Gå til innhold

Manuell fokus på Nikon D40

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe 50mm f/1,4. Da må jeg til å bruke manuell fokus pga dårlig med fokusmotor i huset. Har prøvd med flere objektiver, men trodde jeg skulle få et rødt blink i fokusfeltet i søkeren når jeg treffer fokus. Er det ikke sånn det skal fungere? Er det køddent å treffe fokus manuelt med såpass stor blender? Kjøper jo ikke f/1,4 for å bruke liten blender. Synes søkeren er såpass liten at det er vanskelig å kunne se skikkelig om man treffer... Eller bør jeg pakke D40'en inn i julepapir og heller få meg D80?? Noen som har tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vurderer å kjøpe 50mm f/1,4. Da må jeg til å bruke manuell fokus pga dårlig med fokusmotor i huset. Har prøvd med flere objektiver, men trodde jeg skulle få et rødt blink i fokusfeltet i søkeren når jeg treffer fokus. Er det ikke sånn det skal fungere? Er det køddent å treffe fokus manuelt med såpass stor blender? Kjøper jo ikke f/1,4 for å bruke liten blender. Synes søkeren er såpass liten at det er vanskelig å kunne se skikkelig om man treffer... Eller bør jeg pakke D40'en inn i julepapir og heller få meg D80?? Noen som har tips?

Det er triksent å fokusere manuelt på Nikon DSLR, og det lar seg best gjøre om man:

1. Har et proffkamera som har en tredelt manuellfokusindikator (<o>) som viser fokus, og eventuelt om du er foran eller bak fokuspunktet.

2. Har et proffkamera som har stor nok søker til at du kan visuelt bedømme skarphet.

3. Skifte ut mattskiven med en tredjeparts splittprisme for visuelt bedømme skarphet.

Ingen av delene er spesielt lette for deg som er D40 eier.

Jeg ville vurdert Sigma 30mm 1.4 i stedet som er et helt ok fastobjektiv med innebygget fokusmotor

Lenke til kommentar
Du skal få fokusindikasjon med AF-objektiver, ja, selv om du ikke får AF. Men du må likevel ha AF-objektiver, det nytter ikke med gamle MF-objektiver (de må brukes helmanuelt).

Det er synd å si det, men jeg tror faktisk at det siste alternativet ditt er et av de beste, også på sikt. Ikke bare vil du få autofokusmotor, men du vil også få større søker som gjør det lettere å fokusere manuelt. Hvis du vil spare litt penger, kan det hende du kan finne en bortgjemt D50 eller D70s også - evt du kan kjøpe brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...