HansU Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Hei, som titlen sier lurer jeg på om det går an å øvelseskjøre med biler der håndbrekket ikke sitter mellom setene? Da tenker jeg på fotbrekk, eller på elektrisk håndbrekk som sitter på venstre siden av sjoføren og dermed utilgjenglig for den "voksne"! MVH Lenke til kommentar
[dR]MiljO Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Ja, det er lov til å øvelseskjøre med biler uten håndbrekk i midten Lenke til kommentar
Golito Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Ja, det er lov til å øvelseskjøre med biler uten håndbrekk i midten Virkelig? jeg har hørt noe veldig motsatt? Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) edit: for sen som vanlig Edit2: Står ikke noe om det her http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?c=Page...bSideInnholdMal Endret 26. november 2007 av Barely dead Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeg har hørt at man ikke trenger å ha håndbrekk i midten. Men jeg tror det måtte være det før. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Jeg har og hørt at det måtte være sånn før. Men at det ble endret da håndbrekket egentlig ikke kan brukes til å stoppe en bil i praksis. Vet ikke om det stemmer, men jeg har øvelseskjørt i et ekte amerikansk dollarglis av en Ford. En bil der håndbrekket, som ikke er tilgjengelig for den voksne, visstnok virker direkte på girkassa, og ALDRI må brukes i fart. En bil der rattet ikke har Force Feedback. Snu det til høyre for å kjøre høyre, snu det venstre for å kjøre venstre. Får ingen føling med veien :-) Tror det er lov, men vet ikke sikkert. Endret 26. november 2007 av Kerrigan Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Det blei bekrefta av ein frå biltilsynet som var på besøk av oss at du kan lærekjøyre med ein bil uten den tradisjonelle handbrekken td. nyare passat. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Jeg har øvelseskjørt i en skolebil med fotpedal istedetfor vanlig håndbrekk, men der var det jo et ekstra pedalsett så læreren kunne stoppe uansett. Anbefaler deg å spørre en kjørelærer. Lenke til kommentar
Sykgaffel Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Er lov nå ja, men var ikke det før. Endret 26. november 2007 av Sykgaffel Lenke til kommentar
pappa75 Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Regelen om håndbrekk i midten er fjernet. Husker ikke når, men jeg sendte mail til veg(u)vesenet i fjor da jeg startet øvelseskjøring med fruen ettersom vi hadde en bil med elektrisk brekk på venstresiden av rattet. Ingen problem... Det eneste som er pålagt nå er synlig rød L + ekstra innvendig speil for ledsager + ledsager over 25 år med førerkort i minst 5 år + medbrakt kursbevis for trafikalt grunnkurs... Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) Er lov nå ja, men var ikke det før.De endret det så folk kunne øvelseskjøre med biler som har automatgir. Hva har fotbrekk med automatgir å gjøre? Endret 26. november 2007 av Erik Braseth Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. november 2007 Del Skrevet 26. november 2007 Fant dette på http://www.oa.no/bil__trafikk/article1591668.ece Ved øvelseskjøring med bil skal man ha ekstra speil og bilen skal være merket med en rød L. Regelen om "håndbrekk lett tilgjengelig" er tatt bort slik at det er fullt mulig å kjøre automatgiret bil. Det er lov til å ha med passasjerer og man kan kjøre med henger. (Bilen kan maks veie 3500 kg, maks 8 passasjerer, henger opptil 750 kg større hvis bil og henger ikke overstiger 3500 kg, men ikke over bilens egenvekt.) Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Om bilen har automatgir, eller ikke, har da vitterlig ingenting noe med hånbrekket å gjøre? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Det er lov uten håndbrekk. Sjekket det opp for noen som har ny VW Passat Lenke til kommentar
TomasK Skrevet 27. november 2007 Del Skrevet 27. november 2007 Om bilen har automatgir, eller ikke, har da vitterlig ingenting noe med hånbrekket å gjøre? Er flere biler med automatgir hvor man ikke kan dra i brekket hvis kassa er i drive. Blandt annet min Sebring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå