folk velge mellom hardisker av forskjellige merke. Det ser jeg ikke en eneste grunn til, da dette likegodt kunne skjedd med hardisker av et annet merke. Hva har PC gigantene å tjene på å gi all verdens kunskapsløse kunder valg som de ikke kan forstå, slik at de må gå til en datainteresert venn eller familiemedlem å spørre hva som er best av Seagate, Hitachi, osv. Sansynligvis vil neppe denne personen være i stand til å gi noe mer kvalifisert mening heller for det er rett og slett ikke noe særlig forskjell. Det finnes vel knapt nok maskiner med bedre spesifikasjoner for proffbruk enn MacPro, så det er helt klart muligheten til å velge spesifikasjoner hvis man trenger det med topp spesifikasjoner matcher den Grafiske arbeidstasjoner fra Silicon Graphics og Sun. Jeg skal love deg at det er en langt sprekere maskin enn din hjemmepc, ikke til gaming vel å merke, men det er heller ikke det den er beregnet på. PC gaming er et lite niche marked apple ikke ønsker å konkurere på. Når det er sagt så er det nok ikke utenkelig at Apple vil lage gamer maskiner, men da ikke datamaskiner, men konsoler. Det er trossalt her det meste av spillingen vil foregå i fremtiden. Med spesialutviklede prossesorer som Cell (med design basert på Crays superdatamaskiner fra 80-tallet) på PS3 konsoler så vil gaming til PC sansynligvis være utdød om 5 år. 1. Det er forskjeller mellom hardiskprodusenter 2. Lite niche pc gaming? heh du har mye å lære, og når en appel bruker det ordet så kaller eg han for hykler. 3. Det har blitt spådd at pc gaming sku dø ut innen 5år for 5år siden og for 5år siden før det igjen, vi er her enno. Lite saklig post i fra deg, (trur ikke han før deg var noe bedre ei meg) Derfor forum pwn, kun en stor krangel som folk ALDRI blir enige om ting i. (med forbehold om feil, men vi kan jo alltid ta opp religion og samlivs forumet på diskusjon.no og se om eg har rett eller ikke ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå