Bruno Mars Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Holder på å lege min første hjemmeside nå. Bruker dreamweaver og photoshop. Har ikke kommet såå langt enda da. Først og fremst design jeg ønsker å høre om. Tar imot alle tips! Bilder Index/hovedside: http://i173.photobucket.com/albums/w66/Lundinho/index.jpg Galleriet: http://i173.photobucket.com/albums/w66/Lundinho/gallery.jpg Lenke til kommentar
Teig Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Første feilen jeg ser: du bruker IE. Ellers: - Mørk og trist/kjedelig - Gradienten i headeren var ikke pen. Ei var heller fonten. - Linkene hadde en skjærende farge i forhold til resten av designet. - Føler at det ikke er noe del av designet avsatt for innhold. Det er bare tekst på den svarte bakgrunnen. - Search-baren kan du drite i for øyeblikket. - Footeren passet heller ikke inn, spesielt med tanke på farger. Prøv igjen du Lenke til kommentar
IceFox Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Altfor tidlig å be om kritikk egentlig. Du bør ha typografien klar slik at man faktisk kan få et inntrykk av hvordan ting blir seende ut. Ellers er mine tanker forsåvidt nevnt. Veldig mislykket gradering og fontvalg i headeren. Altfor enkelt, og altfor kjedelig. Menyen og footeren mener jeg dog kan brukes. Dette krever riktignok at du endrer på et par ting: - Header og meny passer dårlig sammen i fargevalg - Elementene på siden er plassert altfor løst, og kan foreløpig ikke sees i en sammenheng. Prøv å ramme inn selve innholdet, og ha en bakgrunn bak selve "containeren" Anbefaler deg og heller legge ut utkast i form av bilder. Veldig kjipt å måtte kode alt på nytt igjen Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Det første bildet opplever jeg som tomt. Det andre har masse like bilder, og bildene er plassert mot høyre, slik at det er ubalanse på siden. Jeg har ikke sett god kode spyttet ut av dreamweaver. Du tester, som andre har nevnt, i IE. Du ber nesten om problemer med andre nettlesere og plattformer. Ser du har også har Opera, du burde heller designe mot Opera, og fikse mot IE etterpå. Hvis du har tenkt å legge ut bilder av fotballspillere, burde du ha kontroll på opphavsrettigheter. Jeg liker ikke "you are here". Gode sider har naturlig navigering, slik at slike linker blir unødvendig. Du har ikke merket "Gallery" eller "home" på noen måte. Blåfargen harmonerer godt med sort. Header og footer har ikke samme design feel. Du har ikke like hjørner på footer som header. Boksene i innholdsdelen virker som om du skal ha som firkanter. Du har ikke send knapp til søk skjemaet. Du har heller ingen padding på denne. Hvorfor må alle sider ha eget forum? Skal du lage forum i dreamweaver? Du har ingen "About us" eller "Contact", men du har "Help", "Forum", og "Resources". Hvem driver siden, hvorfor, og hvordan kan de kontaktes? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 28. november 2007 Del Skrevet 28. november 2007 Les denne tråden før du ber om kritikk neste gang. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 30. november 2007 Del Skrevet 30. november 2007 Jeg lurer på hvordan du har tenkt til å utvikle siden videre... selv er jeg veldig imot runde former, det virker litt ustrukturert. Det virker også litt tomt siden det er veldig tydelig at du er i pre-alpha med. Hadde vært spennende å sett hvordan dette utvikler seg! Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Første feilen jeg ser: du bruker IE. Hvorfor gjør en sluttbruker feil når han velger å bruke IE 7 som nettleser? Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Første feilen jeg ser: du bruker IE. Hvorfor gjør en sluttbruker feil når han velger å bruke IE 7 som nettleser? Vi snakker ikke om sluttbruker, men hva designeren benytter i utviklingsprosessen. Du tester, som andre har nevnt, i IE. Du ber nesten om problemer med andre nettlesere og plattformer. Ser du har også har Opera, du burde heller designe mot Opera, og fikse mot IE etterpå. Vi som designere kan ikke bestemme hvilken nettleser sluttbruker benytter, og må tilpasse sidene våre spesielt mot ie grunnet den store brukerbasen. Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 IE7 er det da en god nettleser med svært få problemer? Stort sett er det tilnærmet helt likt i IE7, Fx2.0 og Opera 9. La nå gutten bruke IE7, bare det at han har oppgradert fra IE6 er guds gave til webdesignere. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Selvsagt skal han teste i de andre leserne, FrodeNilsen, men det er ikke relevant i det hele tatt hvilken nettleser han presenterer skjermdumpene sine fra. Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Selvsagt skal han teste i de andre leserne, FrodeNilsen, men det er ikke relevant i det hele tatt hvilken nettleser han presenterer skjermdumpene sine fra. Joda. Det er det. Det vi har gjort er å gjøre han oppmerksom på problemet med ie. Skjermdumpen burde vært tatt fra ett css støttendeprogram, ikke ett kvasi css program som ie. Vi får ikke se det egentlige og korrekte designet i ie, og en skikkelig nettleser med skikkelig css støtte er elementært for webutvikling. Man fikser med hacks i form av conditionals mot ie når designet er ferdig. Mange i dette forumet er ikke klar over problematikken. Tydeligvis ikke "atomtissetasen" heller. ie7 har gjort hverdagen vår enklere, men at ms med alle sine resurser ikke har klart å implementere css ordentlig, eller støtter xhtml, sier endel om ms. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 Selvsagt skal han teste i de andre leserne, FrodeNilsen, men det er ikke relevant i det hele tatt hvilken nettleser han presenterer skjermdumpene sine fra. Joda. Det er det. Det vi har gjort er å gjøre han oppmerksom på problemet med ie. Skjermdumpen burde vært tatt fra ett css støttendeprogram, ikke ett kvasi css program som ie. Vi får ikke se det egentlige og korrekte designet i ie, og en skikkelig nettleser med skikkelig css støtte er elementært for webutvikling. Man fikser med hacks i form av conditionals mot ie når designet er ferdig. Dette utsagnet var noe spesielt. Hvis designet vises likt i IE som i Firefox, så spiller det null rolle om skjermdumpen er fra IE. Klart IE suger, men gode utviklere klarer å lage design som ser så godt som like ut i Firefox og IE, og med mindre man skal kommentere kode og eventuell bruk av CSS-hacks o.l. så spiller det da vel ingen rolle hvor screenshot'en kommer fra. Det blir som å si at en skisse fra Photoshop er håpløst å kommentere, fordi den er laget i et bildebehandlingsprogram og ikke av en nettleser. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 6. desember 2007 Del Skrevet 6. desember 2007 FrodeNilsen: En fisk som ligger levende på et matfat og gisper etter luft tar seg ikke bra ut Lenke til kommentar
Teig Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 For å klare opp i dette; jeg gikk utifra at trådstarter kodet siden i IE og jeg kom derfor med kommentaren. Lenke til kommentar
Redak Tøren Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg koder i notepad. Visste ikke at det gikk an å kode en side i IE. Noe nytt som er kommet det? Lenke til kommentar
øl_i_tastaturet Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Jeg koder i notepad. Visste ikke at det gikk an å kode en side i IE. Noe nytt som er kommet det? Lenke til kommentar
