Gå til innhold

Overklokking av Intel E6600

Anbefalte innlegg

Heisann kor går grensa for Intel E6600 (2,4 GHz orginalt) før det kan/kommer til å skje noe som f.eks Tar FYR ? eller CPUen blir øydelagt.

Kommer ein liste over Volt (!! Temperatur på Venste Bilde Nede !!)

Core Voltage Idle = 1.163 V

Core Voltage Load = 1.325 V

CPU Core = 1.39 V

+3.3 V = 3.25 V

+5 V = 5.02 V

+12 V = 12.51 V

+5 V Standby = 4.95 V

FSB VTT = 1.42 V

North Bridge Core = 1.38 V

South Bridge Core = 1.06 V

PCI Express = 1.52 V

DIMM = 2.00 V

DIMM VTT = 1.01 V

GPU VRM = 1.45 V

GPU VRM = 8.18 A

post-121072-1196110060_thumb.jpg

post-121072-1196110069_thumb.jpg

Endret av Ganam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann kor går grensa for Intel E6600 (2,4 GHz orginalt) før det kan/kommer til å skje noe som f.eks Tar FYR ? eller CPUen blir øydelagt.

Varierer veldig. Noen E6600 klokker lett 3600Ghz kun ved å bytte til en god kjøler, mens andre sliter med å komme forbi 3Ghz.

Jeg fikk min E6600 til max 3,2Ghz (400x9) stabilt med stock kjøler. Noe varm, men stabil.

Byttet til Thermalright 120 Extreme kjøler, og kunne kjøre 3,6Ghz.

Bruker nå et vannkjølingssett til CPU/GPU, og kan kjøre 4Ghz (500x8), etter bytte til bedre minne.

Tempen stiger ganske kraftig under load, så kjører nå 3,8Ghz (475x8) 24/7 med relativt lave temperaturer.

Ville i alle fall ikke gå over 3,2Ghz i dagelig bruk med stock kjøler.

Lenke til kommentar

Kjører du COD-4 med alt på max. Hva har du av hardware? Har du overklokket ditt grafikkort!

Mange ting som spiller inn.

Kunne fint kjøre Vcore på 1,45-1,5V uten problemer. Over dette ble tempen for høy.

Forsøk å sette opp spenningen på prosessoren 1 hakk. Hvis det ikke hjelper, forsøk ett hakk til, men "VIKTIG". Følg med på tempen.

Samme fremgangsmåte ved innstillingen av spenningen på rambrikkene. Gå uansett ikke over 2,3-2,35V ved vanlig bruk.

Bruk testprogrammer som Orthos eller tilsvarende stresstestprogrammer, til å teste din OC. Funker det i en time, uten at temp er for høy, BSOD, Win fryser osv, har du kommet et steg videre.

Brukte denne fremgangsmåten på mitt Asus P5K Deluxe HK med godt resultat.

Uansett tar dette tid. Gikk sakte frem, og brukte noen kvelder før det ble bra.

TIPS: Googlet og fant masse OC guider på nettet.

Lenke til kommentar

kjørte alt på max ja, på multiplayer. Opplevde og at plutselig blei det svart skjerm og spillet blei normalt 4 sec seinare. og så om og om igjen. Men det slutta etter eg restarta.

Hardware er:

Intel E6600

Asus Commando

Sapphire Radeon X1900 XTX (Graphics Processcor Status er på 648 MHz overklokka og Graphics Memory Status er 774 MHz overklokka KUN I 3D Programmer) Tempen er max på 70 Celcius på load med stock kjøler. Brukte RUN Automated Clock Configuration utility i ATI Overdrive for å overklokke.

RAM: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5, Kit w/two matched BallistiX 128Megx64

altså 2 pakker av den typen der. 4 GB.

ALLE STRØM INSTILLINGER ER PÅ AUTO. så er det sakt.

Skal prøve litt i morra.

Endret av Ganam
Lenke til kommentar
Fått det til nå. kjører DRAM:FSB Ratio på = 1:1 og er oppe i 3,1 ghz med 345 MHz og ram på 690 MHz. Men skjønner ikkje heilt, ka hjelper det med å ha ein ratio på 1:1 enn 1:10?

Hyggelig at det begynner å funke :thumbup:

At rambrikkene kjører 1:1 betyr at de kjører med samme hastighet som prosessor fsb, dvs. 345Mhz. I og med det er DDR (dobbel data ram) vil det si at de i praksis går med dobbel hastighet. Som du sier 690Mhz.

Imidlertid er dine Cruical rambrikker gode for minst 500Mhz, så du har mye å gå på mht. OC.

Ville forsøkt å sette "CPU frequency" til 400Mhz, multiplier til 8, og satt "DRAM frequency" til "DDR2-1000Mhz".

Du vil da kjøre prosessor på 3,2Ghz (400x8), mens minne vil kjøre 1000Mhz (500x2).

Dette burde du kunne kjøre uten problemer.

Hvis maskinen får problemer! Forsøk å sette opp spenningen på Vcore. Uklokket spenning er 1.3250V, så du må nok opp i 1,45V tenker jeg.

Dine Cruical brikker liker godt med volt. så det er mulig du må kjøre 2,3-2,35V for å få systemet stabilt.

Disse spenningene skaper ingen problemer, og kan settes litt ned når ditt system er stabilt i Orthos.

Lenke til kommentar

Korleis går det med varmen din? Prosessoren tar ikkje fysisk skade før du når 90-100 grader++. Men eg håpar du har installert nokon program som les temperaturen din --> Intel TAT les temps ganske nøyaktig (rett frå kjernene i prosessoren). Vær litt obs når du stiller volt, for å sjå kor mykje temperaturen stig. Som andre har sagt, kjør Orthos i 10-15min for å sjekke nøyaktig load temp. Men når du speler (i alle fall pr. dags dato) pressar du ikkje prosessoren på langt nær enn kva du gjer i Orthos. Viktig regel: Temperaturen aukar ikkje når du klokkar, den aukar når du stiller høgare volt :)

Lenke til kommentar
Fått det til nå. kjører DRAM:FSB Ratio på = 1:1 og er oppe i 3,1 ghz med 345 MHz og ram på 690 MHz. Men skjønner ikkje heilt, ka hjelper det med å ha ein ratio på 1:1 enn 1:10?

Hyggelig at det begynner å funke :thumbup:

At rambrikkene kjører 1:1 betyr at de kjører med samme hastighet som prosessor fsb, dvs. 345Mhz. I og med det er DDR (dobbel data ram) vil det si at de i praksis går med dobbel hastighet. Som du sier 690Mhz.

Imidlertid er dine Cruical rambrikker gode for minst 500Mhz, så du har mye å gå på mht. OC.

Ville forsøkt å sette "CPU frequency" til 400Mhz, multiplier til 8, og satt "DRAM frequency" til "DDR2-1000Mhz".

Du vil da kjøre prosessor på 3,2Ghz (400x8), mens minne vil kjøre 1000Mhz (500x2).

Dette burde du kunne kjøre uten problemer.

Hvis maskinen får problemer! Forsøk å sette opp spenningen på Vcore. Uklokket spenning er 1.3250V, så du må nok opp i 1,45V tenker jeg.

Dine Cruical brikker liker godt med volt. så det er mulig du må kjøre 2,3-2,35V for å få systemet stabilt.

Disse spenningene skaper ingen problemer, og kan settes litt ned når ditt system er stabilt i Orthos.

"Du vil da kjøre prosessor på 3,2Ghz (400x8), mens minne vil kjøre 1000Mhz (500x2)."

Då er det vell ikkje 1:1 ratio :S?

Som sakt DDR (dobbel data ram). Då blir vell 400 FSB = 800 Mhz?

kjørte Orthos i 20 min for fun med 100% CPU kjør. Kom max oppi 55 Celcius.

Bruker forresten ikkje di minne brikkene som eg har sakt det, pga eg fant ut at 2 av dei var defekte... så sendte tilbake. For vel dei tilbake snart.

Nå Bruker eg OCZ XTC Platinum OCZ2P8001G 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (2 sånne) på timings 4-4-4-15 og på 2.1 i Volt.

Og eg har ingen instilling for å skifte multiplier som eg har sett enda vertfall. :(

Endret av Ganam
Lenke til kommentar

Kjenner ikke til ditt HK,Så alle mine tips er fra mie egne erfaringer med Asus P5K.

De minnebrikkene du nå nevner ikke er på langt nær så OC vennlige, men er garantert å kunne kjøre minst 400Mhz (eller 800Mhz i DRAM frequency)

Hvis du ikke kan stille annet enn frekvensen, må du finne ut hva multiplieren er på først.

Bruk et program som TAT, eller ZPU-Z for å kunne avlese din reelle prosessorhastighet.

Som tidligere nevnt ovenfor, er det VIKTIG at du følger med på tempen. :yes:

Lenke til kommentar
Der nå er den på 3,6 GHz

med ein temp på max 63 celcius med Voltage på 1.55

er det ein høg temp? syns 1.55 Volt var litt mye eg då :<

Hva er tempen mens du kjører Orthos.

Spenningen er i utgangspunktet noe høy, med tanke på temp.

Ville holdt meg under 60 grader under load.

Har du forsøkt 1,45V?

Lenke til kommentar

får max 60 celcius på CPU'en i Orthos etter 20 min. og rundt 63 celcius på kjernene.

Prøvde å sette volt manuelt men kunne ikkje ta mindre enn 1,533 volt før eg fikk blå skjerm. Altså eg klarte å få den til å kjøre 0,019 volt mindre.

Endret av Ganam
Lenke til kommentar
får max 60 celcius på CPU'en i Orthos etter 20 min. og rundt 63 celcius på kjernene.

Prøvde å sette volt manuelt men kunne ikkje ta mindre enn 1,533 volt før eg fikk blå skjerm. Altså eg klarte å få den til å kjøre 0,019 volt mindre.

Nå har du nådd yttergrensen for hva din prosessor klarer. Tingen er å finne max grensen, og så gå litt ned.

Ville klokket lned til eks. 3,4Ghz, og senket Vcore nok til at den ble stabil. Da har du en suveren og stabil OC som fungerer 24/7 uten problemer. :thumbup:

Lenke til kommentar
skal fikse det nå snart. 3,4 Ghz holder ;D.

men kossen kan eg finne ein passe volt for det :S?

Enkleste fremgangsmåte er å sette ned spenningen så lavt at den feiler i Orthos, og så sette opp spenningen et hakk.

Den samme fremgangsmåten fungerer med spenningen til minnet.

Når alt er stabilt i Orthos, er du i mål.

Nå er det ditt grafikkort som står for tur. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har en E6600 som jeg har tenkt å overklokke. Men jeg vet ca. ingenting om overklokking. Hvor kan jeg finne absoluttnybegynner-tutorial?

Les tråden litt grundigere og du vil finne sval.

Er ellers hundrevis av slike tråder på dette forum. Forsøk å bruke søkefunksjon. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...