Ni kon Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 I morgen kjøpes et Nikon 17-55 med en B+W filter i NY til meg. Dog sitter jeg her hjemme og vrir min stakkars hjerne. Dette er ikke mye penger, men allikevel er jeg usikker på om jeg vil ha glede av dette objektivet. Så slår tanken meg faen heller, kanskje du burde ha bestilt et 17-35mm i stedet. Du får barn en dag, og de vil kanskje arve min optikk, og da er det jo fullformat som teller (vil jeg tro)... Jeg er også blitt "avhengig av lyssterk" optikk, og merker at min favoritt er Nikon 85mm f1.8 Jeg tar bilder av mennesker! Så nå vurderer jeg å sende en sms med at jeg angrer og heller vil ha: Nikon Wide Angle AF Nikkor 35mm f/2.0D (300 dollar) http://www.bhphotovideo.com/c/product/9201..._AF_Nikkor.html Nikon Normal AF Nikkor 50mm f/1.4D Autofocus (285 dollar) http://www.bhphotovideo.com/c/product/9741...ikkor_50mm.html Nikon Super Wide Angle AF Nikkor 20mm f/2.8D Autofocus Lens (450 dollar) http://www.bhphotovideo.com/c/product/8294...e_Angle_AF.html Dette blir totalt 1035 dollar, mens 17-50 f2.8 koster meg 1200 dollar uten filter. La jeg til at jeg har jo kitobjektivet 18-70 liggende å slenge.... Hva sier folket? Lenke til kommentar
Jamm Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Den største fordelen med 17-55/2.8 er som "lysterk" normalzoom. Den andre store fordelen er byggekvaliteten, den tåler vær og uvær.. Den tredje tingen er at den faktisk tar litt mindre plass (uten solblender) enn de tre objektivene du listet opp. Ingen av de objektive du listet dekker 17mm f/2.8. Det er ikke så mange objektiver som dekker 17mm på f/2.8. Nikons 17-55/2.8 sammen med Tokina 11-16/2.8 vil dekke et bra spekter på f/2.8 på vidvinkel og normal zoom området med brukbar lysstyrke. Endret 26. november 2007 av Jamm Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Ikke et lett valg. Tror du bør bestemme deg for 17-55 eller fast-optikk. 17-55 er en meget anvendelig zoom, som du kan selge sammen med crop-kameraet når du går over til FF. Men da du har en kit-zoom allerede, er det nok lurere å tenke fast-optikk. Men kankje en 28mm f/1.4 istedet for 35mm; hvis den ikke er for dyr da ? Tom Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Enkelt, 17-55 f 2.8 sammen med 85 f1.8 er en utmerket kombinasjon (selv om du ALLTID vil fortsette å drømme om en oppgradering til 85 f1.4...) Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Mange later til å ha en spennende strategi om å ha et kontinuerlig brennviddeomfang fra 10-12mm til 200mm.. de om det! 17-55 og 17-35... det er ikke bare lett å sammenligne dem. I de fleste tilfeller ville jeg valgt 17-35, men en av hovedårsakene til det er at jeg fremdeles skyter med flere filmbaserte Nikonhus. Det at 17-35mm faktisk har aperaturring er heller ikke å forakte. I tillegg har faktisk 17-35mm rykte på seg å faktisk matche svært mange av de bedre fastobjektivene i vidvinkelområdet som det dekker. Når det i tillegg også har nogenlunde samme lysstyrke så er mange gode argument forseglet. 17-35mm taper seg nok ikke i verdi med det første, kanskje først og fremst fordi det igjen ble et fornuftig alternativ til 14-24mm. Jeg synes litt synd på de proffene som solgte unna det objektivet da de hoppet på proffDX, og nå må vurdere å anskaffe en igjen. Når det er sagt, så er det ikke et superspeedobjektiv, og de har heller ikke Nikon så mange av: Nikkor 50mm f1.2 AIs, 35mm f1.4, 50mm f1.4 AF-D, 85mm f1.4 AF-D er vel de som fremdeles er i salg, mens Noct f1.2, 28mm f1.4 AF-D, 105mm f1.8 AIs er ganske problematiske å oppdrive. Jeg må få anbefale følgende Flickrtråd for alle de som lurer på hvorfor noen av oss gidder kaste zoomobjektivene for faste, lynraske, overprisede og skranglete gamle objektiver: Prosaic @ Flickr Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Men kankje en 28mm f/1.4 istedet for 35mm; hvis den ikke er for dyr da ? Tom Finner ikke 28mm f1.4 på b&h http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...p;Q=*&bhs=t (selv om du ALLTID vil fortsette å drømme om en oppgradering til 85 f1.4...) Vet. Irriterrende. Men nå har jeg hørt rykter om at Nikon kommer med en motor i objektivet på en ny 85mm f1.4 og den er jeg veldig sulten på. Noen som vet mer om dette? Når det gjelder 35 mm f1.4 frister denne, men når man er flere i huset bør man ha mulighet for AF. Ellers blir jeg oppfattet som totalt nerd :S Lenke til kommentar