FrodeNilsen Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) Jeg koder i notepad. Visste ikke at det gikk an å kode en side i IE. Noe nytt som er kommet det? Sarkasmen tar til nye høyder! Er du blitt preposisjonspoliti også? Direkte ufint. De som tror lokaltog er en css reser får ta en titt på valideringen til russ.no http://jigsaw.w3.org/css-validator/validat...;usermedium=all En feil og 317 advarsler, og konsistent missbruk av css. "atomtissetassen" og lokaltog begynner og irritere seg over postene mine, og jeg kommer ikke til å svare på flere innlegg fra dem, med mindre de er relevante for trådstarter, da de forsøker å trekke opp en personfeide. Den feiden er herved avblåst. Hvis dette utvikler seg, blir dette en sak for forumstyret. Jeg har bedre ting å bruke tiden på. Edit: Jeg har brukt litt tid på hvorfor man får alle advarslene på russ.no sin css fil. Svaret ligger i at css validatoren ikke kjenner nøstingen i html, og forutsetter at body verdiene for color og background-color arves til alle elementer. body {background-color: #fff;} div{color: #fff;} I dette eksemplet vil validatoren gi tilbakemelding om lik farge på tekst og bakgrunn. Jeg at jeg har vært urimelig i kritikken av css advarslene. Beklager dette. Endret 7. desember 2007 av FrodeNilsen Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 (endret) De som tror lokaltog er en css reser får ta en titt på valideringen til russ.nohttp://jigsaw.w3.org/css-validator/validat...;usermedium=all En feil og 317 advarsler, og konsistent missbruk av css. Siden det er viktigere for deg å påpeke hvor dårlig jeg er i CSS enn det er å svare på svaret mitt til ditt utsagn om at IE er ubrukelig å ta screenshots i, så vil jeg gjerne benytte anledningen til å svare for meg. - CSS-egenskapen som gir feilmelding var en stavefeil som ikke er utført av meg, men en samarbeidspartner. Feilen er rettet opp i nå: "Congratulations! No Error Found." - Alle advarslene skyldes at bakgrunnsfarger matcher tekst/border-farger på forskjellige elementer. Hvis du går inn på Russ.no så tror jeg ikke du vil se dette som et problem, da vi ikke bruker samme bak/forgrunnsfarge på samme element. Dette er også en grunn til at jeg tar advarslene til CSS-validatoren med en klype salt, fordi teori ikke alltid samsvarer med virkeligheten. - Kan du utdype hva du mener med "konsistent misbruk av CSS"? Å forsøke å svekke tilliten til meg som utvikler ved å vise til dette som et eksempel på dårlige kodeegenskaper var rett og slett patetisk. Edit @ trådstarter: Beklager OT-prat. Kommer med en tilbakemelding på designet ditt i neste post. Endret 7. desember 2007 av Lokaltog Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Kommentarer til designet til trådstarter: Til å være din første hjemmeside må jeg si det er en helt grei start. Men du har langt igjen før du blir en god webdesigner, og her er noen tips på veien: - Som det har vært diskutert i tråden kan det være lurt å bytte nettleser, og heller bruke f.eks. Firefox. Firefox har også mange gode add-ons for utviklere, som gjør jobben med å lage en hjemmeside mye enklere. - Nå har jeg ikke sett koden til hjemmesiden din, men ut fra utseendet på linkene ser det ikke ut til at du bruker CSS for å style nettsiden din. Ved å skrive HTML og CSS for hånd vil du få bedre kontroll over utseendet på f.eks. linker, og det tar ikke veldig lang tid å lære seg. Oppslagsverk over tutorials o.l. ligger i en stickytråd i WDS-forumet. - Et tips til deg som nybegynner er å velge en lys og dus bakgrunnsfarge til de første nettsidene du lager. Det er mye vanskeligere å lage et pent design til en mørk eller svart bakgrunn. Når du får dreisen på å designe nettsider så kan du utfordre deg selv med mørkere designtemaer. - Det er ikke så mye å gi kritikk på i dette designet. Du har en footer og en header, og en tom innholdsdel. Hvis du prøver å lage designet litt mer ferdig, så er det enklere å gi flere kommentarer. Les tråden øverst i denne kategorien om hvordan du bør lage nettsiden din før du ber om kommentarer. - Bruk litt tid på å lese emner i hele webdesignforumet her på diskusjon.no, det er mange dyktige utviklere her, som kan gi deg mye verdifull kunnskap. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå