Gå til innhold

Automatsikring falt ut, defekt? [Løst]


Anbefalte innlegg

Her i sted tok en sikring helg. Etter en tur i sikringskapet fant eg ut at det 'heldigvis' var den ene kursen med skruautomat som hadde falt ut.

 

Aldri brukt disse før, men kom frem til at løsningen måtte være å dytte inn tappen på den som var falt ut. Etter litt grubling fant eg ut at dette gikk ann å få til ved å først trykke inn den lille røde tappen. Men den spretter ut med en gang, og eg får ikkje strøm/lys mens eg holder den inne. Det skal heller ikkje ha vært i nærheten av 2kW på den kursen så en 10A sikring skulle ikkje ha falt ut - eg har prøvd å koble fra alt som er på kursen. Sikringen slår heller ikkje inn selv en time etter den falt ut, så den burde ha kjølt seg ned.

 

Er dette feil fremgangsmåte, eller kan sikringen være defekt? Eg har selfølgelig ikkje en ekstra automatsikring, ei en ekstra holder til vanlige sikringer - så skulle gjerne hatt noen tips før eg evt går til innkjøp av hva enn som trengs. (Og hvorfor skjer dette like etter Clas Ohlson rett over gaten har stengt?)

 

Svar gjerne før UPS kaster inn håndkledet :)

 

edit: skrive leifer

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har som sagt prøvd å koble fra alt (som eg fant ut ikkje hadde strøm, både planløsning og sikringskurser er like kreative her..) Og altså uten hell, det skal heller ikkje være varmekabler eller utelys som er koblet fra dette sikringsskapet så eg er nesten sikker på at det ikkje er meir tilkobla kursen.

 

Om eg skrur ut sikringa og "resetter" den så spretter den rett ut med en gang, er dette normalt?

 

Ser ut som løsningen blir å kjøpe to holdere til vanlige sikringer på Clash Ohlson og se om det hjelper før det blir investert i nye skruautomater..

Lenke til kommentar

heh, greit at det er noen år siden eg gikk GK elektro, men såpass husker eg!

 

Det er automatsikring av skrutypen, som er satt inn istedenfor i dei gode gamle porselenssokklene. Står Mini-Stoltz på den om eg ikkje husker helt feil, og er veldig lik denne hos Clas Ohlson 225007_X_2007-06-26_090950_946.jpg

 

edit: jammen ikkje lett å skrive rett i mørket gitt!

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Jepp, sitter med begge to her nå, og eg regner med at det skal oppnås kontakt mellom tappen som stikkes inn i selve sokkelen, og gjengene (da dette er de eneste blanke delene)?

 

Måler i allefall ingen kontakt der, og har nå klart å trykke på den røde knappen på sikring nr to - den er nå like åpnen, og like lite interessert i å lukke seg. Mulig at disse tingene får låser seg pga korosjon eller andre ting kanskje? Såg det var antyding til rust på den ene.

 

Men i utgangspunktet så er den lille røde knappen til å løse sikringen ut, og "barnesikring" som må tykkes inn for å trykke inn selve sikringa?

 

edit; og ja, eg skjønner at man kan lure på bildet fra Clasern da det inneholder både vanlig sikring, holder og skruautomat...

Endret av bjorn.e
Lenke til kommentar

Fikk kjøpt to nye sikringholdere og satt inn to 10A gamle patronsikringer og de holder stand enda. Så kan nok konkludere med at de skruautomatene var defekte, og at det ikkje var noen feil på kursen.

 

Men legger neppe ut 400 kroner for to nye skruautomater når dei svikter i nøden, og det kostet 19kr pr holder til patronsikringer så var valget veldig enkelt. Tviler på at sikringen ryker 45 ganger i min leieperiode, samt eg kan nå bytte sikringer selv etter Clas Ohlsons stengetid.

Lenke til kommentar

Å benytte skruautomatsikringer fordi sikringene går ofte er å be om problemer.

Automatsikringer generelt er mekaniske sikringer og etterhvert som de går blir mekanikke slarken og overlast og momentanutløsningskurven flytter seg drastisk nedover slik at sikringen etterhvert løser ut på lavere strømstyrke en merket samt at de blir veldig nærvøse for startstrømmer.

Har du sikringsskap med skrusikringer så benytt "engangssikringer", de blir i hvertfall ikke slitt og endrer karrakteristikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...