Gå til innhold

Nikon D40 utstyr (hjelp, hva trenger jeg? amatør trenger hjelp)

Anbefalte innlegg

Hei. :)

For ca. et halvt år siden fikk jeg Nikon D40 i konfirmasjonsgave. Jeg synes det virker som et greit kamera, og har fotografert en del. Men jeg er nybegynner og lurer på, er det noe utstyr jeg bør kjøpe? Blits, objektiver? Jeg er virkelig nybegynner på dette området, så kan noen forklare hva som er bedre med en ny blits og objektiv?

Noe utstyr jeg bør kjøpe? Er bare 15 år og har ikke altfor mye penger, så har nok bare råd til de rimeligste alternativene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forutsetter at du kun har kit objektivet 18-55. Jeg ville ha kjøpt et rimelig og bra teleobjektiv, anbefaler Nikon 55-200 VR, et meget godt kjøp for en relaiv billig penge, du finner den sikkert brukt til under kr 2000. Blits kan også vurderes, Nikon SB 600 er en god blits. Du må også ha en veske for lagring og frakt av utstyret, her finnes det masse å velge ut fra...vanskelig å komme med en anbefaling...jeg er fornøyd med min Lowepro Slingshot 200.

Lenke til kommentar
Takk for kjappe svar. Noe sånn som dette her:

http://www.ddmr.no/index.php?page=vis_prod...;ProduktID=2886

Du bør kjøpe VR-utgaven, fås fra ca 2200 kr. Den har innebygget stabilisator, og er i tillegg bedre optisk. Bestbuy.no er et hett tips...

Hva er forskjellen på blitsen SB 400 OG SB 600? SB 400 er jo mye billigere, så SB 600 må jo ha noe som er bedre.
SB-600 er kraftigere, samt at den støtter det trådløse blits-systemet til Nikon. D40 har ikke støtte for det uten å ha en SB-800 på kameraet, så det er ikke så noe du trenger å tenke på. SB-400 er også en fin blits, liten og kompakt, samtidig som den kan tiltes for å bruke taket som softbox. Selv om du skulle bli fullstendig bitt av fotobasillen, vil det alltid være en fin blits å ha med i situasjoner der du ikke vil fremstå som pressefotograf, men allikevel ha med ekstern blits (f.eks. bryllup, barnedåp etc). Det vil med andre ord ikke være et bortkastet kjøp - selv om du skulle kjøpe deg kamerahus og blitser med støtte for trådløs blits.

Det er et billig teleobjektiv, antakelig speiltele. I tillegg følger det med en 2x teleconverter, som antakelig bidrar til at allerede ekstremt dårlige bilder blir enda dårligere.

Det kan du lære først som sist - det meste innen foto koster penger. Det er veldig lite som er gratis, og hvis det er tilnærmet gratis er det som oftest en grunn. Kjøper du kvalitet, kan du ha det i mange år, og ha mye glede av det. Har du lite penger, er det enda viktigere at du ikke sløser dem bort på søppel du bruker én dag, og aldri mer. Noen objektiver er unntak, bl.a. gjelder dette 50mm f/1.8 fra alle produsenter. Det er svært gode objektiver, som koster en snau 1000-lapp. Dessverre får du ikke autofokus med D40, så jeg ville ventet med å kjøpe et slikt objektiv. Det finnes også noen flere funn på objektivmarkedet, som gir svært god valuta for pengene. Nevnte 55-200VR er et slikt objektiv.

Lenke til kommentar
Takk for fint svar, tror jeg har bestemt meg for å gå for 55-200VR + SB-400.

SB-400

Er 1000 kroner greit for en SB-400 blits?

Ikke brukt, den koster fra 1021,- kr ny.

Produktguiden

Edit: ser at den er "ny" den du linket til også, ville prutet litt på den i hvert fall, evt. sørget for å hente den selv og være sikker på å få med kvittering (sjekk serienummer). Må den sendes, kan du likegjerne bestille på nettet.

55-200VR

Regner med at dette er denne 55-200VR du siktet til?

Det stemmer. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...