El chico Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Men kankje en 28mm f/1.4 istedet for 35mm; hvis den ikke er for dyr da ? Tom Finner ikke 28mm f1.4 på b&h http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...p;Q=*&bhs=t (selv om du ALLTID vil fortsette å drømme om en oppgradering til 85 f1.4...) Vet. Irriterrende. Men nå har jeg hørt rykter om at Nikon kommer med en motor i objektivet på en ny 85mm f1.4 og den er jeg veldig sulten på. Noen som vet mer om dette? Når det gjelder 35 mm f1.4 frister denne, men når man er flere i huset bør man ha mulighet for AF. Ellers blir jeg oppfattet som totalt nerd :S Det er AF på 35/f1.4. Off-topic: Var det du som ble intervjuet på TV2 nyhetene da Sinnataggen ble borte i forrige uke? Lenke til kommentar
dhjerp Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hva du vil bruke blir jo en smakssak, og som andre nevner, ingen trenger hver mm fra 10 - 200. 20/2,8 ville jeg droppet. Du har en 18/3,5 som slett ikke er dårlig. 35/2 er et veldig bra objektiv som er bra som normalobjektiv. Lite, lett og bra allerede vid åpen. 50/1,4 er et bra objektiv til hunde/helportrett. Jeg er så sær at jeg bruker nesten utelukkende faste objektiver og ville ikke byttet disse mot en 17-55 da den er for tung og klumpete for meg til å gå på tur med. Lettere med et par objektiver på ryggen og mindre vekt på kameraet. Omtrent eneste gangen jeg bruker zoom er 18-70 mm da som en 18/3,5 eller enkelte ganger som zoom på ferie e.l. Nikon har ikke bra utvalg på vidvinkelsiden på fastoptikk. Eneste er en alt for dyr 14/2,8, men heldigvis eksisterer Sigma 15/2,8 fisheye. Omtrent eneste objektivet som er minst like god, kanskje bedre enn Nikon sin tilsvarende. Når du går på tur kan du ha med f.eks. 35/2 eller 50/1,4 pluss 85/1,8. Da har du i bøtter og spann til modellene dine og alle passer FX-formatet. 17-55 er ellers et glimrende objektiv som jeg helt sikkert hadde valgt som pressefotograf men vi som er amatører har tid til å skifte objektiv. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Finner ikke 28mm f1.4 på b&h http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller...p;Q=*&bhs=t Har muligens gått ut av produksjon. Ser at FotoVideo heller ikke har den. Sigma har en 28mm f/1.8 som er interessant; men Sigma kjøper man vel hjemme, slik at man kan bytte hvis man får en utgave som fokuserer feil. Tenker faktisk på den selv; det var en deltager (helolle) på Oktoberfesten som brukte den (riktignok en helt annen stil en det du driver med). Tom Edit: leif Endret 26. november 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) 28 f/1,4D gikk ut av produksjon for to år siden, (etter bare 12 år). Dette fyrer opp under ryktene om at en AF-S versjon er under veis. Selges brukt for 1500-2000 USD* på eBay. *Edit Selges brukt for rundt 3000 USD Endret 27. november 2007 av Oceanborn Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. november 2007 Forfatter Del Skrevet 26. november 2007 Hmmm.. finner kun en 35 mm f1.4 AIS på b&h jeg Det var meg på nyhetene ja Stygge stygge meg .) Så ryktene sier at vi får 28mm f1.4 og 85mm f1.4 i AF-S versjoner nå snart? Hvorfor klarer ikke nikon å komme med f1.2 optikk når canon spyr ut dette? Lenke til kommentar
asdf9321asdf1234 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Si det si det. Nikon kan vel sies å være den store innovatøren i kameramarkedet (mulig jeg beveger meg på svært syltynn is) med state-of-the-art noct-nikkor på 70-tallet, diverse obskure fisheye og første ultravidvinkel-zoom for digital. Canon virker mer studiorettet i mine øyne og Nikon har allerede sluppet diverse f1.2-linser (58mm, 50mm). Selv synes jeg de har en del objektiv å komme med før de begir seg ut på rådyre f1.2. (AF-S oppgradering på det meste) Jeg tror du blir godt fornøyd med 17-55mm f2.8 og synes ikke du skal uroe deg så mye over innkjøpene. Gjerne kjøp en 35mm f1.4 på ebay for moro. Har selv lyst på 17-35mm f2.8 etter at jeg prøvde det og så de utrolige motlysegenskapene, skarpheten og byggekvaliteten. I fremtiden har vi helt gått over til holografi, så barna dine trenger du ikke tenke på Endret 27. november 2007 av EivindF Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Her skyter man fra hofta i øst og vest: Nikkor 35mm f1.4 har aldri eksistert i autofokusvariant. Nikkor 28mm f1.4 AF-D var dyr da den var i ordinært salg- i dag er den for dyr for de ALLER fleste av oss: Noen nevner $1500, sannheten er vel at den jevnt over går for nærmere $3000 i god stand. Selv med dagens dollarkurs er det betydelig penger for et fastobjektiv, og kun Noct er vel i nærheten av den prisen om en ikke tar med supertelene. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Nikkor 28mm f1.4 AF-D var dyr da den var i ordinært salg- i dag er den for dyr for de ALLER fleste av oss: Noen nevner $1500, sannheten er vel at den jevnt over går for nærmere $3000 i god stand. Selv med dagens dollarkurs er det betydelig penger for et fastobjektiv, og kun Noct er vel i nærheten av den prisen om en ikke tar med supertelene. Beklager, blandet sammen med et annet objektiv, rundt 3000 USD er nærmere sannheten ja. Lenke til kommentar
El chico Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Tenkte på 35/f2 ikke f1.4 Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Slå deg til ro med kjøpet. Bruk det godt og vel en god periode (1/2 år..). Får du ikke tatt bildene slik du ønsker da sper du på med fastoptikk (sikkert fått mer i bonus inntil da), eller legger zoomen på foto.no med marginalt med tap (siden du allerede har spart endel på USA-handel) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg ville droppet Nikkor 20mm f/2.8, hvis du vil ha en fast 20mm er Sigma sin f/1.8-variant mye mer attraktiv, da den faktisk gir deg to blendertrinn fremfor kit-zoomen. Ellers er 35mm f/2 et hederlig objektiv, selv om jeg nok ville valgt Sigma 28mm f/1.8 i stedet. Nikkor 28mm f/1.4 er en våt drøm, men forblir nok en drøm enn så lenge - i hvert fall til det kommer nok AF-S-utgaver på markedet til at jeg også kan ta meg råd til en brukt... Lenke til kommentar
magneska Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg hadde også problemer med å velge mellom 17-55 og 17-35. Gikk tilslutt for sistnevnte og har ikke angret noe på det! Et fantastisk objektiv Her er et eksempelbilde tatt fra Rockefellersenteret: Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 30. november 2007 Forfatter Del Skrevet 30. november 2007 Da er mitt 17-55 i Norge B&H prisene må økes når du kalkulerer prisene. Det er en TAX på 11%. Noe som gjorde at mitt kjøp og en B + W filter kom på 1400 dollar Totalen ble da ca 8000 NOK, som gjorde at jeg sparte ca 4000 ved å kjøpe dette i Norge. Har dog ikke mulighet til å hente det før torsdag, så da skal vi se hvor bra dette objektivet er. Jeg skal virkelig legge godvilja til når jeg tar dette i bruk. Fastoptikk virker dog mer spennende for min del. Neste prosjekt er å vurdere om en oppgradering av 85mm f1.8 til f1.4 rett og slett lar seg forsvare prismessig. For er det to objektiver ALLE nikon eiere bør ha er det 50mm og 85mm Lenke til kommentar
magneska Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 B&H prisene må økes når du kalkulerer prisene. Det er en TAX på 11%. Noe som gjorde at mitt kjøp og en B + W filter kom på 1400 dollar Totalen ble da ca 8000 NOK, som gjorde at jeg sparte ca 4000 ved å kjøpe dette i Norge. Man må betale sales TAX (eller hva det heter) hvis man handler over disk i NY ja! Tror det er det samme hvis du bestiller på nett, men sender det til en adresse i NY eller NJ?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå