Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Noe å spare med tidsur?

Anbefalte innlegg

Har en leilighet som varmes opp av blant annet en elektrisk ovn på 2 kW. Den står ikke på fullt, men er koblet opp mot et tidsur som starter den rundt 1200 på dagen og slår den av rundt 2300. Spørsmålet er om det er noe å spare på dette kontra å la den stå på hele døgnet siden den er termostatstyrt. Den må jo sikkert stå på ganske lenge etter klokka 12 når temperaturen har sunket en del for å få denne opp igjen. Hadde den stått på hele tiden ville den sikkert bare surret rolig for å opprettholde jevn temperatur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har og tenkt samme tanke, men da fordi vi har ovner med nattsenking.

Om en ovn står på 15 min hver time de 7 timene nattsenkingen varer, så er det jo ikke sikkert man sparer stort om den bruker 2 timer på å ta igjen tapt varme.

Nå er det snakk om 13 timer hos deg, så jeg vil tro du kan tjene litt på det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

å slå helt av er neppe gunstig, men å holde litt lavere temperatur krever mindre effekt enn å holde full temperatur, derfor "natt" senking, å slå helt av tror jeg neppe har noe for seg, med mindre perioden er ganske lang, og du har et kjappt oppvarmingssytem (panelovn)

Lenke til kommentar

For hver grad man senker temperaturen sparer man 5 prosent energi. Det svarer seg sjelden å senke mer en 5 grader. Selv senker jeg all varme i huset 16 timer i døgnet. Det blir det penger av, hvertfall i forhold til å bytte til sparepærer og skrue av standby produkter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...